פרי העץ המורעל: החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין אושר בקריאה ראשונה

סגן ראש הממשלה ניסה לקדם את החוק המרחיב את שיקול הדעת השיפוטי לפסול ראיה שהושגה בניגוד לדין, ומליאת הכנסת אישרה זאת בקריאה ראשונה. "מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 08/11/21 20:02 ד בכסלו התשפב

פרי העץ המורעל: החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין אושר בקריאה ראשונה
בית המשפט העליון , צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') פה אחד את הצעת החוק שהביא ושר המשפטים גדעון סער לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין. החוק המוצע מרחיב את שיקול הדעת השיפוטי לפסול ראיה שהושגה בניגוד לדין ובכך הוא מעגן ומרחיב את הכלל שנקבע בפסיקה בעניין זה. הצעת החוק קובעת כי הכלל יחול על כל ראיה - הודאת נאשם, הודעת עד או ראיה חפצית. 

החוק, המתבסס על דוקטרינת "פרי העץ המורעל", או על פי מונח האקדמיה ללשון עברית, "רְאָיָה הבאה בַּעֲבֵירה", הוגש לאחר שהצעת חוק פרטית של סער מהכנסת הקודמת נבחנה במשך כשנה בעבודתה של הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר דין פלילי וראיות בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס עדנה ארבל.

"מבחינתי מדובר בסגירת מעגל לאחר שאת הצעת החוק הראשונה שלי בנושא זה הגשתי עוד בשנת 2005", אמר סער במליאה, "מדובר על מהלך חשוב המגן על 3 ערכים חשובים: טוהר ההליך השיפוטי, הזכות של נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק. אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק והן בהרחבתו. כפי שהתחייבתי במערכת הבחירות ועם כניסתי לתפקיד - אני מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה, וכך אמשיך לעשות". 

גדעון סער

גדעון סער צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

כזכור, בעבר ניסה סער לקדם את דוקטרינת "פרי העץ המורעל", אשר קובעת כי אם העץ מזוהם אז ודאי שגם פירותיו, אך שר המשפטים דאז אבי ניסנקורן מכחול לבן דחה את הצעתו פעמיים בועדת השרים לענייני חקיקה. גם במשרד המשפטים ופרקליטות המדינה התנגדו להצעתו של סער, בטענה שהיא "מרחיקת לכת." לעומת זאת, לשכת עורכי הדין בראשות פרסמה נייר עמדה בדבר הצעת החוק, עליו חתום גם יו"ר הלשכה עו"ד אבי חימי, ושם הביעה הלשכה תמיכה בקידום המהלך. לפי ועדת החקיקה של לשכת עורכי הדין, הצעת החוק קריטית להגנה על זכויות הנחקרים והנאשמים. 

לפי המצב הנהוג היום בישראל, לבית המשפט יש סמכות לפסול ראיה מוגבלת בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה. אולם, באשר לעדים, חוק זה לא חל עליהם. בארצות הברית לעומת זאת, נהוגה דוקטורינת "פרי העץ המורעל".  לפי תפיסה זו, ראיה אשר הושגה באמצעות התבססות על פעולה לא חוקית, כמו חקירה או מעצר, אינה קבילה בבית המשפט. הגישה האמריקנית מתבססת על התיקון הרביעי לחוקה במדינה. באנגליה, החל מ-1984 החוק מעניק לבית המשפט שיקול דעת לפסול ראיה.