שיחת השבוע עם שמואל (זנגי) מידד

"מדובר בנוער מגוון מאוד, כל אחד הוא עולם שלם, אבל מה שמאחד אותם הוא המרמור על האפליה, ועל כך שיש תחושה שמישהו כאן משתף פעולה עם הערבים", יו"ר "חוננו" בשיחה פתוחה על נוער הגבעות ופעולות תג מחיר

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 16/12/11 00:56 כ בכסלו התשעב

שיחת השבוע עם שמואל (זנגי) מידד

השקט הופר ביהודה ושומרון: החששות לפינויי מאחזים הולכים ומתגברים, והמתיחות בין צה"ל והמשטרה לבין הקבוצה המכונה "נוער הגבעות" עולה מדרגה. קטינים חשודים נעצרים בקפדנות; צווים מנהליים מוצאים, והרגיעה לא נראית באופק. מי שלקחה על עצמה את המשימה להעניק סיוע משפטי לאזרחים שנעצרו בעקבות פעילות פוליטית ימנית היא עמותת "חננו", לעתים קרובות הכתובת הראשונה אליה פונים חשודים ב"תג מחיר" ובפעילויות אחרות. יו"ר העמותה, שמואל (זנגי) מידד, מלווה את המקרים מקרוב ומתקשה להסתיר את תסכולו ממערכת המשפט הקיימת, ומהאכיפה הסלקטיבית הקיימת, לדבריו, כנגד המתיישבים ביהודה ושומרון.

שמואל מידד, האם מתנהלת רדיפה של הקבוצה המכונה "נוער הגבעות"?

"זה לא סוד שישנה אכיפה מוגברת כלפי היהודים ביהודה ושומרון", אומר מידד. "המחלקה בראשותו של שי ניצן שמה לה למטרה לראות בציבור המתנחלים את האויב, ולמגר אותם, על לא עוול בכפם. איך זה שלא עצרו עדיין אף אחד, למעט בחור אחד שנעצר ושוחרר היום? מכיוון שהם מעוניינים להכפיש. הם מפחדים להביא את המקרים הללו לבית המשפט, שם הם יצטרכו להתמודד מול החובה להציג ראיות. במקום זאת, הם נוהגים בדרכים לא לגיטימיות כמו הוצאת צווים מנהליים. נמאס להם מהדמוקרטיה, נמאס מהליכים משפטיים, אז מוציאים צווים מנהליים".

איפה עוד אתה מזהה את הרדיפה?

"בתקשורת. אמש, בעמוד הראשי של ידיעות אחרונות, התפרסמו זה לצד זה חמישה מאמרים, כולם באותו קו. אף אחד לא הביא קול אחר, איש לא חשב להציג פן נוסף. שמעתי הבוקר ברדיו טענות על כך שהנערים העצורים מקבלים הגנה משפטית. אפילו פושע נאצי כמו דמאניוק, להבדיל, קיבל הגנה משפטית; לגדולי הרוצחים והאנסים מוצעת הגנה משפטית מטעם המדינה, ולנערים הללו הזכות האלמנטרית הזו לא מגיעה? אנשים איבדו את הצפון. אנשים לא רוצים לתת לעובדות לבלבל אותם. יש להם רצונות ומחשבות ודעות, ובשם זה הם מכפישים בתקשורת ומוציאים צווים".

(הכתובת הראשונה של נערי הגבעות. זנגי)

מה מביא את הנערים הללו לנהוג בצורה כזו?

"הריסת הבתים, והאפליה. בחור שמתחתן בעוד חודשיים בנה את ביתו במצפה יצהר, והרסו לו אותו. אדם שבונה בית ביהודה ושומרון מקבל קודם כל צו הריסה, אבל ערבי שבונה בית לא מעניין אף אחד. יש אלפי צווי הריסה ביהודה ושומרון, אבל ההחלטה היכן לאכוף אותם והיכן לא היא החלטה של פוליטיקאים, כאשר השריף במקרה הזה הוא אהוד ברק. הנוער הזה מתקומם על האפליה, על העובדה שההריסה כל כך מצויה היום, בלי שום אכיפה הגיונית, אלא אכיפה שמגיעה על פי תחושותיו וצרכיו והאינטרסים של הפוליטיקאי. מדובר בנוער מגוון מאוד, כל אחד הוא עולם שלם, אבל מה שמאחד אותם הוא המרמור על האפליה, ועל כך שיש תחושה שמישהו כאן משתף פעולה עם הערבים".

אז מדוע לפעול נגד חיילי צה"ל?

"יש כעס טבעי וברור על חייל שרואה את עצמו כמכונה, ואומר: 'אני רק עושה את עבודתי'. היום שוטר אחד אמר לאשתי: 'אני שם את המצפון שלי בצד ועושה את התפקיד, כי יש לי משפחה ויש לי צרכים'. שוטרים וחיילים הם לא מכונות של פקודות ושל משכורת, הם בני אדם. אסור להגיע למצב שבו חייל או שוטר יגידו 'רק ביצענו את הפקודה'. התפקיד שלנו הוא להעניק סיוע משפטי לאנשים האלו משום שאנחנו יכולים להזדהות עם המניע שלהם. לגבי המעשים - אנחנו לא שופטים, זה לא התפקיד שלי. אבל אנחנו מזדהים עם המניעים, ולכן נחלצים לעזרתם".