מכון צומת: ב 80% ממגדלי המגורים, פתיחת ברז מים גורמת לחילול שבת

בבדיקה שערך מכון צומת בבניינים רבי קומות באזור המרכז נמצא גם כי 66% ממגדלי המגורים שיש בהם דוחסני אשפה, אינם מותאמים לשבת. ראש המכון: "בבנייה המודרנית משולבות טכנולוגיות חדשות. לעיתים המשתמש עלול להפעיל מערכות חשמליות בשבת, מבלי שהוא מודע לכך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/21 09:47 טו בטבת התשפב

מכון צומת: ב 80% ממגדלי המגורים, פתיחת ברז מים גורמת לחילול שבת
בנייה, צילום: Gili Yaari / Flash90

מכון צומת להלכה וטכנולוגיה בראשות הרב מנחם פרל מתריע כי ב-8 מתוך 10 פרויקטי מגורים, פתיחת ברז המים גורמת לחילול שבת. כך נמצא במהלך בדיקה שערך מכון צומת בבניינים רבי קומות באזור המרכז בין החודשים ספטמבר-אוקטובר 2021. ממצא נוסף שעלה במהלך הבדיקה מעיד כי 66% ממגדלי המגורים עם דוחסני אשפה לא מותאמים לשימוש בשבת.

על פי מכון צומת, בבניינים רבי קומות, קיימת מערכת שנועדה לשמירת לחץ מים תקין בברזים. כאשר פותחים את ברזי המים בדירה, מפעילים מערכת חשמלית הגורמת לחילול שבת. במכון צומת מציעים פתרון פשוט והוא התקנת מנגנון הגורם לפעולת המשאבה באופן רציף בעוצמה משתנה הפועל על פי עיקרון 'שינוי זרם'. על פי מכון צומת, הבעיה מצויה בעיקר בבניינים בעלי 5 קומות ומעלה, אך ישנם גם בתים פרטיים בהם מותקנות משאבות לחץ המותאמות לצריכה ביתית.

"רוב מגדלי המגורים שיש בהם דוחסני אשפה, לא מותאמים לשבת"

כאמור, במהלך הבדיקה נמצא גם כי 66% ממגדלי המגורים שיש בהם דוחסני אשפה, לא מותאמים לשבת. דחסן האשפה מופעל באמצעות חיישן, כאשר האשפה המצטברת מגיעה לגובה מסוים ומאפשרת מילוי יעיל יותר של המיכל. הבעיה ההלכתית היא שכתוצאה מזריקת האשפה לפיר מפעילים מנוע חשמלי. מכון צומת מציעים להתקין מנגנון שבת המפעיל את הדחסן במרווחי זמן קבועים מראש.

בימים אלה מפרסם מכון צומת מדריך בניה, המיועד לבעלי דירות הרוצים לוודא שאין חשש לחילול השבת, ולהדר בשמירתה. בנוסף, המדריך מיועד עבור המעורבים בתהליכי התכנון והבניה – יזמים, מהנדסים וקבלנים.

ראש מכון צומת הרב מנחם פרל: "בשנים האחרונות עסקנו במכון 'צומת' בפיתוח פתרונות הלכתיים לכל מערכות הבית. בבנייה המודרנית של בתים ודירות, משולבות כיום טכנולוגיות חדשניות רבות כבר ברמת התכנון והבנייה. במקרים רבים מצוידות מערכות אלו בחיישנים אלקטרוניים רגישים, ה'עוקבים' אחר הדיירים, ומגיבים בפעולות חשמליות בהתאם, וכך למעשה עלול המשתמש להפעיל מערכות חשמליות בשבת, מבלי שהוא אפילו מודע לכך".

"מטרתו של המסמך", ממשיך רב פרל, "הוא לספק מידע כללי באופן ראשוני, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי מפורט ומותאם ספציפית. כדי לוודא שכל המערכות המותקנות בניין מותאמות לשבת, יש לתאם ייעוץ וליווי עם הצוות הטכנולוגי של מכון צומת".