אחרי 80 שנה: אותר קברו של ר' לוי יצחק מברדיטשב

מצבתו של אחד מגדולי החסידות ושל שלושת בניו כוסו בעפר בימי השואה, כדי למנוע את השחתתן. מאז הוקם מבנה במקום, ומקום הקבר המדויק לא היה ידוע, עד שנחשף בימים האחרונים בשל עבודות שיפוץ במקום

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/20 20:47 כו בסיון התשפ

אחרי 80 שנה: אותר קברו של ר' לוי יצחק מברדיטשב
המבנה על ציון קברו של ר' לוי יצחק מברדיטשב, צילום: shutterstock

תגלית מדהימה שמסעירה את העולם היהודי. מצבתו של ר' לוי יצחק מברדיצ'ב, מגדולי תנועת החסידות, מי שכונה 'סניגורן של ישראל', נחשפה אחרי שמונים שנה בהן הייתה מכוסה באדמה, ומבנה שנבנה מעליה ומעל מצבות בניו של ר' לוי יצחק.

ר' לוי יצחק הלך לעולמו בשנת 1809 בעיירה ברדיצ'ב, שנמצאת היום בתחום אוקראינה. בשנת 1938 כוסה מקום מצבתו, ומצבות שלושת בניו שנטמנו לידו, בעפר, וה'אהל' שהוקם מעל הקברים נאטם, במטרה למנוע את השחתתן בשל עליית הנאצים. אחרי המלחמה שבו יהודים לפקוד את המקום, אך המצבה לא נחשפה, והמבנה שנבנה לציון הקבר הוקם במיקום המשוער של האהל המקורי.

בשבועות האחרונים, בשל התפרצות הקורונה והעובדה שתיירים ומתפללים לא מגיעים אל ציון הקבר, ההומה בדרך כלל, ביקש רב העיר ברדיצ'ב, הרב משה שמואל טאלר, לערוך שיפוץ במקום, ובמסגרת העבודות הוסרה הרצפה של הציון, כדי להקים תחתיה מערכת חימום. עם העבודות להסרת הרצפה התגלו המצבות המקוריות של רבי לוי יצחק ושל בניו, שהיו טמונות תחת המבנה - במרחק של כחצי מטר בלבד מהציון שהוקם במקום הקבר המשוער.

למעשה, חשיפת המצבות התאפשרה בזכות משלחת של 'פורום חברא קדישא' מישראל, שבשנים האחרונות עמלה על חשיפת קברי צדיקים ברחבי העולם. השילוב של הליווי המקצועי והפסקת התיירות בשל הקורונה, יצר את התנאים שהיו דרושים לחשיפת הקבר המקורי.

השומר היהודי הוותיק של בית הקברות בברדיצ'ב, גרישה, סיפר הערב (ה') בראיון ל'קול ברמה' כי "דווקא כשאנחנו מסוגרים בבית בגלל הקורונה, הקב"ה שלח לנו את התגלית הנפלאה של המצבה המקורית של רבי לוי יצחק".