מליון וחצי כפתורים לזכר מליון וחצי ילדים

הבנות שמו לעצמן מטרה לאסוף מיליון וחצי כפתורים לזכר מיליון וחצי הילדים היהודים שנספו בשואה, ובכך לנסות ולהמחיש את המספר הבלתי נתפס של מיליון וחצי ילדים יהודים שנספו בשואה.

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/07 00:00 כח בניסן התשסז

מליון וחצי כפתורים לזכר מליון וחצי ילדים

בית ספר ממ"ד עשה חיל בישוב אפרתה פתח לפני מספר חודשים בפרויקט חינוכי ייחודי של חטיבת הביניים להמחשת סבלם של הילדים בשואה.

בנות כיתה ז-ח למדו במשך מספר שנים את נושא השואה, והחליטו בעצה אחת עם מחנכים וההורים לפתוח בפרויקט לאיסוף כפתורים עולמי. הבנות שמו לעצמן מטרה לאסוף מיליון וחצי כפתורים לזכר מיליון וחצי הילדים היהודים שנספו בשואה, ובכך לנסות ולהמחיש את המספר הבלתי נתפס של מיליון וחצי ילדים יהודים שנספו בשואה.

לדברי המארגנים הבחירה בכפתורים נבעה מכך שהכפתור הוא אביזר בסיסי בפרטי לבוש שונים של כל אדם. לכל כפתור צורה מיוחדת וצבע ייחודי משלו, דבר הממחיש ומסמל את השוני והייחוד שהיה לכל אחד ואחד מהנספים.

יחד עם איסוף הכפתורים, אוספות הבנות גם סיפורים של ילדים ניצולי שואה, ומעודדות במכתבים ובערבי התרמה אותם הן עורכות את הקהל לשלוח יחד עם הכפתורים גם סיפורים אישיים. "המטרה באיסוף הסיפורים" אומרת המחנכת סוזן וייס, ממארגני הפרויקט "היא להמחיש כי למרות ההמון הרב של הילדים אשר נספו, לכל אחד מהם היה סיפור אישי שונה, ולראיה, הסיפורים של אלה ששרדו את התופת".

בית הספר מתעתד להקים ארכיון ובו ייאספו כל הסיפורים שיגיעו אל הבנות. כמו כן מתעתד בית הספר להקים אנדרטה או מיצג אשר יורכב מכל הכפתורים אשר ייאספו.

בארה"ב אספו מהדקי נייר

חלק מההשראה לרעיון יחודי זה בא מפרויקט דומה שנערך לפני מספר שנים בעיירה קטנה בשם וייטוול (Whitwell) בטנסי שבארה"ב, פרויקט שאף נעשה עליו סרט תיעודי בשם "מהדקי נייר" (Paper Clips).

בסרט מסופר על ילדי חטיבת הביניים באותה עיירה שלמדו על נושא השואה ולא הצליחו להבין את משמעות המספר 6 מיליון. כדי לנסות ולהמחיש אותו הם החליטו לאסוף 6 מיליון מהדקי נייר, זאת מאחר והם גם למדו כי מהדקי הנייר הומצאו נורבגיה ושם ענדו אותם האזרחים על דשי בגדיהם כמחאה על הכיבוש הנאצי.

פנייתם של ילדי העיירה זכתה להיענות מדהימה, ובמקום נאספו מיליוני מהדקי נייר שהגיעו מכל העולם, כולל מישראל, כשיחד איתם גם מכתבים וסיפורים מרגשים. מהדקי הנייר, שמספרם הגיע ל-15 מיליון ואולי אף יותר, הוצבו לבסוף בקרון רכבת אותנטי שנשלח מגרמניה והפך לאתר זיכרון בחצר בית הספר.

המעניין הוא שבאותה עיירה נידחת חיה אוכלוסיה מאוד הומוגנית - 1600 תושבים לבנים מבני המעמד הבינוני, בתוכם רק משפחה אפרו-אמריקנית אחת, ומעולם לא גרו שם יהודים או בני מיעוטים אחרים.

חברי הכנסת נרתמו אף הם

ילדות בית הספר ביקרו בסוף ינואר בועדת החינוך של הכנסת אליה הוזמנו על ידי יו"ר הועדה חה"כ הרב מיכאל מלכיאור, אשר אמר למחנכת כי "יוזמת התלמידות המבורכת נגעה לליבי. הבאתי כפתורים משלי, והחלטתי לגייס לפרויקט את חברי הכנסת, שהפגינו אהדה רבה לרעיון ונרתמו לעניין".

לא מעט חברי הכנסת נרתמו לעזרת הבנות - חברות הכנסת קולט אביטל, שרה מרום-שליו, עמירה דותן, ואורית נוקד - וכן הח"כים יצחק זיו, יוסי ביילין, אלכס מילר, יצחק גלנטי ואחרים. כמו כן, שרת החינוך יולי תמיר נענתה לפנייה, שלחה כפתור וכתבה ש"עצם המחשבה שמשהו השייך לי יהיה חלק מהאנדרטה לילדים שניספו בשואה מרגשת אותי מאוד".

בין תורמי הכפתורים והסיפורים לפרויקט יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס אשר העביר למארגנים את ספרו המגולל בין השאר את סיפור ילדותו אותו עבר בצל השואה.

מארגני הפרויקט הייחודי מוסרים כי הם מקבלים כפתורים ישנים וחדשים כאחד, וכן סיפורים שאינם קשורים דווקא לכפתורים או לילדים בשואה.

את הכפתורים והסיפורים ניתן לשלוח לכתובת: בית הספר "עשה חיל" גבעת הגפן אפרת 90435. סיפורים ניתן לשלוח גם באימייל וכמו כן ניתן להפנות באימייל שאלות למארגנים בכתובת : caftorim@walla.com