חשיפה: רבני המגזר וראשי הבית היהודי קיימו פגישה בנושא פינוי עמונה

החשש מגילויי אלימות בפינוי עמונה גרם לכינוס ראשי הרבנים של הציונות הדתית וחברי הכנסת של הבית היהודי. הרב דרורי לכיפה: "אין לנו ביקורת על זה שהם לא קיבלו את המתווה. זה היה די טבעי"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 16/12/16 10:37 טז בכסלו התשעז

חשיפה: רבני המגזר וראשי הבית היהודי קיימו פגישה בנושא פינוי עמונה
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

אתמול התקיימה פגישה חשאית בין רבני הציונות הדתית וחברי הכנסת של הבית היהודי במטרה לדון בדרכים להרגעת הרוחות בעמונה. הפגישה התקיימה מתוך חשש למאבק אלים במהלך פינוי עמונה.

בפגישה נכחו הרב אליהו בלומנצוויג, ראש ישיבת ההסדר בירוחם; הרב דוד פנדל, ראש ישיבת ההסדר בשדרות; הרב צפניה דרורי, ראש ישיבת ההסדר בקרית שמונה; הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן והרב דרוקמן ראש ישיבת ההסדר אור עציון. חברי הכנסת של הבית היהודי שהשתתפו בפגישה היו אורי אריאל, בצלאל סמוטריץ', שולי מועלם ויו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט.

גורמים שנכחו בפגישה סיפרו ל'כיפה' כי בתחילתה עלו קולות שטענו כי יש לנסות ולשכנע את תושבי עמונה לחזור בהם מהתנגדותם ולחתום על המתווה שהוצא להם על ידי המדינה. לאחר דיון הוחלט כי ככל הנראה לא מדובר בפתרון ריאלי משום שכבר נגמלה ההחלטה בליבם של התושבים ומאוחר מדי לנסות ולגרום לשינוי בעמדתם.

חלק מחברי כנסת והרבנים הופתעו מסירובם של תושבי עמונה לקבל את המתווה. אי קבלת המתווה מותירה את התושבים בידיים ריקות לחלוטין, בפינוי בטוח מבתיהם, וללא כל התחייבות מהממשלה. קבלת המתווה, גם אם אינו עומד בגובה ציפיותיהם, הייתה ככל הנראה מאפשרת להתיישבות היהודית בעמונה להישאר על ההר, גם אם במתכונת מצומצמת בהרבה.

בפגישה נידונו תרחישים של פינוי, ההערכה היא כי הפינוי לא יתבצע בשבת כי אם בתחילת השבוע הבא. הגורמים השונים שהשתתפו בפגישה מעוניינים להרגיע את הרוחות לקראת הפינוי ולוודא כי הפינוי לא יגרר לאלימות ומחאה פיזית. קיים חשש כי גורמי ימין קיצוניים שיגיעו לעמונה במטרה להיאבק בכוחות הפינוי ישפיעו על פני המאבק, זאת על אף שתשובי עמונה חוזרים ומדגישים כי הפינוי לא יהיה אלים ויכלול התנגדות פסיבית בלבד.

"זה נושא קשה ומסובך אבל ברור לנו שאסור שתהיה אלימות" מסר הרב צפניה דרורי ל'כיפה'. "יש סכנה שגורמים זרים שבאים לעזור לתושבי עמונה יפרו את הבקשה של התושבים, הם יכולים להפריע. צריך למצוא את הדרך להרגיע את הציבור שמגיע, אנחנו מקווים שתושבי עמונה יצליחו, אבל אני לא בטוח שזה בכוחם. חיפשנו דרכים לגרום לכך שהעניין יתבצע כמו שתושבי עמונה רוצים ולא שיבואו אחרים ויקלקלו להם".

הרב דרורי אומר כי הוחלט שחלק מהרבנים שנכחו בפגישה יגיעו לעמונה ביום פינוי על מנת להשפיע על המתבצרים במקום. "יש רבנים שיגיעו. יגיעו אלה שמרגישים שיהיה להם כוח השפעה ברגע הנכון, למתן את הרוחות ולא לאפשר לגורמים זרים להשפיע. אנחנו רוצים שהכל יהיה מדוד ושקול ושלא תישאר טראומה סביב הנושא הזה".

הרב דרורי אמר כי הפינוי אינו בהכרח סופה של ההתחייבות היהודית בעמונה. "הנושא של עמונה צריך לעבור תקופה מסוימת ואני מניח שבעוד חודש חודשיים יהיה הרבה יותר קל לחזור למציאת הפתרון. למצוא את הדרך להמשיך את הפעולה החשובה שהייתה שם כי באמת אין שום הצדקה שלא יהיה יישוב יהודי שם, אבל זה צריך להיות בתקופה יותר מאוחרת".

תושבי עמונה היו צריכים לקבל את המתווה?
"לא. אין לנו ביקורת על זה שהם לא קיבלו את המתווה. זה היה די טבעי לפי ההתפתחות של הדברים, המצב לא פשוט, הם צודקים. הם רוצים שנוכל להמשיך להתיישב על ההר הזה שהם כבר עשו בו חצי היסטוריה. אני מקווה שבהמשך נוכל לעשות זאת, בתקופה הזאת כנראה שאי אפשר לעשות זאת, צריך לחכות".

בני נוער נוהרים לעמונה ללא מבוגר אחראי שיוכל להשליט סדר, אתם חוששים?
"אנחנו יודעים את זה, זה טבעי אבל זה מסוכן. צריכים לדעת שבשום אופן אסור שיצא מתוך המשבר הזה של עמונה שבר נוסף. די לנו כבר במשברים שהיו. אנחנו יודעים שהממשלה הזאת רוצה באופן מהותי שנגיע לפתרון הנכון".

"אנחנו יודעים שאי אפשר שיהיה מבוגר אחראי בשטח" מוסיף הרב דרורי. "זה לא ציבור הומוגני. יש שם אנשים שבאים עם כל מיני אקשנים בראש, הם לא ישמעו לאף אחד. זאת בעיה גם של המשטרה וגם של העם כולו, אנחנו לא רוצים שבר בעם ברגע זה". פינוי אלים, טוען הרב דרורי, עלול לגנוז סיכויים להתיישבות מחודשת בעמונה בהמשך.

הרב דרורי אומר כי הפגישה הייתה יוזמה של השר נפתלי בנט "אני מוכרח להגיד שהוא דיבר מאוד בכבוד אל הרבנים והרבנים דיברו מאוד בכבוד אליו. הייתה אווירה נאותה. בגדול לכולנו הייתה דעה ברורה, שעם ישראל צריך להמשיך להתיישב בארצו ולא להזניח את המקומות השונים. ברור שזה מאבק גם בתוך העם והוא צריך להיעשות בצורה ראויה".