מחדל: בכל הארץ יש רק שני מקוואות לטבילת גרים

לאחרונה הפסיקו שני מקוואות נוספים את שירותי הטבילה שלהם לגרים, מה שמותיר את מערך הגיור עם שני מקוואות בלבד במרכז הארץ, אליהם נאלצים להתנקז מתגיירים, אך בעיקר מתגיירות, מכל רחבי הארץ. ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "שני המקוואות נמצאים במצב טוב"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 04/08/16 14:46 כט בתמוז התשעו

מחדל: בכל הארץ יש רק שני מקוואות לטבילת גרים
חני ירס, צילום: חני ירס

מקוואות, כידוע, פועלים רק משעות השקיעה אך המתגיירים והמתגיירות שצריכים לטבול כחלק מתהליך קבלתם לעם היהודי, עושים זאת בשעות היום. מערך הגיור הוא שאחראי על מציאת מקוואות מתאימים לטבילת גרים שיוכלו להיפתח גם בשעות הבוקר. עד היום תפקדו בפועל רק ארבעה מקוואות: בהוד השרון, בבאר-שבע, בחצור הגלילית ובתל אביב.

לאחרונה הודיעו המקוואות בבאר שבע ובחצור על הפסקת הפעילות עם מערך הגיור. 80% מציבור המתגיירים הן נשים, שרבות מהן נאלצות לנסוע במשך שעות על מנת להגיע למקווה לטבילה. לרוב כשיגיעו למקוואות מצבם יהיה מוזנח ולעיתים הם גם יאלצו לחכות בתורים ארוכים מחוץ למקווה. המקווה היחיד, על פי תנועת 'אמונה', ששיתף פעולה עם מערך הגיור ונמצא במצב שמור, מטופח וראוי לטבילה ייחודית ומרגשת כמו טבילת גרות, הוא המקווה בהוד השרון, שממשיך לפעול למען טבילת גרות בגלל רצון טוב של המועצה הדתית במקום.

על אף שהמקוואות שייכים למועצות הדתיות ולמשרד הדתות, מערך הגיור, השייך למשרד ראש הממשלה, הוא האחראי על תהליך טבילת הגרים והאחריות למצוא מקוואות לשם כך מוטלת עליו. מערך הגיור משלם כיום למקוואות כ-35 ש"ח עבור כל טבילת גר או גיורת. המכרז האחרון שערך מערך הגיור למציאת מקוואות לטבילת גרים היה ב-2011 ומצויינת בו כי יש חובת חידוש דחופה. למכרז הגישו מועמדות רק חמש מקוואות, מול כולם נעשה הסדר והם החלו להיפתח גם במהלך היום. גורמים במערך הגיור טוענים כי הבעיה אינה בגובה התשלום אלא ברמת המחוייבות של המקוואות עצמם ובחוסר עידוד או הסברה בנושא מטעם משרד הדתות.

מאז המכרז האחרון פרש מקווה אחד באיזור ירושלים מהשתתפות במערך הגיור ולאחרונה שני מקוואות נוספים, בבאר שבע ובחצור, הודיעו על הפסקת ההתקשרות שלהם עם מערך הגיור. כעת נותרו המתגיירות עם שני מקוואות בלבד, שניהם במרכז הארץ, בתל אביב ובהוד השרון.

מכיוון שהגיור אינו נכלל ברשימת שירותי הדת, הוא אינו תחת משרד הדתות אלא תחת משרד ראש הממשלה. המקוואות בארץ לעומת זאת, נמצאות תחת פיקוח משרד הדתות. נכון להיום הפיצול האבסורדי הזה אינו תורם לפתרון מהיר של הבעיה אלא לסחבת הנמשכת שנים ומחריפה את המצוקה.

בתנועת אמונה מכירים את הבעיה מקרוב. במסגרת פרוייקט ליווי מתגיירות בארגון, יוצאות בכל שבוע קבוצות של מתנדבות "אמונה" למקוואות כדי לסייע לנשים המתגיירות ולהפוך את הטבילה ואת הכניסה הסופית לחיק היהדות לחוויה נעימה, מרגשת וייחודית.

"המפגש של המתגיירות והמתגיירים עם היהדות חייב להעניק השראה וחוויה חיובית ומאירת פנים" אומרת ליאורה מינקה יו"ר תנועת אמונה. "בגלל ש- 80% מן המתגיירים הן נשים, הציבה 'אמונה' את הנושא הזה בדרגת חשיבות עליונה. בעינינו, זאת סוגיה אסטרטגית לעתידה של החברה בישראל, ולא רבים נותנים דעתם עליה. מכאן גם נובעים הפרויקטים שיזמנו ואשר הוכיחו ומוכיחים את עצמם, של חיבור בין משפחות לבין כיתות מתגיירים וליווי מתגיירות לטבילה".

"לצערנו, כל המילים היפות וכל הכוונות הטובות הללו עומדות בסתירה למציאות באותם מקוואות, שבהם ומהם אמורה לצאת בשורת הגיור". מינקה אומרת שבשנים האחרונות חל שיפור בתחום אחזקת המקוואות בישראל אך לא בכל הנוגע למקוואות למתגיירים- קיימים ארבעה מקוואות בלבד, ששניים מתוכם עומדים כאמור להפסיק את התקשרותם עם מערך הגיור. המקוואות שעומדים לרשות המתגיירים הם מעטים, מרוחקים ומעכבים.

בנוסף, אומרת מינקה כי"לא שופרו התנאים במקוואות הקיימים ומשהו מרכזי מתפספס באותו תהליך רוחני ורגשי, שהיה אמור להיות בשיאו. חבל. הגיעה העת שהמדינה תגלה פנים ידידותיות יותר לגרים, שניצוץ היהדות כבר לוהט בקרבם, ובכך תתרום את חלקה הצנוע במשימה הלאומית וגם במצווה היהודית; וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר".

ממערך הגיור ומשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "כעת טבילות המתגיירות ומתגיירים מתקיימות בשני מקוואות, בהוד השרון ובתל אביב. בעבר פעלו בכל הארץ חמישה מקוואות. מאז שהפסיקו מספר מועצות דתיות לספק שירותי טבילה למתגיירים, שני המקוואות הפועלים הגבירו את ימי ושעות פעילותם ובכך המשיכו לתת מענה מלא למתגיירים. שני המקוואות נמצאים במצב טוב והמקווה בהוד השרון נחשב לאחד המטופחים בארץ ואף זכה בתחרות מקווה נאה בשנת 2015 מטעם המשרד לשירותי דת. התשלום שמועצה דתית מקבלת עבור כל טבילת המתגיירת או המתגייר הוא גבוה כמעט פי שניים מהתשלום עבור טבילה שגרתית במקווה".

ממשרד הדתות נמסר בתגובה: "עם הקמת הממשלה הנוכחית אגף הגיור עבר לאחריות משרד ראש הממשלה. האגף נמצא בקשר רציף עם הגורמים במשרד לשירותי דת ובמועצות הדתיות המפעילות את המקוואות ברחבי הארץ כדי למצוא פתרון הולם לאלפי המתגיירים בשנה".