מנדלבליט טוען: לא קבעתי את סגירת המשק כתנאי להגבלת ההפגנות

בעקבות הטענות לפיהן היועץ המשפטי לממשלה ניסה למנוע את הגבלת ההפגנות תוך התנייה בסגירת המשק, מבקש מנדלבליט לדחות זאת ולהציג את שתי האפשרויות לקיום הפגנות. המתווה שנבחר הוא עד קילומטר מהבית, בקפסולות של 20 אנשים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/09/20 11:38 ו בתשרי התשפא

מנדלבליט טוען: לא קבעתי את סגירת המשק כתנאי להגבלת ההפגנות
דוחה את הטענות. מנדלבליט, צילום: Tomer Neuberg/FLASH90

אחרי שפורסם כי היועץ המשפטי מנדלבליט "התנה" את הגבלת ההפגנות בסגירה כללית של המשק, הבוקר (ה') מגיבים ממשרדו של היועץ המשפטי לטענות ומכחישים אותן באופן גורף: "היועמ"ש לא קבע בשום שלב שסגירת המשק היא "תנאי" לכך שניתן יהיה מבחינה משפטית להגביל את ההפגנות".

"הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינת ישראל" פתח היועץ המשפטי לממשלה, "המהווה חלק מליבת הערכים הדמוקרטיים של המדינה. בהתאם לפסיקת בג״ץ, הגבלת הזכות אפשרית רק בהתקיים הסתברות של קירבה לוודאי לפגיעה באינטרסים ציבוריים חיוניים".
 
לדברי מנדלבליט, "חוק הקורונה" קבע מגבלות שונות שמאפשרות התמודדות עם מגיפת הקורונה, ויחד עם זאת ישנו מעמד מיוחד למספר נושאים, חלק מכך הוא זכות ההפגנה.
 
היועמ"ש טוען כי הוא כבר הציג בעבר אפשרות חוקית להגביל את אופן קיום ההפגנות, אך טען כי "נכון יותר שהגבלות אלה ייקבעו בהתאם לחוות דעתם של דרגי מקצוע לא-פוליטיים". בעקבות כך, טוען מנדלבליט, גובש בסוף השבוע האחרון מתווה לקיום הפגנות בשיתוף משרד הבריאות, משטרת ישראל והייעוץ המשפטי לממשלה.

יש מתווה להפגנות בבלפור

יש מתווה להפגנות בבלפורצילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

 
במסגרת מתווה זה גם גובשו בימים האחרונים - בשיתוף הייעוץ המשפטי לממשלה - תקנות שהותקנו על ידי הממשלה, אשר מגבירות את יכולתה של המשטרה לאכוף את כללי הריחוק החברתי והמסכות באמצעות קנסות.

בעקבות העלייה הנוספת בתחלואה, הממשלה התכנסה לדיונים בדבר החמרת ההגבלות והטלת סגר מלא. אחד מהדברים שעמדו על הפרק היה צמצום משמעותי של ההפגנות. בעקבות דיווחים מבקש היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט להבהיר כי הוא "לא קבע בשום שלב שסגירת המשק היא "תנאי" לכך שניתן יהיה מבחינה משפטית להגביל את ההפגנות". לדברי מנדלבליט הוא התייחס למצב בו ב יש מוטל סגר כללי, אז זה מצדיק הגבלה משמעותית גם של הפגנות, תפילות או התקהלות אחרת. 

ההפגנות מול בית ראש הממשלה, אמש

ההפגנות מול בית ראש הממשלה.צילום: פלאש 90

 
בעקבות זאת נקבעו שתי מדרגות אפשריות להגבלת ההפגנות תוך התחשבות בחוק ובמצב התחלואה:

1. במצב בו מוטלות הגבלות כלליות כמו המצב הנוכחי, החוק הקיים מסמיך את הממשלה לקבוע את אופן קיומן של הפגנות, אבל לא למנוע אותן. בעקבות העלייה בתחלואה, גובשו גם תקנות חדשות המאפשרות למשטרה כלים משפטיים לאכיפת כללי הריחוק החברתי בהפגנות, לרבות הטלת קנסות.
 
ביחס להפגנות בבלפור, לפי בדיקת תא השטח שסמוך למקום, יוכלו לשהות שם 2,000 מפגינים תוך שמירה על הגבלת המרחק.
 
2. במצב של הגבלות מחמירות ב״מצב חירום מיוחד״  יתאפשר להפגין רק בהתאם למגבלות היציאה שחלות על כלל האוכלוסייה. כלומר, במרחק של עד 1,000 מטר מהבית ולא יותר מההתקהלות המותרת (כיום ב״קפסולה״ של עד 20 איש).