אחרי ארבע שנות עגינות וסנקציות בהולנד - האישה קיבלה גט

פרסום ראשון: בית המשפט האזרחי באמסטרדם, קיבל את חוות הדעת של בית הדין הרבני בחיפה והטיל קנס יומי של 500 אירו על הבעל המעגן. אחרי יומיים - הבעל התרצה והגט התקבל, לא לפני סיבוך נוסף בפרשה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/12/20 14:58 כט בכסלו התשפא

אחרי ארבע שנות עגינות וסנקציות בהולנד - האישה קיבלה גט
בית הדין הרבני בחיפה. מבצע חוצה יבשות, צילום: דוברות בתי הדין

במשך ארבע שנים, ג' הייתה עגונה לאחר שבעלה א' סירב לתת לה גט. היום (ג') התקבל הגט בבית הדין הרבני בחיפה והסאגה הגיעה לסיומה, אך האנשים שכבר נחשפו לפרשה, יודעים לספר שהדרך הייתה לא קלה ורצופת קשיים.

הסיפור מתחיל ב-2016, כאשר יחסיהם של בני הזוג שהתגוררו בהולנד, היו נשואים למעלה מ-20 שנה, ושבמהלכם נולדו להם שלושה ילדים, עלו על שרטון, וג' ביקשה מבעלה א' להתגרש, אך הוא סירב. הזוג נפרד, ולאחר מכן עברה האישה לישראל בעוד בעלה נשאר בהולנד. בכל פעם שניסתה האישה להגיע להסכם, סירב הבעל והוביל את המגעים לדרך ללא מוצא כשהוא מסרב לתת גט.

רק לפני שנה, בתחילת 2020, נפתח התיק בישראל, ובית הדין הרבני בחיפה, בראשות אב בית הדין, הרב דניאל אדרי, כפה על הבעל לתת גט באמצעות סנקציות כלכליות והטלת חרם חברתי, אך זה התרופף בעקבות קשריו של האב העשיר של הבעל. 

בית דין רבני. אילוסטרציה

בית דין רבני. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

ג' פנתה לבית המשפט האזרחי באמסטרדם, הולנד, שם מתגורר הבעל, בבקשה לפסיקה נגד הבעל המעגן. בית המשפט ההולנדי קיבל את חוות הדעת של בית הדין הרבני בישראל והטיל סנקציות נגד הבעל בדמות קנס בסך 500 יורו על כל יום נוסף בו הוא מסרב לתת גט. כעבור יומיים נשבר הבעל והסכים להעניק גט באמצעות שליח. 

הסאגה לא נגמרה כאן, כי היום, התכנס בית הדין הרבני בחיפה כדי לבצע את הגירושין, אך השליח שאמור להעניק לג' את הגט - לא הגיע לבית הדין ולא הצליחו לאתרו. לבית הדין הגיעה שמועה לפיה השליח נמצא באחד מבתי הכנסת בעיר. מזכיר בית הדין יצא לחפש את השליח ברחבי חיפה, ואחרי 30 בתי כנסת, השליח נמצא, הובא לבית הדין והגט ניתן. 

​​​​​​​עם מתן הגט אמרה ג': "אני מודה להקב"ה על נס החנוכה שלי. בנוסף אני מודה מכל הלב לארגון "יד לאישה" שדאג לעזור לי בהליך קבלת הגט מכל הבחינות והאספקטים ובלעדיהן לא יודעת אם ומתי הייתי זוכה לקבלו. העניינים המשפטיים טופלו בצורה מקצועית ויעילה, תוך שיתוף פעולה מלא עם גורמים משפטיים נוספים בארץ ובחו"ל. קיבלתי תמיכה של עובדת סוציאלית ומאמנת אישית ואלו נתנו לי כח לשרוד את חיי היום יום, להמשיך את השיגרה ולהתחזק, זאת תוך טיפול בבעיית סרבנות הגט והעגינות שלצערי, אינה זוכה להכרה מספקת מצד החברה".

עו"ד תמר אודרברג המייצגת את האישה מטעם 'יד לאישה' מבית 'אור תורה סטון': "העובדה שבית משפט אזרחי בחו"ל מכיר בעוול של סרבנות הגט היא מדהימה. חשוב לנו שנשים ידעו שיש כלים משפטיים בהם ניתן להשתמש נגד סרבני גט, ואין להסס בשימוש בהם על מנת למגר את התופעה הבזויה הזאת".

פנינה עומר, מנכ"לית 'יד לאישה' מבית רשת 'אור תורה סטון': "אני גאה בצוות המקצועי של יד לאישה ששוב ושוב מוכיחות נחישות, יצירתיות ומקצוענות, וקוצרות הצלחות מרשימות במאבקן נגד סרבני גט. עו"ד תמר אודרברג ועו"ס מיכל אור עשו גם הפעם את הבלתי אפשרי והצליחו לשחרר את ג' לחופשי.  עד שימצא פתרון הלכתי למצוקה של מסורבות הגט, אנחנו נהיה שם בחזית המלחמה על חירותן".