תשדירי "אפרת" חוזרים לרדיו

בג"ץ חייב את רשות השידור ואת הרשות השנייה לשדר פרסומות של אגודת "אפרת" נגד הפלות, זאת לאחר מאבק משפטי ממושך

חדשות כיפה אורי פולק 28/03/11 00:00 כב באדר ב'

תשדירי "אפרת" חוזרים לרדיו
Ross Murray-cc-by-nd, צילום: Ross Murray-cc-by-nd

פרסומות הרדיו של אגודת "אפרת" הפועלת נגד הפלות, ישובו אל הרדיו - כך קבע בג"ץ שחייב את רשות השידור ואת הרשות השנייה לעלות בחזרה את תשדירי הרדיו לאחר מאבק משפטי שנמשך חודשים ארוכים.

 

המאבק החל לפני למעלה משנה, עת חתמה אגודת "אפרת" על חוזה לפרסום תשדיר של האגודה עם מספר רב של תחנות רדיו אזוריות בכל רחבי הארץ וכן עם "קול ישראל" של "רשות השידור". זמן מה שודרו הפרסומות ברדיו, ללא כל התנגדות, עד שח"כ ניצן הורוביץ בחר לפנות לרשויות ולתבוע את הפסקת שידור הפרסומות הללו. ח"כ הורוביץ טען כי מאחר שהנושא שנוי במחלוקת ציבורית התחנות אינן יכולות לשדר תשדירים בעניינו.

 

משבחרו תחנות הרדיו להיענות לדרישה, הגישו ב"אפרת" בג"ץ נגד ההחלטה, בדרישה שבית המשפט העליון יחייב את השמעת תשדירי הפרסום וקיום החוזה שנחתם בין האגודה ובין תחנות הרדיו השונות.



התשדיר שנפסל



 

בג"ץ קבע, אפוא, כי על הצדדים לסכם ביניהם על תשדיר רדיו אותו תהיה מעוניינת אגודת "אפרת" לשדר ואותו הם יסכימו להעלות על גבי האתר - זאת תוך שהוא מאיים על הנתבעים ומבהיר מפורשות כי אם לא יגיעו להסכמה בנידון, בית המשפט יחתן צו על תנאי שיורה על השמעת התשדיר הראשוני שנפסל. "אפרת" הגישה הצעה חלופית והחודש אושר התשדיר החדש, שקורא לנשים: "את בהריון ושוקלת לבצע הפלה? צלצלי לאגודת אפרת. סודיות ואחריות".

 

"בית המשפט העליון קבע שלא ניתן למנוע את פעילותה של אגודת "אפרת" המעוניינת לסייע לנשים להגיע להחלטה מתוך ידיעה, וכן לסייע לנשים ששוקלות לבצע הפלה מתוך סיבות כלכליות", אמר יו"ר "אפרת", ד"ר אלי שוסהיים. "הסיסמא שלנו היא - בגלל כסף לא מפסיקים חיים, ובית המשפט החליט שזכותנו להביא לידיעת ציבור הנשים את דבר קיומנו", הוסיף ד"ר שוסהיים.

 



התשדיר שאושר



ואולם בארגוני הנשים מוסיפים להתנגד לשידור הפרסומת. מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו, רונית ארנפרוינד כהן, הסבירה היום בגלי צה"ל כי "הרעיון שלנו הוא שאישה תהיה אחראית לגופה, ותחליט אם להרחיב את משפחתה ומתי. מניפולציות רגשיות דתיות על בנות במצוקה הן פסולות לדעתנו. ההחלטה אם להרחיב את המשפחה היא כלכלית, ויש לאפשר למשפחות שנקלעו למצוקה או נכנסו להיריון בטעות להפסיק אותו".