מכון צומת פסק: מותר לכוון שעון שבת עבור מים חמים במוצש

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת להלכה וטכנולוגיה, פסק כי חימום המים בשבת לצורך מוצאי שבת לא נחשב הכנה מקודש לחול. יחד עם זאת, "יש להקפיד שלא לפתוח את ברז המים החמים בכלל, וגם לא להטות את הברז לכיוון החם"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 23/12/21 12:50 יט בטבת התשפב

מכון צומת פסק: מותר לכוון שעון שבת עבור מים חמים במוצש
צילום: ללא

ראש מכון צומת להלכה וטכנולוגיה, הרב מנחם פרל בפסק הלכה חדש הרלוונטי לשבתות החורף. במקרים רבים משפחות ויחידים זקוקים למים חמים מיד בצאת השבת, למשל, לצורך מקלחת עבור ילדים קטנים שישנים מוקדם. 

לשם כך, פוסק הרב פרל, כי ניתן להגדיר את שעון השבת של דוד השמש כך שיתחיל לחמם את המים בשבת, תוך הקפדה שלא להשתמש במים החמים בזמן שהבוילר מופעל בשבת.

"אין כל מניעה לסדר את הבוילר עם שעון שבת, כך שיופעל ויחמם את המים בשבת לטובת מוצאי שבת", אומר הרב, "יש להקפיד כי בשעה בה הבוילר מופעל או כאשר המים בו עדיין חמים מאוד, שלא לפתוח את ברז המים החמים בכלל, וגם לא להטות את הברז לכוון החם, שכן באופן זה נכנסים מים קרים שיתבשלו בשבת".

אין קשר בין חימום המים בשבת לבין הכנה מקודש לחול 

הרב פרל מציין בדבריו כי ניתן היה לחשוב לכאורה על סיבות לאסור, אך בפועל אין סיבה לכך: "חימום המים בשבת לצורך מוצאי שבת, אף שהוא מכוון כבר מלפני כניסת השבת, עלול להתפרש כהכנה מקודש לחול, אך למעשה אין לקשר בין שניהם. בנוסף, אמנם חז"ל אסרו להשהות קדירה על גבי כירה מערב שבת, אם לא בשלה כל צרכה מחשש 'שמא יחתה בגחלים', אך חשש החיתוי בגחלים לא דומה למציאות של גוף חימום חשמלי בבוילר, שכן אין בו אפשרות לשנות בו את הטמפרטורה".

בחודש שעבר פורסם במאמר הדן בשאלת טעינת תאים סולריים בשבת, פסק הרב שי סימינובסקי ממכון צומת, כי מותר לענוד בשבת שעון הנטען מהשמש במידה והטעינה נעשית ממילא ללא פעולה מכוונת לשם כך.