רון חולדאי: "בירתנו היא ירושלים והייתי שמח שכל השגרירויות יעברו אליה"

ראש עיריית תל אביב הפגין את תמיכתו בהכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. ברקת: "הכרזה היסטורית שמעבירה מסר ברור לעולם". חגית משה: "מודה לבורא עולם על שזיכני לשמש כסגנית ראש עיריית ירושלים ביום היסטורי זה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/12/17 06:58 יט בכסלו התשעח

רון חולדאי: "בירתנו היא ירושלים והייתי שמח שכל השגרירויות יעברו אליה"
המחווה של עיריית ירושלים לכבוד ההכרזה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בירושלים שמחו בהכרזת טראמפ על מעמדה של העיר כבירת מדינת ישראל ועל הכוונה להעביר את השגרירות לעירם. לצדם התייצב גם ראש עיריית תל אביב שפרגן לעיר המתחרה.

ראש העיר ניר ברקת אמר כי "ההכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל היא הכרזה היסטורית שמעבירה מסר ברור לעולם כולו שארה"ב עומדת לצד העם היהודי, מדינת ישראל וירושלים".

לדבריו, ''כמחווה וכביטוי לידידות האמיצה בין העם האמריקאי לעם ישראל החלטנו להאיר הערב בצבעי דגל ארה"ב וישראל את חומות העיר העתיקה. העיר העתיקה, הכותל והר הבית במרכזם מסמלים יותר מכל את עוצמת הקשר והחיבור ההיסטורי של העם היהודי לירושלים למעלה מ-3,000 שנה. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

שמח על ההחלטה. תמונת ארכיון ברקת

שמח על ההחלטה. תמונת ארכיון ברקתצילום: פלאש 90. תומר נאוברג

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, הפגין סולידריות עם העיר שאליה תעבור השגרירות האמריקנית ואמר כי "בכל פעם כשבא אלי שגריר חדש אני אומר לו שאני שמח לארח אותו, אבל בירתנו היא ירושלים והייתי שמח לו כל השגרירויות היו עוברות מתל אביב יפו לירושלים הבירה".

גם יו"ר תנועת התעוררות והמועמד לראשות עיריית ירושלים עופר ברקוביץ התייחס לנאומו של הנשיא האמריקני ואמר כי"תנועת התעוררות מברכת על הכרתו של הנשיא טראמפ וידידתנו הגדולה ביותר ארה"ב בירושלים כבירת ישראל. אנו מצפים כי בהמשך להכרה זו תועבר השגרירות כפי שהבטיח כבוד הנשיא". 

ברקוביץ' הוסיף כי "כעת על ממשלת ישראל להוביל ולהוות דוגמא. על הממשלה להשיב למעלה מ-160 יחידות ממשלתיות ועשרת אלפי עובדים הפועלים מחוץ לירושלים בניגוד לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל. השבתם של משרדי הממשלה לעיר תחזק באופן משמעותי את חוסנה הכלכלי והחברתי של העיר. בטרם נדרוש זאת מבעלות בריתנו בעולם עלינו לקיים את הנאמר: ״קשוט עצמך ואח״כ קשוט אחרים״, ויפה שעה אחת קודם".

סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק הכספים חגית משה ציינה כי "תוך התרגשות גדולה, צפינו בהכרה ההיסטורית של הנשיא טראמפ בירושלים כבירתה הניצחית של מדינת ישראל. מזה 3300 שנה, מימי דוד המלך, ירושלים מחוברת לעם היהודי. נמשיך לחזק ולפתח את ההתיישבות בירושלים בעוד ועוד שכונות חדשות. אני מודה לבורא עולם על שזיכני לשמש כסגנית ראש עיריית ירושלים ביום היסטורי זה".

המשנה לראש עיריית ירושלים, דב קלמנוביץ' ציין כי "ארצות הברית היא אמנם ידידת אמת של ישראל, אך אין טבעי וברור יותר מהכרה בירושלים כבירתנו אחרי 2000 שנות תקווה לארץ ציון וירושלים. הבעיה היא שישנם עדיין גורמים יהודיים בישראל שמרגישים צורך בגושפנקא אמריקאית על זכותנו הבלעדית על בירתנו הנצחית, ואותן חגיגות הן בבחינת לעג לרש. הכרה זו הייתה אמורה לקרות כבר לפני 70 שנה, אך חשוב לזכור כי מדובר במהלך חלקי ביותר, שכן ההכרזה הרשמית עדיין לא כוללת את מרכיב העברת השגרירות לבירה. הצהרות זה דבר חשוב, אך הנשיא טרמאפ ייבחן במעשים, וכל עוד השגרירות לא תעבור לירושלים אין להצהרה משמעות".

לדבריו, "עם כל הכבוד להכרה האמריקנית בירושלים, אני לא מבין את ההתרגשות מהאירוע. כנראה שאנחנו מתרגשים כי אנחנו לא מכירים בעצמנו בירושלים כבירתנו, היא לא בלב של כל אחד מאתנו. חוסר החיבור שלנו לעיר מאפשר הקפאת הבנייה קשה, כאשר בפועל בירושלים ישנו גידול טבעי המצריך בניה של לפחות 4000 יחידות דיור לכל הפחות, כשבפועל בונים פחות מחצי וירושלים נחנקת". 

עוד אמר קלמנוביץ' כי הוא "מקווה שיחד עם ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל, תבוא הצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לרגל ההכרה האמריקנית, ישראל תחל בתנופת בנייה דה פקטו כי ירושלים זה לא הכרזות בבית הלבן, צריך לבנות אותה יום יום שעה שעה".