פרופסור אביעד הכהן לכיפה: "לא להפוך את הכהניסטים לקדושים מעונים"

המשפטן פרופסור אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט', ובעברו חבר ועדת הבחירות המרכזית, אומר בשיחה עם כיפה כי הוא מתנגד לפסילת חברי עוצמה יהודית כמו שהוא מתנגד לפסילת בל"ד, וכי הוא מאמין שגם אם ייפסלו - הפסילה לא תעמוד במבחן בג"צ

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 06/03/19 16:34 כט באדר א'

פרופסור אביעד הכהן לכיפה: "לא להפוך את הכהניסטים לקדושים מעונים"
איתמר בן גביר וסתיו שפיר, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

"אני חושב שהעמדות של עוצמה יהודית הן עמדות גזעניות, זה לא עוצמה וזה לא יהודי, אבל דווקא בגלל שאני מתנגד להן אני חושב שהפסילה שלו רק תעצים את ההד של העמדות האלה". את הדברים אומר היום (ד') פרופסור אביעד הכהן, נשיא מכללת שערי משפט, ומי ששימש כחבר ועדת הבחירות המרכזית מטעם מפלגת מימ"ד, בבחירות לכנסת ה-18.

הכהן התנגד באותה ועדת בחירות לפסילתה של מפלגת בל"ד, והיה אחד משלושה חברים שהתנגדו לפסילה, לעומת 30 שתמכו בה, ועמדתו זכתה לאחר מכן לאישורו של בית המשפט העליון. בשיחה עם חדשות כיפה מסביר הכהן את התנגדותו הנחרצת לעמדות של מיכאל בן ארי, שהיועץ המשפטי המליץ כי מועמדתו לכנסת תיפסל, ויחד עם זאת את התנגדותו הנחרצת לפסילתו של בן ארי מלרוץ לכנסת.

"אני אלחם בעמדות האלה (של עוצמה יהודית) בכל כוחי, אבל המאבק צריך להתנהל במה שמכנה בית המשפט 'שוק הדעות', ולא על ידי פסילה, מכיוון שפסילה רק תוסיף להם קולות. לא בטוח שהפסילה הזו תעמוד במבחן בג"צ, ואני אומר את זה בלשון עדינה, ואני חושב שהסיכוי שבגצ יפסול את ההחלטה הזו, אם כן תתקבל, רק יוסיף כוח לעמדות הגזעניות האלה. ולכן אני חושב שהמאבק צריך להיות מאבק חינוכי, מאבק ציבורי, מאבק תקשורתי, אבל לא על ידי פסילה".

מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר

מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר. להילחם בדעותיהם - לא על ידי פסילהצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

"אני רוצה להזכיר שאני הייתי בדיוק באותה דעה ועמדה עקרונית לפני למעלה מעשור שנים, אז רצו לפסול את מפלגת בל"ד, ואני הייתי אז חבר בוועדת הבחירות, ויחד עם עוד שני חברים מול 30 חברים אחרים בוועדה התנגדתי לפסיקה לפסול את בל"ד, ולא בגלל שחשבתי שהעמדות של בל"ד נכונות, אלא כי חשבתי שהפסילה לא נכונה משפטית, וגם תביא להגברת התמיכה בבל"ד, היא תהפוך אותם לקדושים מעונים, ובסופו של דבר, לשמחתי, בית המשפט העליון קיבל את העמדה שלי ולא את העמדה של 30 חברים אחרים, שביניהם היו גם אנשי מפלגת הליכוד והעבודה. 
בל"ד ועוצמה יהודית פסולות בעיניי, לא מבחינת דעותיהם אלא מבחינת פסילות דעותיהם, צריך לדחות את עמדותיהם מכל וכל, אבל לא באמצעות פסילה טכנית אלא במאבק פוליטי וחברתי".

נציג היועץ המשפטי לממשלה, אמר בדיון בוועדה שיש ראיות של אמירה מפורשת של עמדות גזעניות, שלא היו במקרים אחרים, ולכן המקרה של בן ארי חריג. מה דעתך על זה?

"אז אני רוצה להחזיר את השאלה ליועץ המשפטי ולנציגים שלו. אם יש ראיות נגד בן ארי, למה לא הגשתם נגדו כתב אישום בהסתה לגזענות? תנהלו הליך משפטי נגדו, ואם הוא יורשע זה כבר משהו אחר לגמרי, אבל זה לא המצב פה.
אני רוצה גם להזכיר, שהמבחן לגבי הדין הפלילי הוא לא אותו מבחן לגבי דין הבחירות, כי בדיני בחירות הכלל הוא, שלמרות שיש סמכות בחוק של פסילה, מפרשים אותה בצורה מאוד מאוד מצומצמת, ולכן גם בג"צ פסל פעם אחר פעם את החלטות ועדות הבחירות הקודמות, ואישר את המפלגות שהן פסלו. כי בדיני הבחירות, כדי לשלול זכות לבחור ולהיבחר, לא מספיק שמישהו אמר אמירה גזענית או אמירה מגונה. כדי לשלול זכות להיבחר אתה חייב להוכיח שהסכנה מהמועמד היא סכנה המכונה בשפה המשפטית 'ודאות קרובה'. היועץ המשפטי הרי יכול להגיד שיש תשתית ראייתית ולהגיש נגדו כתב אישום, איפה הוא ישב עד עכשיו? הרי האמירות האלו לא צמחו אתמול בבוקר, אני לא שמעתי שהיועץ המשפטי הגיש כתב אישום נגדו, וגם כשיגיש זה צריך להיות בהליך משפטי. כל זמן שזה לא קורה, לוועדת הבחירות אין את הכלים לבחון האם יש תשתית ראייתית או לא".

הרב מאיר כהנא

הרב מאיר כהנא. נפסל על ידי בית המשפט העליוןצילום: משה שי, פלאש 90

ואתה מאמין שאם ועדת הבחירות תפסול את המועמדות של בן-ארי, בג"צ ידחה את הפסילה הזו?

"המבחנים בבג"צ הם מבחנים מאוד מצמצמים. אפשר לספור על אצבעות יד אחת, ועוד יישאר עודף, את מספר המקרים שבג"צ אישר פסילה של מועמדים. ראיתי את הסרטונים שהוצגו כנגד בן ארי, ואם אין לבג"צ עוד ראיות, אני בכלל לא בטוח שבגצ יאשר את הפסילה הזו. זה מקרה מאוד לא פשוט והוא יכול להוות תקדים למקרים אחרים, בגצ לא ימהר לפסול את המועמד הזה.

"בן ארי, כאישיות, הוא לא הדבר החשוב בעיניי, גם אם בן ארי ייפסל, בן גביר עדיין ברשימה, והיא תקבל הרבה יותר קולות מאשר אם היו מקבלים קודם. אני חושב שזה לא נכון להפוך אותם לקדושים מעונים. הפרסונה לא החשובה בעיניי, אלא מאבק בעמדות הגזעניות של המפלגה".

את הרב מאיר כהנא בית המשפט העליון כן פסל.

"נכון. והנה אנחנו רואים את התוצאה, מאז שבית המשפט פסל את כהנא, הכוח שלו בציבוריות הישראלית רק גדל, הראיה, שתלמידיו וממשיכי דרכו ממשיכים לפעול. אם לא היו פוסלים אותו, אני לא חושב שמישהו היה זוכר היום מי זה כהנא, אבל הפכו אותו לקדוש מעונה, וזה כמובן הביא לו עוד תומכים, וזו בדיוק הסיבה שאני לא רוצה לתת לעוצמה יהודית את המתנה הזו".