בעוד כעשור: 1 מכל 10 מתיישבים - אזרח ותיק

במועצה האזורית שומרון נערכים לזינוק חסר תקדים במספר האזרחים הותיקים בהתיישבות, שמורכבת כיום ממשפחות צעירות מהממוצע הארצי. נתוני סקר מצביעים על שביעות רצון גבוהה של הקשישים בשומרון

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 17/04/13 10:26 ז באייר התשעג

בעוד כעשור: 1 מכל 10 מתיישבים - אזרח ותיק
מועצה האזורית שומרון, צילום: מועצה האזורית שומרון

במועצה האזורית שומרון הבינו כי על אף הגיל הממוצע הצעיר של אוכלוסיית המתיישבים, הרי שדור המייסדים מתקרב בצעדי ענק לגילאי השישים. בבת אחת, תעבור אוכלוסיית השומרון מ-2% של אזרחים ותיקים ל-10% בתוך כעשור.

כהיערכות לכך, החליטו במועצה לאמץ תוכנית אב ראשונה מסוגה, כדי לטפל באזרחים הותיקים. את התוכנית הציעה בזמנו לאה נס, סגנית השר לאזרחים ותיקים, והיום ממשיך בנושא ח“כ אורי אורבך, השר לענייני אזרחים ותיקים מטעם ”הבית היהודי“.

התוכנית מציעה לטפל בבעיית הנגישות לשירותים בשומרון המתפרש על פני 2800 קמ"ר ומהווה 12% ממדינת ישראל, הישובים הרבים הפרושים על פני שטחים עצומים יצטרכו מעתה לקבל אפשרות להנגשת שירותים, בין השאר ניידת רופאים שתעבור בין הישובים בשעות היום והלילה, בית מרקחת הפעיל 24 שעות באחד היישובים הגדולים ועוד.

בתוכנית נטען כי אחת הבעיות הגדולות הצפויות לאזרחים וותיקים היא מגורים של זוג לבד בבית גדול יחסית (ממוצע הבתים עומד על בין 150 ל 200 מ"ר) בעוד תשלומי הארנונה ואחזקת הבית גבוהים ביותר, התוכנית הציעה לאפשר לאזרחים וותיקים באופן חריג פיצול דירות בכדי להוריד מהעול הכלכלי ולהקטין את מימדי הבית ואף לאפשר מגורים לבנים הממשיכים.

אולם אולי אחד הנושאים המרתקים שגילו כותבי התוכנית היא שאוכלוסיית הותיקים בשומרון היא באחוזים גבוהים יותר משאר האוכלוסייה בארץ אוכלוסייה טכנולוגית, (71% מהוותיקים עושים שימוש במחשב ובאינטרנט, 85% עושים שימוש במכשיר הסלולאר) וכן שמדובר באוכלוסייה יזמית במיוחד (54% מתנדבים, 27% פעילים ציבורית, ועוד אחוז ניכר מעוניין בכך) על רקע זה הוחלט להקים מרכז יזמות הן פיזי והן וירטואלי שיאפשר לאזרחים הוותיקים לסייע זה לזה דרך הרשת בהכרת זכויות, והן ביוזמות ואף לייצא את השירותים הללו מחוץ לשומרון לשאר חלקי הארץ.

"ברשת", מסביר גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון, "יוכלו המשתתפים הוותיקים ללמוד על זכויותיהם, דרך העלאת שאלות ברשת למומחים או לחבריהם, להתעניין למשל מי מכיר מבוגר דובר צרפתית המעוניין ללמד מבוגרים אחרים את השפה, ובכך ליצור תעסוקה הן למורה והן לתלמיד, לעורר מיזמי התנדבות ועוד. מדובר למעשה ברשת מוזנת ומזינה את עצמה המאפשרת העלאת יזמויות חדשות, שבלעדי הרשת לא היו יכולות לצאת אל הפועל. הרשת עשויה להיות פתרון חלקי הן לבעיית הנגישות והן לבעיית התעסוקה".

עבודת ההכנה לקראת יישום התוכנית, חשפה נתונים מעניינים על אוכלוסיית האזרחים הותיקים בשומרון: 80% מבני אוכלוסייה הוותיקה העידו שאינם חשים בדידות זאת בניגוד למתרחש בשאר חלקי הארץ, 91% העידו כי הם מרגישים בטוחים בביתם ו-84% מרגישים בטוחים לטייל בישובים בשעות הלילה. עוד נמצא כי חיי היום יום של האזרחים הוותיקים בשומרון מגוונים ביותר והם משתתפים בפעילויות חברתיות בשיעורים גבוהים, וכן כי 96% מהנכדים המתגוררים בסמוך לסביהם וסבתותיהם העידו כי הן נהנים לבקר את סבא וסבתא.