צבא הגנה לחייליו. האמנם?

צבא הגנה לישראל, אמון לשמור על אזרחי המדינה. אך מה קורה כאשר באופן לא צפוי, חייל מפתח מחלה תוך כדי השירות הצבאי, האם צה"ל לוקח אחריות על כל המחלות השונות אשר מתפתחות בתקופת הצבא? מסתבר שלא תמיד ולא בכל מחלה. אצל אבינעם בוכריס, חולה ALS, המצב מורכב אף יותר

חדשות כיפה תוכן שיווקי 24/01/19 18:29 יח בשבט התשעט

צבא הגנה לחייליו. האמנם?
אבינעם בוכריס בעת שירותו הצבאי, צילום: בנימין קנדל

נכה צה"ל הוא אדם שבריאותו נפגעה עקב השירות בצה"ל או בגוף אחר של מערכת הביטחון. על מנת להיות מוגדר כנכה צה"ל חייב להיות קשר סיבתי בין המחלה לבין השירות הצבאי. הפרוצדורה המתבקשת היא לפנות לקצין התגמולים אשר יושב באגף השיקום של משרד הביטחון, הוא זה שקובע אם קיים קשר סיבתי בין פגיעה שאירעה לתובע במהלך שירותו הצבאי לבין מצבו. ההכרה של חיל כנכה צה"ל, מביאה עמה את האפשרות לפיצויים כספיים מהמדינה וסיוע בשיקום.

נכון לשנת 2016, האגף מטפל בסביבות 110,000 נפגעים שהוכרו כנכי צה"ל. מעבר לפציעות השונות, קיימות מגוון מחלות שהצבא מכיר בהן למשל: פסוריאזיס,  קרוהן, אסטמה, סוכרת נעורים, פיברומיאלגיה, תסמונת המעי הרגיז, לפני כשנתיים הכיר צה"ל לראשונה בחולה סכיזופרניה כנכה צה"ל.

בעבר היו תקדימים משפטיים למחלות שונות שטרם הוכרו על ידי משרד הביטחון. תסמונת העייפות הכרונית (שפעת היאפים) היא אחת המחלות שקיבלו התייחסות משפטית בשלב מאוחר יחסית. החולים במחלה זו סובלים מעייפות, חולשה, קושי רב בתפקוד ותשישות רבה. רק לאחר ערעור של קצין אשר התבססה על חוות דעתו של מומחה רפואי נקבע כי המחלה התפתחה עקב מתח רב בתקופת השירות הצבאי.

אבינעם בוכריס בעת שירותו הצבאי

אבינעם בוכריס בעת שירותו הצבאיצילום: בנימין קנדל

עוד מחלה שהיתה שנויה במחלוקת מצד גורמי משרד הביטחון היא מחלת הפיברומיאלגיה גם היא מתבטאת בקשיי תפקוד קשים, חולשה, כאבי פרקים קשיי ריכוז וקשיי זיכרון, לאחר שהתנהלה תביעה, הוכרה החולה במחלה זו כנכה צה"ל.

כאשר ניגשים לתביעה, הבעיה הקשה ביותר להכרה במחלה כ"נכות" היא הוכחת מועד התפרצותן של מחלות רבות או על מחוללים ספציפיים. אם המחלה הייתה קיימת או הראתה תסמינים עוד קודם למועד הגיוס, או אם מדובר במחלה שמקורה במטען הגנטי הרי שמשרד הביטחון ייתלה בכך על מנת לדחות את התביעה.

חיילים המשרתים בצה"ל נחשפים למצבי לחץ וסיכון וכתוצאה מכך עשויה להתפתח אצלם פגיעה נפשית שמלווה אותם לשנים רבות. זה יכול להגיע ממש בסמוך לפגיעה או לאחר שנים רבות. יש שני סוגים של פגיעות נפשיות, הראשונה: פוסט טראומה והשנייה, מחלות נפש כמו דכאון וסכיזופרניה. מחלת הפוסט טראומה יכולה להוביל במקרים מסוימים להתפתחות של מחלות גופניות דוגמת ניוון שרירים, ALS וכדומה.

זה מה שקרה אצל אבינעם בוכריס, לוחם שריון שלחם במבצע צוק איתן. מעט זמן אחרי הלחימה ואחרי שהיה מעורב בפעילות צבאית מסכנת חיים, הפסיקו השרירים בגופו לתפקד. בתחילה, משפחתו לא חשבה שמדובר במחלה, אך לאחר שהמצב התדרדר, הבינו שעליהם לפנות לרופא אשר קבע שאבינעם חולה במחלת ה-ALS. לפני כשנתיים הגישה המשפחה תביעה כדי שמשרד הביטחון יכיר באבינעם כנכה צה"ל וזאת על מנת שיוכל לקבל את הסיוע והפיצויים מהמדינה.  

המשפחה נדרשת להוכיח שהטראומה היא זו שגרמה להתפרצות המחלה. כדי להציל את חייו, אבינעם בוכריס יוצא בימים אלו לסדרת טיפולים ייחודית בדרום קוריאה אשר תוכל לעצור את המחלה ותעזור לו להמשיך לחיות. כדי לממן את הטיפולים בימים אלו מתקיים קמפיין גיוס המונים למימון סדרת הטיפולים.

לתרומות לחצו כאן