ראש מכון צומת: "מותר להקליד בסמארטפון בחול המועד"

הרב מחם פרל קבע, לאור פניות שהגיעו למכון, כי מרות שברמה העקרונית אסרו חז"ל כתיבה בחול המועד, האיסור הוא "רק על כתיבה המתקיימת. הקלדה במחשב איננה מתקיימת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/04/19 12:16 יח בניסן התשעט

ראש מכון צומת: "מותר להקליד בסמארטפון בחול המועד"
משה מחלב לכיפה: "תחקיר מביש", צילום: shutterstock

בחול המועד קיימים מספר איסורים ובהם מלאכת הכתיבה. עם זאת, ראש מכון צומת, הרב מנחם פרל, קבע היום (ג') כי האיסור אינו חל על הקלדה במחשב או בטלפון החכם.

במענה לפניות שהגיעו למכון צומת בנושא, קבע הרב מנחם פרל כי הדבר מותר למרות שברמה העקרונית אסרו חז"ל כתיבה בחול המועד.

הנימוק להחלטה הוא שכתיבה כמלאכה "מוגדרת רק כאשר משתמשים בחומר כתיבה מתקיים וכותבים על גבי חומר מתקיים ועל כן האיסור על כתיבה בחול המועד רק על כתיבה המתקיימת". עוד ציין הרב כי "להבדיל משבת ויו"ט, עשיית מלאכה מותרת בחול המועד לצרכים מוגדרים: צרכי אוכל נפש, 'דבר האבד' (אך לאו דוקא מניעת רווח), צרכי המועד, בתנאי שייעשו באופן לא מקצועי ('מעשה הדיוט'), צרכי רבים ועני שאין לו כדי פרנסתו לצרכי המועד".

מתיר הקלדה בחול המועד. הרב פרל

מתיר הקלדה בחול המועד. הרב פרלצילום: מכון צומת

 
לדבריו, "כתיבה שאינה מתקיימת, מותרת, כרוב המלאכות העשויות לזמן קצר. הקלדה במחשב איננה מתקיימת, מאחר ובכל הוספת אות הכתב 'זז', ולמעשה 'נמחק' ממקומו ו'נכתב' במקום חדש. בעצם הכתיבה במחשב היא פעולה המדמה כתיבה ומשיגה תכלית דומה אך איננה עונה להגדרות המלאכה ועל כן אין לדון אותה בהגדרות אלו, אלא ככל פעולה חשמלית אחרת. ולכן למעשה מותר להשתמש באופן חופשי במחשב במועד, ובלבד שלא ידפיס".

בנוסף הוא הדגיש כי ההיתר מתייחס לכתיבה בלבד, אך לא לצורך העברת מסרים של מסחר או מלאכה של ממש המתבצעת בעזרת המחשב. כמו כן הדגיש כי רבים כבר כתבו להתיר כתיבה וצביעה לילדים במועד.