הכתומים נצחו את הירוקים

לאחר שנים של עתירות ודיונים משפטיים, אישר בג"ץ את הקמת הישוב מרשם המיועד למפוני גוש קטיף

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 05/07/09 00:00 יג בתמוז התשסט

הכתומים נצחו את הירוקים

בסוף השבוע דחו שופטי בג"ץ את עתירתה של החברה להגנת הטבע כנגד הממשלה, ובכך בא לסיומו מאבקם של הגופים הירוקים כנגד הקמת יישוב חדש למפוני גוש קטיף בתחומי חבל לכיש. "מציאת פתרון התיישבותי למפוני גוש קטיף, אשר אין חולק כי החברה חובה להם ולשיקומם, הוא שיקול חשוב אשר אין מקום לזלזל בו". טענה השופטת עדנה ארבל.

שנתיים לאחר ההתנתקות אישרה הממשלה את הרחבתו של חבל לכיש והקמת ישובים חדשים שיאוכלסו במפוני גוש קטיף. מיד לאחר קבלת ההחלטה החל מאבק ארוך של החברה להגנת הטבע וארגונים ירוקים במטרה לעצור את הבנייה בחבל לכיש ואת הפגיעה בשטחים הפתוחים. למחאה נגד הקמת היישוב הצטרפו למעלה מ12,000 איש בהם חברי כנסת.

הארגונים טענו כי הקמת יישובים חדשים נוגדת את מדיניות התכנון שקובעת כי יש להעדיף את עיבוי היישובים הקיימים, בכדי למנוע את הכרסום בשטחים הפתוחים בישראל. בנוסף טענה החברה להגנת הטבע, כי ישנן למעלה מ-4,000 יחידות דיור חלופיות למשפחות המפונים, שמספרן אינו עולה על 150.


תם עידן הקראווילות? (צילום: A&D, ויקיפדיה העברית)


עם זאת שלושת שופטי בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין, אסתר חיות ועדנה ארבל כתבו בהחלטתם ש"היישוב החדש לא יגרום להכחדה או לשיבוש משמעותי של פעילות מינים וזנים במיוחד בהתחשב בקיומם של גדר ההפרדה, כבישים וישובים פלסטינים באותו איזור".

השופטת ארבל הוסיפה ואמרה כי "אין תמימות דעים באשר לעוצמת הפגיעה בסביבה ובערכי הטבע הצפויה בעקבות הקמת היישוב החדש. מנגד, כתמיכה בהקמת היישוב, עומדים שיקולים כבדי משקל אף הם... קיים השיקול האסטרטגי והביטחוני שקיבל הכרה על ידי הממשלה, לעיבוי ההתיישבות באזור מרחב לכיש, וזאת לאור דלילות ההתיישבות באזור ולאור הסתננויות רבות של מפגעים באותו אזור".

היישוב מרשם מתוכנן להיות ישוב קהילתי בעל אופי כפרי, בבניה צמודת קרקע, הכוללת כ-350 יחידות דיור. היישוב ימוקם מדרום לישובים הקיימים שקף ואמציה ולישובים המתוכננים חרוב וגבעות חזן.


מהחברה להגנת הטבע נמסר כי "למרות ההתנגדות הנרחבת, בית המשפט העדיף את טובתם של מעטים כל כך, על אף שניתן למצוא להם חלופות ראויות באותו המרחב, ללא הצורך להקים יישוב חדש. במידה וגישה זו תימשך, ולכל קבוצה קטנה יוקם יישוב חדש, נמצא את עצמנו מהר מאוד מוקפים בבטון, בלי שטחים פתוחים וללא מקום לטייל, לנפוש וליהנות מהטבע".


"העובדה שארבע שנים לאחר ההתנתקות העקורים עדיין רחוקים מלגור בבתי קבע היא בושה למדינת ישראל" אמר השר פרופ דניאל הרשקוביץ, יו"ר ועדת השרים לסיוע למפוני גוש קטיף וצפון השומרון בסיור בבוסתן הגליל עם המפונים. "ביקשתי לשנות את סדר יומי כדי להגיע ולשמוע את הטענות מקרוב, בכוונתי לכנס את ועדת השרים באופן אינטנסיבי ורציף עד שאחרון המפונים ייכנס לבית הקבע".