דני דיין: מצפה מהציונות הדתית ליטול אחריות על הנוער הלא דתי

יו"ר מועצת יש"ע לשעבר המתמודד בפריימריז הבית היהודי מאשים את חברי הכנסת הציוניים הדתיים בעבר שלא עשו מספיק בנושא חינוך

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/01/15 12:15 י בטבת התשעה

דני דיין: מצפה מהציונות הדתית ליטול אחריות על הנוער הלא דתי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

דני דיין, יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, המתמודד על מקום ברשימת הבית היהודי בכנסת הבאה, תוקף בראיון ל'כיפה' את הציונות הדתית ומאשים כי הם לא עשו די להעמקת החינוך הציוני והערכי בבתי הספר הכלליים.

"הציונות הדתית צריכה לעסוק בנושאי חינוך יותר. כשהבת שלי הגיעה הביתה מהלימודים וסיפרה לי מה הם לומדים נחרדתי מהריק הערכי שיש במערכת הכללית. אני מאשים בכך את הציונות הדתית. היו שרי חינוך דתיים בעבר אבל הם כנראה חשבו שאין להם זכות מוסרית לשנות את נושא החינוך. אני מצפה מהציונות הדתית ליטול אחריות על הנוער הלא דתי. לא להחזיר בתשובה אלא להעמיק את השורשים", הוא אומר.

"אני רוצה מערכת חינוך שלא יוצאים ממנה עמי ארצות בנושאי יהדות וציונות. לא צריך רק ידע אלא גם חינוך לערכים, שבמידה רבה הציונות הדתית היא שמובילה אותם - יידישקייט מצד אחד ולאומיות מצד שני", הוא מסביר, ואומר כי הוא במידה רבה ידחוף לערכים הציוניים דתיים דווקא משום שאינו דתי והוא יכול לומר את הדברים שלדתיים אסור לומר בקול מחשש של טענות על כפייה דתית.

"אפשרי לשנות את החינוך, ולא רק שזה אפשרי אלא זה הכרחי. אם נתמהמה במהפכה הזו בחינוך הממלכתי נמצא עצמנו בחברה שלא מבינה מדוע היא נמצאת כאן. יש לכך השלכות משמעותיות על קיומה של מדינת ישראל. אני לא מבין למה הציונות הדתית לא אומרת את זה, אבל יכול להיות שהם לא יכולים לומר זאת. אם היא לא אומרת את זה, הגיע הזמן שמישהו יאמר את זה בשבילה".

באופן מפתיע למדי דיין, שאינו דתי, עסוק בימים אלו במפגשים עם רבנים בכירים על מנת לקבל את תמיכתם להתמודדות בבית היהודי. “אני פוגש לא מעט רבנים. ביקרתי אצל חמישה מראשי הציונות הדתית - הרב דרוקמן והרב אייזמן שהביעו בי תמיכה פומבית, ושלושה אחרים שתומכים בי אבל לא יכול לפרסם זאת מכיוון שהם נושאים במשרות ציבוריות.

"זו לא הפעם הראשונה שאני מגיע לרבנים. נהגתי להתייעץ עם רבנים גם כיו"ר מועצת יש"ע. אני חושב שזו מעלה לעשות את זה. אני מבין היטב לאיזו מסגרת אני נכנס ולא הגעתי לנסות לקעקע את אופיה"

"באידיאל אני רואה את הבית היהודי כבית שמאגד בתוכו את כל אותם שמאמינים בשלמות הארץ, בערכים יהודיים למדינת ישראל. בציונות במובן המקסימליי שלה. בענייני ציונות אני לא רפורמי, קונסרבטיבי או לייט אלא אולטרא חרדי. אני רואה את הבית היהודי כמאגד של אנשים המאמינים בתפיסת העולם הזו”.

"עזבתי את תל אביב לטובת השומרון כי החלטתי שחיזוק האחיזה היהודית ביהודה ושומרון היא המשימה שאני לוקח על עצמי", הוא אומר. לדבריו הוא לא מתכוון להילחם בנושאי דת ומדינה בכנסת. “לא רוצה לעסוק בנושאי דת ומדינה. אני לא החילוני הלוחם. התייעצתי עם הרבנים והודעתי שאני מתכוון להמשיך להתייעץ איתם. אני שחקן צוות.

דיין מתייחס לשיריונו של ינון מגל, ולכך שהוא לא שוריין ברשימת הבית היהודי אלא נאלץ להתמודד בפריימריז. “אני חושב שינון מגל הוא איש ראוי אבל אני שמח שאני מתמודד ולא משוריין. לא ביקשתי שיריון ולטעמי זו חוויה מחשלת לאיש ציבור. אין לי ספק שאם אבחר בדיעבד אשמח שעשיתי את זה בדרך הזו. ידעתי את כללי המשחק, שיש לבנט שלושה שריונים אבל לא רציתי שיריון".

במערכת הבחירות הקודמת היה דיין מהמתנגדים הבולטים נגד בנט, ושכנע רבים להצביע לליכוד, הפעם, הוא רץ בבית היהודי, ומבהיר כי מבחינתו הוא שמח שטעה, וכי בנט הפך לגורם משפיע בכנסת. “השתנו דברים. חשבתי שבנט יהיה גורם לא מייצג בממשלה. אני חלק מחבורת טראומת 1992, כשפעלנו בעבר להפלת ממשלת שמיר וקיבלנו את יצחק רבין. לכן האמנתי שצריך לחזק את הליכוד ולא מפלגה קטנה וסקטוראלית. לשמחתי טעיתי ובנט הפך לגורם מייצב ולא זניח. התאכזבתי לטובה. חשוב להבהיר, מעולם לא היו חילוקי דעות אידיאולוגים ביני לבין בנט אלא רק חילוקי דעות טקטיים. לא אני ולא נפתלי מתעניינים בפיטוריו כמנכ"ל מועצת יש"ע. אנשים נתפסים לדבר הפיקנטי אבל זה היה קוריוז. עשינו דברים משמעותיים יחד ואשמח להמשיך לעשות זאת".