"תתאבד. תתאבד ואני לא מרימה אותך על הידיים"

הסיוט של כל הורה התגשם. בשבוע שעבר נחשף כי מטפלות במעון בבית חורון מפעילות אלימות מילולית קשה כלפיי התינוקות. עדויות שהגיעו ל'כיפה'מספרות כי האחראים ידעו כבר שנה על ההתנהלות ולא עשו דבר. האזינו לתיעוד האלימות

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 12/04/16 19:00 ד בניסן התשעו

"תתאבד. תתאבד ואני לא מרימה אותך על הידיים"
shutterstock, צילום: shutterstock

אין הורה שלא מכיר את החרדה למסור את היקר לך מכל למטפלות במשך היום, ולגלות שבזמן שאתה בעבודה או בלימודים ילדך עובר התעללות מילולית או פיזית על ידי מי שאמון בשמירה על ביטחונו.

אצל הורים לתינוקות בפעוטון בבית חורון, לצערם הרב, החרדה הפכה למציאות. בעקבות פרסום של הכתב איתם לחובר במהדורת מבט בערוץ הראשון, הגישו השבוע מספר הורים תלונה במשטרה נגד מטפלות במעון היישובי בעקבות אלימות מילולית קשה שהפעילו כנגד התינוקות.

בכתבה נחשף כי שתי מטפלות במעון בבית חורון הושעו מעבודתן, בעקבות תיעוד בו הן נשמעות מקללות וצורחות על התינוקות. חברה בועד ההורים של היישוב סיפרה ל'כיפה' כי מדובר במחדל, שכן כבר לפני שנה התלוננו הורים נגד התנהגות של מטפלת נוספת שלא תועדה בהקלטות, ולאחר ישיבות ודיונים עם המפקחת האחראית, לא נעשה נגדה דבר.

אותה מטפלת שלא קשורה לפרסום האחרון, נחשפה על ידי אמא מהיישוב, שסיפרה ל'כיפה' כי פגשה את ההתנהגות האלימה כבדרך אגב, ולמרות תלונות ההורים, היא נשארה עד היום במעון:"רציתי לדעת אם לרשום את הילדים שלי למעון, אז הגעתי במקרה למקום, נכנסתי ואיכשהו המטפלת לא ראתה אותי. באותה הסיטואציה, הילדים היו באמצע הארוחה או לקראת סיומה והיא פשוט חטפה מהם את הצלחות וצרחה עליהם 'יאללה כוסאמק תפסיקו לאכול'. הייתי מזועזעת".

"שמעתי צרחות של פעוטות במעון, וששתי המטפלות מתלהמות בקול אחת על השנייה. התקשרתי מיד למנהלת המעון ודרשתי ממנה לפטר את המטפלת שנתפסה כמקללת" כך סיפרה אחת האימהות בוועד ההורים.

לדבריה, המפקחת ידעה על התנהלות המעון, טרם הפרסום בערוץ הראשון: "המפקחת כנראה חשבה שלא אחקור את המקרה ואגיע אליה. היא אמרה להורים שהמצב של המעון שלנו טוב ושהיא לא מבינה על מה הרעש. באותה הפגישה נכחה גם מנהלת המעון ומדריכת המטפלות מטעם המועצה".

שתי תושבות היישוב יצרו קשר יחד עם הורים נוספים ופנו למפקחת, להנהלת המעון ולמועצה. מכתב שהגיע ל'כיפה', מראה כי דיון על התנהלות המעון והמטפלת הנוספת התקיים כבר בחודש ינואר 2016. לאחר קיום הישיבה, אמרה אחת האימהות כי מהדברים שהוצגו, במידה ולא תוגש תלונה ספציפית במשטרה כנגד המטפלת, לא תוכל המועצה לפעול כנגדה.

[embed]
]

הקלטות מהמעון. באדיבות 'מבט' הערוץ הראשון

מנהל אגף החינוך במועצה האזורית בנימין אריאב יואסט, אמר כי המטפלת שנגדה הוצגו תלונות, לא היו חותכות מספיק בשביל לגרום לפיטוריה: "כדי לפטר אדם מתפקידו אתה צריך ראיות. הייתה לנו וועדת שימוע על מטפלת ולא היו לנו ראיות חותכות כנגדה. המכתב שקיבלנו מההורים לא היה מספיק, היה תהליך עבודה שביצענו עם המטפלת ותהליך עבודה בתוך המעון, אבל לא משהו ברמה של פיטורין. היו רק תלונות כלליות".

שתי המטפלות שהושמעו בהקלטות בערוץ 1 הושעו מעבודתן, ומנהלת המעון הודיעה על פרישתה. מנהל אגף החינוך אמר כי חרף השמועות, מנהלת המעון לא אמורה לקבל תפקיד אחר במועצה ותפרוש לגמלאות: "היא אמורה לפרוש לפנסיה ככה שזה לא נראה לי סביר שזה יקרה".

המפקחת במטה בנימין יעל אורן, מסרה בתגובה ל'כיפה' כי כל התלונות של ההורים בשנה החולפת טופלו: "התקבלו תלונות מכל מיני הורים, כל תלונה שהתקבלה נבדקה וטופלה. המטפלת שאותה מזכירות האמהות בכתבה, נמצאת עדיין במעון כי היה מדובר במשהו חד פעמי ולא היו ראיות. מישהי פשוט עמדה בדלת, ולא נכנסה מולה ושמעה אותה ישירות. זה היה מאחורי הדלת, נשמעה אמירה והנושא טופל, זה היה משהו חד פעמי".

לדבריה מאז קבלת התלונות מההורים, נעשו בדיקות וחקירות בצוות המעון: "אף אחד לא רוצה להחזיק כזה דבר במערכת. לא שמענו ולא ידענו על אלימות מילולית, בתלונות שקיבלנו לא היו דברים כאלה. קיבלנו משוב מההורים וטיפלנו בהכל. להורים היה חוסר שביעות רצון באופן כללי, לדעתי הם בכלל לא חשבו שיעלה משהו כזה. עשינו כל מה שיכולנו אם זה לבדוק את המטפלות ולשמוע את השפה שלהן. לא ציפינו והופתענו, ומיידית לאחר שההקלטות פורסמו פעלנו בנידון".

אין תיעוד- התלונה לא תטופל

תיעוד האלימות, הוא ברובן המכריע של התלונות, הגורם המרכזי להחלטה כיצד לפעול. ריבוי אירועי הפגיעה בילדים בגנים ופעוטונים בשנה החולפת הוביל להצעת החוק הקוראת לחייב גנים פרטיים להתקין מצלמות אבטחה. על הצעת החוק של חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) כבר חתמו כמעט שני שלישים מחברי הכנסת מכל הקשת הפוליטית.

הצעת החוק באה בעקבות דו"ח מיוחד שהוכן ע"י מחלקת המחקר של הכנסת והתבסס על נתוני המשטרה ממנו עולה כי בשנת 2014/15 נפתחו 81 תיקים נגד בעלי תפקידים בגירים בחשד להתעללות ולפגיעה בקטינים חסרי ישע.

מאידך, רק מיעוט זניח ושולי (4 מקרים) הבשיל לכדי כתב אישום, כאשר בכ-90% מהמקרים הסיבה לסגירת התיק הייתה חוסר תשתית ראייתית מספקת. יצוין כי מתוך נתוני המשטרה עולה כי כלפי חלק מהחשודים נפתחו שניים או שלושה תיקי חקירה שנסגרו בכל פעם מחדש, בדרך כלל בשל הקושי לספק ראיות מספקות שנובע מגיל הנפגעים (קטינים בגיל 0-3 אינם יכולים להעיד וכיום רק בחלק מהגנים מוצבות מצלמות).

בדיון שהתקיים בכנסת בחודש שעבר, אמרה יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), אמרה כי "לצערי אנו פוגשים את המקרים האלה גם במעונות פרטיים וגם במעונות מפוקחים. אמרתי כבר יותר מפעם אחת שאין ספק שיש להגביר את הפיקוח, אך ללא אכיפה וענישה מרתיעה לא נצליח למגר את התופעה. מערכת המשפט צריכה לגלות אפס סובלנות כלפי אלה שפוגעים בילדים במקום שאמור להיות מוגן ועוטף".