שחקני עבר נגד משחקים בשבת: "אני יודע על שחקנים שנפרדים מהמשפחות שלהם"

בהתאחדות לכדורגל מבקשים להמשיך את משחקי הכדורגל בשבת גם בטיעון של 'זו המסורת' אבל מסתבר שגם שחקני עבר בליגה הישראלית תומכים בביטול המשחקים בשבת והעברתם לימי החול. "שחקני הכדורגל אינם עבדים מודרניים וגם להם מגיע יום אחד חופש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/09/17 11:42 טו באלול התשעז

שחקני עבר נגד משחקים בשבת: "אני יודע על שחקנים שנפרדים מהמשפחות שלהם"
שחקני עבר בבית"ר ירושלים, צילום: Moshe Shai/Flash90

לקראת הדיון הקרוב בבג"ץ שידון בביטול משחקי הכדורגל בשבת, ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל בימים האחרונים במטרה לתקן את החוק ולהכשיר את המשחקים בשבת. נתניהו  לוחץ על המפלגות החרדיות לאשר את התיקון לחוק, אך דווקא שרת הספורט מירי רגב וח"כ מיקי זוהר הצהירו פומבית כי הם מתנגדים לכפיית שחקני הכדורגל לשחק בשבת.

לקראת ההחלטה הגורלית, שחקני העבר אופיר שמואלי וקובי סגל קוראים לנתניהו להפסיק את המדיניות המחייבת את שחקני הכדורגל לעבוד בשבת תוך פגיעה במשפחותיהם ובאורח חייהם המסורתי.  

אופיר שמואלי, שחקן עבר בבית"ר ירושלים ששיחק גם בנבחרת ישראל, לא מבין את ההתעקשות כיום לשחק דווקא בשבת: "לפני 25 שנה, נפגשתי יחד עם אורי מלמיליאן, שלום תקוה, רוני לוי ושחקנים נוספים עם הרב ישראל מאיר לאו ועם הרב עובדיה יוסף כשהם היו הרבנים הראשים לישראל כדי שיסייעו לנו שהמשחקים לא יתקיימו בשבת. ניסינו, לחצנו את הנושא אבל ההתאחדות לכדורגל לא הסכימה בשום פנים ואופן להזיז את שעות המשחקים מיום שבת בצהריים.

בתקופתי לפני 25 שנה המשחקים התקיימו בשבת בצהריים כי לא היו פרוז'קטורים. אבל היום, מה הבעיה לדחות את המשחקים למוצאי שבת או ליום ראשון ושני? גם ככה 80% מהמשחקים מתקיימים כיום לאחר צאת השבת, אז למה לא להתחשב בשחקנים ששומרים שבת? למה לא לתת יום מנוחה לשחקנים ולמשפחות שלהם? אני מקווה מאוד שבג"ץ יחייב את ההתאחדות לאפשר לשחקני הכדורגל לא לחלל את השבת. אני יודע על שחקנים היום בבית"ר ירושלים שנפרדים מהמשפחות שלהם לכל השבת וישנים ליד האצטדיון כדי שלא יצטרכו לנסוע בשבת. למה זה צריך להיות ככה?"

 גם סוכן השחקנים ושחקן העבר קובי סגל לא מבין את הטענות לכפייה דתית:

"בשום אופן זאת לא כפייה דתית. זה יום חופש ומנוחה. גם לשחקני כדורגל מגיע יום חופש ויום מנוחה להיות עם המשפחה. כל השבוע הם מתאמנים לפחות פעם ביום והם ראויים ליום מנוחה כמו שאר עובדי המשק. כששחקן ששומר שבת או מאמין שאסור לו להתפרנס בשבת נאלץ לשחק בשבת יש פה גם סוג של כפייה ותמיד יהיה מיעוט שיצעק שהכפייה היא הפוכה. אף אחד לא יכעס אם הכדורגל יתקיים במוצאי שבת או בשאר ימות השבוע".

בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית שהגישו את העתירה לבג"ץ מסרו: "בג"ץ כבר קבע שאין היתר לחוקי למשחקי הכדורגל בשבת וכי הם מנוגדים לחוק "שעות עבודה ומנוחה". מצופה מממשלת ישראל לכבד את זכותם של שחקני הכדורגל לשמור שבת או ליום חופש בחיק משפחותיהם. שחקני הכדורגל אינם עבדים מודרניים וגם להם מגיע יום אחד חופש, ובפרט ששחקנים רבים שומרי מסורת והכפייה לשחק דווקא בשבת מנוגדת לערכיה הבסיסיים ביותר של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".