ח"כ עמית הלוי מסביר מדוע גנץ מודר מהסכם השלום: "כשאומרים לאחד בסוף אומרים לשניים"

ח"כ עמית הלוי מסביר לחדשות כיפה כי הסיכום בין נתניהו, טראמפ ולשליט האמירויות היה לשמור על הסכם השלום באופן דיסקרטי, דורש להרחיב את הרפורמה במח"ש לגופים נוספים: "לפרקליטות המדינה אין גוף מבקר בעל סמכויות חקירה", ומה הוא חושב על 'היהודים באים'?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 18/08/20 21:31 כח באב התשפ

ח"כ עמית הלוי מסביר מדוע גנץ מודר מהסכם השלום: "כשאומרים לאחד בסוף אומרים לשניים"
חבר הכנסת עמית הלוי, צילום: כיפה

שבועיים אחרי שהושבע לחבר כנסת בכנסת ה-23, ח"כ עמית הלוי (ליכוד) דוחה את האשמות של שר הביטחון גנץ כלפי נתניהו, ומסביר כי הסדרת היחסים עם איחוד האמירויות תמיד היה על שולחן: "אשכנזי סיפר שקיבל עדכון מלא משר החוץ לשעבר ישראל כץ בחפיפה בניהם", וטוען כי יש מקום רק לעם אחד בין הירדן לים: "החלת הריבונות תלויה רק בנו". 

איך החוויות הראשונות שלך כחבר כנסת?

"התרגשות גדולה, אבל הימים של ההתאקלמות עברו והתחלנו לעבוד. אני מקווה שאת התוצאות יראו כולם, אנחנו במאמצים בכמה סוגיות, שבגינם הגעתי לכאן".

גנץ אמר שלא עודכן מראש על הסכם השלום עם האמירויות, זה נראה לך תקין?

"נתניהו כבר הצהיר שהיה סיכום בינו לבין נשיא ארצות הברית ושליט האמירויות שהדבר נשמר באופן דיסקרטי. הנושא הזה לא היה מחוץ לשולחן, לא של בני גנץ ולא של שר החוץ. אשכנזי סיפר שקיבל עדכון מלא משר החוץ לשעבר ישראל כץ בחפיפה בניהם, המגעים עם אבו-דבי לא התחילו היום, אלא אז. השר כץ כבר היה שם. המגעים הסופיים שהבשילו בשבועות האחרונים אכן היו דיסקרטיים, ומהניסיון הישראלי, כמו תקיפת כורים, טוב שהדברים היו דיסקרטיים ושהמשלחת של משרד החוץ ומשרד הביטחון יוצאת".

אם נתניהו היה מעדכן מבעוד מועד את זה, מישהו היה מטרפד את זה? 

"אני לא חושב שבני גנץ היה רוצה לטרפד את זה, אבל כשאומרים לאחד בסוף אומרים לשניים וכן הלאה. הדברים האלו מסודרים במדינת ישראל, יש מל"ל והוא אחראי על הנושאים הללו. אני בטוח שגנץ ושר החוץ יהיו שותפים להסכם הזה, שמביא הישגים כלכליים ויש לנו משמעות ביטחונית לא קטנה, בעיקר בגלל ההתעצמות של הסהר השיעי באיראן." 

יש לזה גם משמעויות ביטחוניות, כי על פי הדיווחים נתניהו אפשר למכור להם מטוסים

"ראש הממשלה הגיב לדיווחים האלה וטען שזה לא בהסכם והוא לא וויתר על העמדה הזאת. אני יכול לומר מה היתרונות. הראשון זה למשק הישראלי בכלל ובמיוחד בעת הזו. הדבר השני זה שיתוף הפעולות הישראלי עם מדינות סוניות כנגד ההתעצמות השיעית, שלא נשארת רק באיראן, אלא עוברת לעירק ולבנון. המערכת האיראנית מנסה להשתלט על המזרח התיכון, למרות המיעוט המספרי שלה, והיא עושה את זה עם המון השקעה ועמימות. אם ההסכם הזה יוכפל למדינות אחרות יהיו לזה עוגנים ביטחוניים במדינות המפרץ, וכך המפה של המזרח התיכון משתנה". 

נתניהו טען שמדובר בשלום תמורת שלום, אבל וויתרנו על החלת הריבונות, כלומר על חלקי מולדת, כאילו לא היו שלנו

"התרגלנו לפרדיגמה שאנחנו מוסרים בפועל שטחים כדי לקבל חתיכת נייר, ושאם לא נפתור את היחסים עם הפלסטינים לא יהיו לנו שום יחסים בין לאומיים, כלומר אנחנו חסומים מדינית. הפרדיגמה הזאת נסדקה, שעליה הדור שלנו חונך. 

"החלת הריבונות תלויה רק בנו, ראש הממשלה באופן עקבי, ולא היה שינוי בעמדתו, אמר שהחלת הדין הישראלי יעשה בתיאום עם הממשל האמריקאי. הוא עושה את זה משיקולים דיפלומטיים. בהחלט היה פה דחייה, אף אחד לא מסתיר את זה, אבל ההישגים המדיניים, הביטחוניים ושינוי השיח אליו הורגלנו, הם לא הישגים מבוטלים לחברה הישראלית ולמדינת ישראל. 

"בין הים לירדן הזכויות הלאומיות הן רק של העם היהודי, אין שום זכות לאומית לאף אחד, גם אם יחזרו על השקר הפלסטיני עוד מאה פעם. יש אנשים פה, תושבים וצריך להסדיר את מעמדם. יש מנעד אפשרויות להסדיר את מעמדם כבר היום". 

אתמול צייצת בגיחוך על הרפורמה במח"ש, היום לאחר שהיא נחשפה מה אתה חושב עליה? 

"חיכינו לרפורמה הזאת בגלל ששנים רבות יש את תלונות וביקורת על העובדה ששוטרים חוקרים שוטרים ואת התופעה הזו צריך לעקור ולתקן, ולצערי זה לא רק במשטרה. ניסיונות התיקון שהיו היום לא דיברו על אלו שניסו לתקן. כלומר, מי היום חוקר את פרקליט המדינה? כל פתיחה בחקירה מאושרת על ידי פרקליט המדינה בעצמו והיועץ המשפטי. הגוף היחידי במדינת ישראל שלא נתון לביקורת רצינית ושהחקירה שלו תלויה בהחלטה שלו עצמו, זו פרקליטות המדינה. זה דבר בלתי אפשרי בדמוקרטיה, זה לא עניין של שמאל וימין, אנשי השמאל היו צריכים להיאבק על זה כמו אנשי ימין. לא צריך להיות גוף בדמוקרטיה שאין לו איזונים ובלמים ושאין לו גוף שיכול לבקר אותו. 

"אנחנו לא נולדנו היום, אלא נולדנו לפרשת רות דוד. אני שמעתי בעצמי, על הזעזוע שתקף אותה שהיא שמעה ששי ניצן הרים טלפון לדוקטור חן קוגל, היועץ לרפואה משפטית, וביקש ממנו לשנות חוות דעת רפואית, אלו דברים שלא צריכים לקרות במשטר מתוקן. כל אלו חולאים של תופעה אחת - לפרקליטות המדינה אין גוף מבקר בעל סמכויות חקירה. זו הצעת חוק שאני כבר עובד עליה, תיקום לחוק נציבות הביקורת על פרקליטות המדינה, נגיש אותה בימים הקרובים".  

אתמול היתה הפגנה של היהודים באים. מה דעתך על התכנית?

"מהמעט שראיתי, ולא ראיתי הרבה, אני רואה בזה יותר תעמולה מאשר סאטירה. תרבות היא יצירה של חברה, יש דבר אחד לבקר, גם את גדולי הדור. אבל זו לא היתה ביקורת, זו עליבות הרוח. להשפיל ולעשות רדוקציה לדברים הכי ישראליים וציונים שלנו, למקומות הכי נמוכים שלנו כמו מין וכוח. אם התכנית הזאת היו יצירה של כל מדינה אחרת, היית רואה איך מדינת ישראל מגנה את זה כמעשה אנטישמי. כשעושה את זה תאגיד השירות הציבור, מבלי להיכנס לשאלה האם יש מקום למשלמי המסים לשלם על ערוץ ציבורי, היה יכול משהו לומר שיש מקום כיוון שהוא משקף את הקונצנזוס הישראלי ולתת ביטוי לקול הישראלי. התכנית הזאת, אם צריך עוד סיבה ולא צריך הרבה סיבות, למה אין לו זכות קיום - זו התכנית הזו. "