"מי שמבקש לסרס את בית המשפט, נלקחת ממנו הלגיטימיות של הביקורת"

בראיון לקראת ראש השנה, התייחס השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, לפסקי הדין האחרונים, שקוממו את הציבור, וטען כי המקרים המעטים בהם בית המשפט פסק נגד ההתיישבות, הכשירו את מפעל ההתנחלות כולו: "אנחנו השכפ"ץ של המדינה"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 16/09/20 16:05 כז באלול התשפ

"מי שמבקש לסרס את בית המשפט, נלקחת ממנו הלגיטימיות של הביקורת"
השופט בדימוס אליקים רובינשטיין בראיון לכיפה, צילום: כיפה

לקראת ראש השנה, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר, הפרופסור אליקים רובינשטיין מתייחס לביקורת שמותחת במערכת המשפט וקובע: "יש הבדל בין ביקורת לבין להרוס". הראיון המלא יתפרסם מחר (ה') בשעה 20:00. 

למי יש אינטרס להרוס את בית המשפט העליון? 

"אני לא איש פוליטי ואני לא רוצה להפנות אצבע לפלוני או לאלמוני, אבל כל אחד יודע שכל מיני גורמים, ממגוון של סיבות ומניעים, שרוצים להחליש את בית המשפט. לא צריך לתת לבית המשפט חותמות של צד פוליטי כזה או אחר. עבדתי עם רוב השופטים, חלק התמנו אחרי שפרשתי, ההשקפות האישיות לא היו חלק מהשיח שלנו מעולם. יש כאלו שניתן לראות מהפסיקה שלהם שהם יותר שמרנים וחלק שיותר ליברלים, אבל גם אלו וגם אלו עובדים בצורה מקצועית."

השופט בדימוס רובינשטיין מסביר את החלטת השופטים האחרונה, לפנות את מצפה כרמים, וטוען כי המקרים הבודדים בהם בית המשפט מחליט לפנות, נותנים לגיטימציה לכל מפעל ההתיישבות: "הציבור הציוני דתי נתפס לפסקי הדין שעסקו בקרקע פרטית פלסטינית, בהם היו מקרים של פינוי, ועל זה הייתה ביקורת.
אני מוכרח להזכיר שבית המשפט העליון, למרות ביקורת בין לאומית מאוד חריפה על עצם ההתנחלויות, לאורך כל עשרות השנים, ובכל ההרכבים, לא התערב בהתנחלויות באדמות מדינה, למרות הבעייתיות בעניין הזה. עצם זה שהוא לא התערב הוא נעשה השכפ"ץ של המדינה, ואני יכול להגיד את זה גם כדיפלומט לשעבר.
בית המשפט הישראלי נתפס בעיני גורמים בין לאומיים כגורם עצמאי, רציני ובלתי תלוי בשלטון, ולכן אם הוא לא מתערב ובעצם מאשר משפטית את ההתנחלויות על אדמת מדינה, שאלו רוב רובן של ההתנחלויות, אז במקרים העצובים בהם צריך לפנות - כי נעשו טעויות על קרקע פרטית פלסטינית - הם המעט".