עידית סילמן בסיור בנושא הקפאת ביציות: "הרווקות המאוחרת מחייבת התייחסות ופעולה"

ועדת הבריאות סיירה היום בבית החולים הדסה עין כרם בנושא הקפאת ביציות ושימור הפוריות. "כל אישה זכאית לכך שתוכל לממש את חלומה", אמרה סילמן בסיור

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/01/22 18:16 כא בשבט התשפב

עידית סילמן בסיור בנושא הקפאת ביציות: "הרווקות המאוחרת מחייבת התייחסות ופעולה"
סילמן בסיור, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סיור וישיבת ועדה בנושא הקפאת ביציות ושימור הפוריות בביה"ח הדסה עין כרם: ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן, קיימה היום ישיבה מיוחדת בבית החולים הדסה עין כרם בנושא הקפאת ביציות ושימור הפוריות.

לפני ישיבת הוועדה, סיירו יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, ח"כ אלון טל, חכ"ל מיכל בירן, נציגי משרדי הבריאות, קופות החולים והארגונים העוסקים בתחום במרפאות לפוריות, במעבדה ובחדר האחסון. את הסיור הובילו פרופ' יורם וייס, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה ופרופ' חננאל הולצר, מנהל מערך הפוריות.

"חלון ההזדמנויות לפיריון עשוי להתפספס"

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, אמרה: "בהמשך לסיורים במרכזים הרפואיים לבתי החולים, הגענו גם לבחון לעומק את הנושא של מעבדות פוריות עבורו אנחנו נלחמים בוועדה לקדם את שימור עוברים, שינוי הגיל עבור הזכאיות לטיפולים, שבכל קופות החולים יהיו חייבים לתת השתתפות לכך ועוד ועוד. כל אישה זכאית לכך שתוכל לממש את חלומה. ועדת הסל האחרונה בה נדון גם נושא זה, עשתה צעד בעניין, אך יש כמה כללים שעוד מעכבים זאת ואני אפעל לתקן".

סילמן הוסיפה: "הרווקות המאוחרת היא תופעה מוכרת וגדלה המחייבת התייחסות ופעולה. אצל נשים השעון הביולוגי ממשיך לתקתק גם אם אין בן זוג, ובסופו של דבר חלון ההזדמנויות לפיריון עשוי להתפספס. הרפואה מציעה פתרון של שימור פוריות על ידי הקפאת ביציות. הנושא מערב שאלות של בחירה אישית יחד עם סוגיות הלכתיות, אתיות וחברתיות. דיונים מעין אלה הם קריאה לנשים ולאנשי המקצוע לבוא ללמוד ולשמוע על הנושא על כל ההיבטים שלו על מנת לקבל ידע ולשמוע את כל האופציות הקיימות היום ובהיבטים השונים של התהליך הזה. נושא שימור הפוריות מחייב שילוב של שליחי הציבור , מערכת הבריאות והציבור כולו".

"אין הצדקה בהגבלה על גיל"

מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס: "זהו דיון חשוב ביותר ולא בכדי הוא נערך בהדסה עין כרם. היינו הראשונים מהארץ ומהעולם בתחום טיפולי הפוריות ושימור הפוריות והעלייה במספר הפונות בשנים האחרונות מעידה על הצורך בשירות הזה למען נשים רבות. הנושא קרוב לליבי כי את בתי השניה זכיתי לקבל בזכות טיפול שכזה. יש פה צוות שמקדיש את כולו לנושא. אנחנו בית חולים ציבורי שמטפל ונותן מענה בכל המגזרים ורוצים להמשיך לעשות זאת גם בעתיד".

מנהל מערך הפוריות בביה"ח הדסה, פרופ' חננאל הולצר: "כולנו מלאי הערכה שגם בימים טרופים כאלו, מצאתם את הזמן להקדיש לנושא החשוב. פוריות האישה מוגבלת בזמן ויורדת באופן משמעותי עם הגיל ואנחנו סבורים שאין הצדקה בהגבלה על גיל תחתון שעומד על גיל 30, כדי להתחיל בטיפולים לשימור הפוריות. אני מאמין כי יש לחזק את הנגישות הכלכלית בכיסוי ביטוחי לטיפול ולתרופות. כמו כן, נדרש יותר תקצוב לליווי רגשי, תמיכה ותיאום ציפיות והעברת מידע מאוזן בתהליך".

מטעם הדסה השתתפו בדיון הנהלת בית החולים, מומחי פריון ושימור פוריות וכן אחיות ועובדות סוציאליות המלוות את המטופלות לאורך התהליכים הממושכים, ומכירות מקרוב את הצמתים בהם יש לסייע ולהקל עליהן.