גורמים בבית היהודי מציעים: שלושה שריונים תמורת אחדות

משיחות עם גורמים בכירים בבית היהודי עולה כי כרגע ההצעה שמקובלת על רוב הצדדים לאחדות בין המפלגות היא שלושה שריונים לאיחוד הלאומי תמורת אחדות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/12/14 12:57 יג בכסלו התשעה

גורמים בבית היהודי מציעים: שלושה שריונים תמורת אחדות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

שלושה שריונים לאיחוד הלאומי תמורת אחדות בין המפלגות, זו על פי שיחות עם גורמים בכירים בבית היהודי ובתקומה, ההצעה המקובלת על רוב הצדדים, במסגרת המשא ומתן בין שתי המפלגות. כזכור, בתחילת סבב הדיונים האחרון בנוגע למשא ומתן הציע בנט שני שריונים, ואריאל דרש שישה שריונים, כך ששלושה היא פשרה שכפי הנראה תתקבל על שני הצדדים.

"הבית היהודי דוחה את ההחלטה בשבוע כדי ללחוץ על אנשי תקומה להתחיל בעבודה על ריצה במסגרת הפריימריז", טוענים הגורמים בשיחה עם 'כיפה'. השבוע התקיימו שתי פגישות בין נפתלי בנט לאוריי אריאל שהוגדרו כ'שיחות ברוח טובה', אך הצדדים עדיין לא הגיעו להסכמות.

על פי הטענות, שני דברים מפרידים כרגע בין האחדות ככל שמדובר בתקומה. הראשון - הדיון הערכי על רוח המפלגה, והשני - מלחמת כיסאות ודרישה לשרים. ככל שמדובר בדיון הערכי, הטענה של חלק מחברי הכנסת היא שהאיחוד עם הבית היהודי לא הניב תוצאות, וכן שחברים מסוימים בבית היהודי מעוניינים במפלגה סטייל אורי אורבך ונפתלי בנט ולא באנשים בעלי דעות הדומות יותר לאלו של אורית סטרוק. דברים אלו לפחות כרגע אינם עומדים במבחן המציאות, שכן בבית היהודי יש מספר חברי כנסת הדומים בדעותיהם לתקומה יותר מאשר לבית היהודי, ומועמדים נוספים, דוגמת אביחי בוארון, יחזקו את הגישה הזו בבית היהודי אם יבחרו.

הגישה השניה נוגעת למלחמת כיסאות. על פי ההערכות אורי אריאל מעוניין באחדות על מנת להמשיך ולשמש כשר בכנסת הבאה, וחברי כנסת נוספים בתוך תקומה מעוניינים בשדרוג. לכן, במסגרת הקרב על האחדות, דורשים חלק מחברי תקומה כי השריונים יוקדשו לחברי הכנסת הקיימים ולא למועמדים חדשים. דיון זה לא מתנהל אך ורק בין הבית היהודי לתקומה, אלא בתוך תקומה עצמה, כשחלק מהצדדים מרגישים שמפקירים אותם.

בשבוע הבא צפויים יו"ר האיחוד הלאומי אורי אריאל ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט לדון בנושא האחדות. על פי הגורמים, אורי אריאל דורש כרגע חמישה שריונים, על מנת שיוכל לשלוט ברבע מהמפלגה לאחר הבחירות, ובנט מציע שניים. בין שני הבכירים, מנסים לגשר חברי כנסת נוספים על הפערים, בהם בין היתר סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן מתקומה וחבר הכנסת מוטי יוגב מהבית היהודי. על פי ההערכות, בסופו של דבר יקבלו תקומה שלושה שריונים בעשרים המקומות הראשונים, והתחייבות שאורי אריאל ישמש כשר בקדנציה הבאה.

בעקבות השינויים בחוקת הבית היהודי ואם אכן תהיה אחדות בסופו של דבר במחיר שלושה שריונים, ייווצר מצב אבסורדי בו בפריימריז אומנם יבחרו מועמדים, אך אלו לא בהכרח יכנסו לכנסת בשל השיריונים של תקומה ושיריונים נוספים של בנט ומרכז הבית היהודי.

כאמור, בין הצדדים מגשרים מספר חברי כנסת, בניסיון נואש שלא לגרום לפיצוץ בשיחות האחדות. השבוע אמר ח"כ מוטי יוגב בראיון ל'כיפה' כי “חייבים להתאחד. הציבור הדתי למוד פילוגים ולמרות שיש לאחדות מחיר, שיכול לפגוע גם בי, בשל השריונים, האחדות חשובה יותר וצריך למצוא את הנוסחה שתשאיר אותנו יחד. יש לי הערכה לנפתלי בנט ואורי אריאל ואני מקווה שגם אם לא יפתרו את כל הבעיות, הם יצליחו להוביל אותנו יחד כמפלגה אחת".

השבוע נחשף ב'כיפה' כי סגן השר לשירותי דת, וחבר תקומה, הרב אלי בן דהן, אמר בשיחה עם פעילים כי הוא לא פוסל התמודדות בפריימריז. על רקע העובדה כי גם אם יהיו שריונים אלו לא בהכרח יהיו לכל חברי הכנסת של תקומה, הוא כבר החל במעין מסע בחירות מקדים, זאת למרות שבשיחה עם תלמידי ישיבת כפר הרא"ה אתמול (ה') אמר סגן השר כי הוא מאמין כי האחדות היא ערך עליון ועל האיחוד הלאומי והבית היהודי לרוץ במשותף בבחירות כדי לחזק את הציונות הדתית בהנהגת המדינה. מוקדם יותר באותו יום הוא הגיע לחנוכת מקווה בהוד השרון ושוחח עם משפחות הגרעין התורני במקום.

גם חבר הכנסת ניסן סלומינסקי קרא אתמול לאחדות בין המפלגות בכנס של נציגים מוניציפליים, ראשי סניפים ופעילים בולטים בבית היהודי במושב נחלים. סלומינסקי הכריז על תמיכה בבנט לתפקיד יו"ר המפלגה וכן קרא לאיחוד השורות ולריצה משותפת של כל התומכים במפלגת הבית היהודי. "צו השעה - אחדות בבית היהודי", אמר.

בתוך כך, מתהדק שיתוף הפעולה בין נתניהו ובנט. אתמול (ה') חתמו יושבי ראש סיעות הבית היהודי הליכוד, איילת שקד וזאב אלקין, על הסכם עודפים. מדובר על מהלך המוכיח את מה שנראה בסקרים זה זמן רב - הבית היהודי תהיה כפי הנראה המפלגה השניה בגודלה לאחר הליכוד ונתניהו מכיר בכך. במהלך הדיונים לגבי חוקת הבית היהודי נשמעו שמועות לפיהן הבית היהודי ירוץ יחד עם הליכוד בבחירות הבאות, אך דבר זה כנראה לא יקרה. יחד עם זאת, סביר להניח כי שיתוף הפעולה בין המפלגות יגבר, זאת לעומת הבחירות האחרונות, בהן הליכוד תקף בחריפות את חברי הבית היהודי.