ברקת בבית הכנסת רמב"ן: המשימה שלי - חיזוק הציונות בירושלים

לרגל יז‘ בתמוז, הגיע ניר ברקת לבית הכנסת הרמב"ן, לשיחה משותפת עם הרב בני לאו. במפגש הוא סיפר על חזונו לעיר הבירה: "ירושלים הייתה יכולה להיות העיר שלא חלמנו עליה"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 25/06/13 21:53 יז בתמוז התשעג

ברקת בבית הכנסת רמב"ן: המשימה שלי - חיזוק הציונות בירושלים
יאיר חובב, צילום: יאיר חובב

היום (ג‘), לרגל צום יז‘ בתמוז, נערך כינוס בבית כנסת רמב"ן בירושלים אשר עסק בבניינה וחיזוקה של ירושלים. בשיח מיוחד התארח ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, לדיון מיוחד עם הרב בנימין לאו בנושא "אתגרי חיזוקה של החברה בירושלים".

הרב לאו דיבר על ירושלים כעיר של קודש, כאשר המילה "קודש" יוצרת לעיתים נבדלות בקרב קהלים מסוימים. יש שאומרים שבגלל שזו עיר קדושה אין בה מקום לפעילויות כגון מרתון, אך יש את אלו שיאמרו שאי אפשר לחיות בקודש ולכן נעזוב את העיר. הרב לאו פנה לקהל ואמר כי "כל מי שהגיע לכאן הגיע לבית הכנסת שהוא מקום קדוש, כל מי שנמצא פה רוצה ירושלים מחוברת ללמעלה ולמטה, של חזון ומימוש, רוצים את החיבור הזה ועל כך באנו לדבר".

ברקת סיפר באירוע כי "האתגר בירושלים הוא לייצר צדק חברתי. לדעת לעיתים לקבל החלטות שהן עושות צדק עם אלה שלא בחרו בך או בחרו נגדך כי זה לא רלוונטי. לחשוב על ירושלים על מגזריה השונים זה אתגר יומיומי. צריך לחשוב איך לנהל את המשאבים ביעילות ובהוגנות. הדרך הטובה ביותר לנהל את ירושלים היא לנהל את כולם ללא קשר לסקטור".

ברקת ברמב"ן, היום (צילום: יאיר חובב)

הוא דיבר על עליית האוכלוסייה החילונית והדתית לאומית בירושלים וסיפר כי "מה שהניע אותי זה לעסוק בעשייה ציבורית היה הנסיגה של הממלכתיות בירושלים. הזרם הממלכתי והממלכתי דתי הצטמק. ירושלים הייתה יכולה להיות העיר שלא חלמנו עליה. זו הסיבה שבגללה החלטתי להיכנס לתפקיד הציבורי - לחזק את התנועה הציונית בירושלים. כיום יש שינויים דרמטיים ויש צמיחה ביסודי ובגני הילדים. יש 27 גנים חדשים ממלכתיים וממלכתיים דתיים בירושלים. אנחנו מדברים על תהליכים שלא צריך למסור בתי ספר למגזר החרדי אלא הם מתמלאים ובונים גנים נוספים בממלכתי ובממלכתי דתי. המגמה הזו חייבת להתחזק - חרדים לצד חילונים לצד דתיים ולצד מגזר לא יהודי בירושלים. לכולם יש מקום“.

הרב לאו אתגר את ברקת וטען כי "אנחנו רגילים במסגרת הורדת הידיים ש"החרדים לא ינצחו". תחושה של שני שבטים. אני רוצה דווקא ברוח ימי בין המצרים לדבר הפוך. היהדות החרדית מגדירה את עצמה כנבדלת מהתנועה הציונית. אחד הדברים המאתגרים בירושלים זה איך משלבים בין החזון של עיר שמכילה את הריבוי, איך מייצרים תנועה של השתלבות?".

ברקת השיב לרב לאו כי התשובה לכך היא "ניהול הוגן של משאבים" וסיפר על הליך הפתרון שהוביל בשכונת רמות להגדלת בית הספר החרדי בשכונת רמות מבלי לפגוע בבית הספר הדתי לאומי ואף להגדילו. לדבריו, "כשזה לא אחד על חשבון השני אלא אחד על יד השני כולם משתפים פעולה".

באירוע סיפר ברקת על פגישה שהייתה לו בעבר עם הרב מרדכי אליהו זצ“ל, בו הוא סיפר לו על שאיפותיו בעיר. ”סיפרתי לו כי אני מאמין שצריך לקדם את הילדים, לחשוף אותם בגיל מוקדם, לחשוב. הקמתי את "רוח חדשה" שמטרתה להשאיר את הצעירים בעיר כי אני מאמין שהצעירים הם חמצן. אני רוצה לפתח גם את שוק התעסוקה כדי להוציא את ירושלים ממצוקתה. הוא ביקש ממני לקרוא את הרמב"ם ולקרוא את 8 המעלות של הנתינה. והמעלה הכי גדולה היא להוציא מהאדם את הצורך שיזדקק לנתינה. זה מה שאני מאמין שצריך לעשות עם ירושלים להבין את הפוטנציאל של העיר, להבין לאיזה גובה אפשר להביא את ירושלים וללוות את העיר בתהליך של מימוש הפוטנציאל שלה“, אמר ברקת.