הדיון בבג"ץ דיון סוער בבג"ץ: "כשאנחנו פוסלים חוק אנחנו לא בוחנים את תבונתו"

אחרי שעות ארוכות, הדיון בבית המשפט מתקרב לסיומו, וגם השופטים מראים סימנים של חוסר סבלנות ומאיצים בעורכי הדין להתמקד ולעמוד בזמנים. חיות קטעה את אחד הדוברים שהחל לדבר על הונגריה: "נעזוב את הונגריה עכשיו, אדוני ידבר על החוק"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 12/09/23 09:10 כו באלול התשפג | עודכן בתאריך 12/09/23 14:59

דיון סוער בבג"ץ: "כשאנחנו פוסלים חוק אנחנו לא בוחנים את תבונתו"
הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דיון דרמטי: הרכב מלא של 15 שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות דן היום (ג') במשך שעות ארוכות בעתירות שהוגשו נגד צמצום עילת הסבירות. לאחר סירובה של היועמ"שית לייצג את הממשלה בדיון, מי שייצג את הממשלה הוא עו"ד אילן בומבך. נציגי הכנסת והממשלה פתחו את הדיון, לאחר הפסקה חודש הדיון עם טיעוני העותרים נגד החוק.

לאחר שהעותרים הציגו את טענותיהם, ובתום הפסקה, נפתח הדיון מחדש והפעם נציגי הממשלה עלו לדבר. עורך דינו של רוטמן, אבי סגל, תקף באופן אישי את עמדות שופטי בית המשפט העליון, כשרבים מהם הגיבו בזעם. השופט גרוסקופף אמר: "הבעיה הגדולה היא שאתה טוען הפוך ממי שאתה מייצג. מי שאתה מייצג הסביר לנו בבוקר". סגל עמד בטענותיו ונשיאת בית המשפט העליון הזהירה: "זה מוקלט".

"נעזוב את הונגריה עכשיו, אדוני ידבר על החוק"

במהלך הצגת טיעוניהם של העותרים, אמר עו"ד גיל גן מור, מטעם האגודה לזכויות האזרח, השווה בין המצב בהונגריה למצב בישראל. השופטת חיות עצרה אותו סבלנות: "אני מבקשת שתתייחס לחוק לטענות שנוגעות לחוק הזה, עם כל הכבוד", והוסיפה: "נעזוב את הונגריה עכשיו, אדוני ידבר על החוק וזכויות האדם במדינת ישראל".

השופט עמית לקראת סיום הדיון: "מה שאדוני מסביר לנו זה מדוע החוק הזה הוא לא חכם, כי לשיטתכם לעלול לפגוע בחיילי צה"ל. אבל כשאנחנו פוסלים חוק אנחנו לא בוחנים את תבונתו, בחוק רגיל אנחנו לא עושים את זה".

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan SIndel/Flash90

"פגיעה אנושה בליבת הסמכות של בית המשפט"

עו"ד נדב ויסמן המייצג את לשכת עורכי הדין, אמר כי: "מה שמצטמצם היא היכולת שלנו ושל הלקוחות שלנו לגשת לביהמ"ש כדי לאכוף את הדין על השרים ועל ראש הממשלה, וזו פגיעה קשה לשלטון החוק"

עו"ד גלעד ברנע המייצג את התנועה הדמוקרטית האזרחית, הציג טענה כי על הממשלה לחוקק חוקה והוסיף כי חוק צמצום הסבירות הוא, "פגיעה אנושה בליבת הסמכות של בית המשפט".

סולברג לשרגא: "היכן בטקסט של מגילת העצמאות מצאת את סרטוט הגבולות שבין הרשויות?"

לאחר שעורך הדין ענר הלמן סיים לשטוח את טענותיו. אחריו עלה עורך הדין אליעד שרגא שמייצג את התנועה לאיכות השלטון להציג את עמדותיו, והתייחס גם למגילת העצמאות. השופט סולברג אמר לשרגא: "אתה רוצה להסתמך על מגילת העצמאות כדי לפסול את חוק היסוד, בבקשה, היכן בטקסט של מגילת העצמאות מצאת את סרטוט הגבולות שבין הרשויות".

נשיאת בית המשפט העליון אמרה לעו"ד כי בית המשפט לא יכול לפסול חוק על בסיס, "מה שאנחנו שומעים שמתכננים לעשות".

"מה יש בטקסט של החוק שסותר את עקרונות היסוד של המדינה?"

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות

הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan SIndel/Flash90

נציג היועמ"שית, עו"ד ענר הלמן: "החוק יוצר חור שחור במאפיינים של המדינה הדמוקרטית ומי שנכנס אליו לא יודע איך לצאת". השופט כשר הקשה: "הקושי שלי הוא שאדוני לא מצליח להסביר מה יש בטקסט של החוק, לא בנבואות המדאיגות של אדוני, בחוק עצמו, שסותר את עקרונות היסוד של המדינה שמצדיק את פסילתו?". גם השופטת וילנר שאלה: "אני לא מבינה את האיזון המשפטי, לפסול חוק יסוד בגלל אפשרות תיאורתית שתתרחש בעתיד?". הלמן השיב: "עילת הסבירות היא הכלי המרכזי של שומרי הסף".

פוגלמן ביקר את הממשלה, חיות חיזקה

השופט פוגלמן מתח ביקורת על הממשלה והתייחס למאמצי ההידברות: "יש פער גדול בין החוק לבין מתווה הנשיא. החוק פשוט שאב את סמכויות הביקורת מביהמ"ש בעוד מתווה הנשיא נקט בהסדר כולל" הנשיאה חיות הוסיפה על דבריו כי "אפילו החובה של נבחר ציבור לפעול בסבירות לא כתובה בשום חוק, רק חוק יסוד שאומר שביהמ"ש לא יכול לדון בזה. אבל החובה הראשונית לא כתובה שם".

הדיון בבג"ץ, היום

הדיון בבג"ץ, היום, צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

סולברג ביקר את חבריו להרכב

במהלך הדיון, כאשר טען עו"ד בומבך בהקשר של מגילת העצמאות והמקור לחוקי היסוד, מתח השופט נעם סולברג ביקורת על חבריו להרכב, כאשר אמר כי יש להישאר נאמנים להיסטוריה. "דוד בן גוריון לא חשב לרגע שהכרזת העצמאות מעניקה לו סמכות לבטל חוקים, השופט רק מפרש את החוק. בן גוריון אמר במפורש שאין מכוחה של מגילת העצמאות לפסול חוקים".

גוטליב התפרצה וחיות ריסנה

עוד במהלך הדיון, חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד, שישבה בקהל, התפרצה בצעקות ואמרה: "הכנסת לא פוגעת בדמוקרטיה, הכנסת מקדשת את הדמוקרטיה ושומרת עליה מכל משמר". נשיאת העליון אסתר חיות אמרה: "הגברת גוטליב, שהיא עורכת דין, ודאי יודעת שלא מתפרצים בצעקות בבית המשפט".

נציג הכנסת: "תמיד עדיף לפרש בצמצום חוק מאשר לבטל אותו"

הנשיאה חיות אמרה בפתח הדיון כי "מאז קום המדינה 26 חוקי היסוד שיזמה ועדת חוקה, נגעו לענייני הכנסת או שהיו בהסכמה רחבה או גם וגם. אין ספק שחוקי יסוד בסמכות, אבל עד כה עסקה הועדה בחוקי יסוד שנוגעים לכנסת". נציג יועמש"ית הכנסת עו"ד יצחק ברט אמר בדיון: "חוק היסוד הוא מצומצם, החוק עוסק רק לדרגים הגבוהים ביותר במדינת ישראל: הממשלה והשרים, אין בחוק או בתקנון הכנסת הגבלה על ועדת חוקה".בהמשך אמר: "תמיד עדיף לפרש בצמצום חוק מאשר לבטל אותו".

העימות בין השופט עמית וחבר הכנסת רוטמן

יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן אמר במהלך לדיון לשופטים: "היועמ"שית והעותרים עושים הכל כדי לפסול את החוק". בהמשך התפתח מעין עימות בינו ובין השופט עמית שאמר: "אדוני אמר דבר חשוב: שיש לו רק עוד דקה" בהמשך הוסיף: "הייתי מאוד רוצה שאדוני יסיים. דברים קשים". רוטמן השיב: "העם הוא הריבון, אל תנסו לקחת לעם ישראל את הדמוקרטיה".

רוטמן בבית המשפט, היום

רוטמן בבית המשפט, היום צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

עו"ד בומבך, מייצג את הממשלה

עו"ד בומבך, מייצג את הממשלה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90