האם הצליחה מהפכת מבחני הכניסה של החמ"ד?

לפני כשלוש שנים הכריזו במנהל לחינוך דתי על מהפכה: לא עוד עשרות מבחני כניסה נפרדים לכל ישיבה, אלא מבחן אחיד תחת נהלים מסודרים. האם בחמ"ד הצליחו לנצח את האליטיזם?

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 29/12/13 15:11 כו בטבת התשעד

האם הצליחה מהפכת מבחני הכניסה של החמ"ד?
shutterstock, צילום: shutterstock

כמעט כל בוגר ישיבה תיכונית זוכר את חוויית בחינות הכניסה לישיבות התיכוניות ולאולפנות: מעבר מתיש מבחינה לבחינה במספר ישיבות מבוקשות והפסד של שעות לימודים, כשלא מעט תלמידים נותרו עם תשובות שליליות בלבד. לפני כשלוש שנים הכריזו בחמ"ד על ביטול מבחני הכניסה, בתכנית לה קראו "לָכֹּל אדם יִשנֶה", שנועדה להקל על תלמידים ולחדול ממרוץ האליטיזם של הישיבות. התכנית של החמ"ד הצליחה לנצח את המבחנים, ואת האליטיזם? כמעט.

"החידוש הגדול שלנו הוא שפשוט אין יותר מבחני כניסה לישיבות תיכוניות ואולפנות", מסביר רם זהבי, המפקח העל יסודי בחמ"ד. לדבריו, נכון להיום "מדובר טופס הרשמה מקוון אחד שמיישר קו עבור כל התלמידים בכל הארץ. מדובר במהפכה של ממש. לכל תלמיד מותר להגיש מועמדות ולהתלבט עבור כמה מוסדות חינוך- אנו מקבלים זאת וזה לגיטימי בעינינו“.

השיטה החדשה פועלת כך: הורים מגישים בקשה מקוונת יחד עם נתוני הציונים של בנם. אלו מועברים אוטומטית למוסדות החינוך שיוצרים איתם קשר. כל מוסדות החינוך בוחרים את התלמידים על פי הנחיות אחידות של מנהל החמ"ד. בחמ"ד מדברים על בין עשרה לעשרים אחוזים מכלל התלמידים בישיבות ובאולפנות, כשבתכנית הישנה אף לא הייתה ניתנת להם ההזדמנות להתקבל לישיבה תיכונית הנחשבת יוקרתית - ואילו בתכנית החדשה נפתחו להם שערי ישיבות שעד כה היו סגורות בפניהם.

"העובדה שכל התלמידים נכנסים לתהליך רישום אחיד מאפשרת אינטגרציה חברתית ודתית שהיא ערך עליון מבחינתנו", אומר זהבי, "כל התלמידים יקבלו תשובה באותו זמן רק אחרי שאנחנו נוודא שאף תלמיד לא נשאר 'פליט' במערכת האינטרנטית ללא מוסד שקלט אותו. זה דבר גדול מבחינתנו".

ר"מ מאחת הישיבות התיכונית המוכרות בארץ איתו שוחחנו מסביר כי "התכנית של החמ"ד הצליחה למגר את המבחנים המיותרים, אבל האליטיזם הדתי בישיבות התכוניות עוד נשאר. את רמת הדתיות מודדים בישיבות בעיקר בראיונות האישים, בהם אפשר לוודא כיצד האמא מתלבשת והאם האבא קובע עיתים לתורה. את אלה לא ביטלו. ברור לי שאי אפשר ולא נכון לבטל את הראיונות האישיים וגם ברור לי שהתכנית החדשה של החמ"ד מוצלחת אך רק עד חצי הדרך".

"המציאות קודם התכנית שלנו היא של ’איש הישר בעיניו יעשה‘", אומר לכיפה אברהם ליפשיץ, ראש החמ"ד והוגה תכנית המבחנים החדשה. לדבריו, "הורים שילמו מאות שקלים על מבחנים בישיבות שכלל לא קיבלו את הילד שלהם כשבמקרים רבים הוא נותר ערב שנת הלימודים ללא מוסד לימודים ועם הרבה עוגמת נפש. באמצעות תכנית ממחושבת אנחנו מוודאים שכל התלמידים מקבלים תשובה חיובית בו זמנית ממוסד לימודים והסינון הוא אחיד, כך לא נוצר מצב שכל בעלי הציונים הגבוהים נמצאים במוסד אחד“.

ליפשיץ אומר כי בחמ“ד ”מנסים להטמיע את ערכו של התלמיד על פי הכישורים שלו ושכל תלמיד הוא טוב, גם אם הוא לא במגמת פיזיקה. מצד שני, צריך גם לאפשר למוסדות לשמור על אופי המוסד ולכן אנחנו מאפשרים את ראיון הקבלה. עבר זמנם של המתח והחרדה בקרב הורים וילדיהם סביב מבחני קבלה, היום החמ"ד נראה אחרת".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il