דעה חוק שיש בו כפיה וכניסה לעולמו הפרטי של אדם לא יקרב אנשים ליהדות

מנכ"ל ארגון נאמני תורה ועבודה, שמאול שטח מסביר מדוע "חוק החמץ" שמקדמים חברי הכנסת החרדים יחליש את יהדותה של מדינת ישראל: "הצעת החוק לא תתרום דבר לחיזוק כשרות בית החולים, אלא תרבה שנאה ותרחיק אנשים משמירת הלכות הפסח"

חדשות כיפה שמואל שטח 01/02/23 18:53 י בשבט התשפג

חוק שיש בו כפיה וכניסה לעולמו הפרטי של אדם לא יקרב אנשים ליהדות
גפני וגולדקנופף, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סערה פוליטית. לא שעורה בכוס תה. כמי שישב בדיונים בבג"ץ והיה חלק מידידי בתי המשפט, בניסיון להציע פתרונות הלכתיים בסוגיית החמץ, אשמח לחדד שלושה דברים כנגד טענות שעלו השבוע בנושא חוק החמץ בבתי החולים.

ההוראה של הרבנות הראשית לחטט בתיקים היא זו ששינתה את המציאות והובילה לכל הבלאגן

ראשית, השופטים התחננו לרבנות שתציע פתרונות. הדבר נמרח ע"י הרבנות לאורך כמעט שלוש שנים. פסיקת בג"ץ פורסמה רק לאחר שהרבנות התעקשה שוב ושוב שמצידה אין פשרה ולא תהיה. תיאורטית, יכול להיות שאם בית המשפט היה ממתין עוד שנה, הרבנות היתה מציגה פתרון, אבל זו ספקולציה חלשה. בתחום הגיור למשל, הוא המתין 16 שנה וקשה היה להאמין שדווקא כאן הרבנות היתה יורדת מהעץ. הניסיון להאשים במקרה זה רק את בית המשפט אינו הגון, כי היה עוד צד.

שמואל שטח. מנכ"ל נאמני תורה ועבודה

שמואל שטח. מנכ"ל נאמני תורה ועבודה צילום: יח"צ

שנית, הטענה כאילו בג"ץ שינה את הסטטוס קוו, אינה נכונה.  בפועל, ההוראה של הרבנות הראשית לחטט בתיקים היא זו ששינתה את המציאות והובילה לכל הבלאגן שהחל ב- 2018.  לפני כן, במרבית בתי החולים לא היו מחטטים בתיקים.

אין שוני מיוחד בין הימים בהם השר היה ליצמן או הורוביץ

שלישית, ההיבט ההלכתי שאף אחד לא באמת דן בו, אלא רק בסיסמאות: מי שיבחן את מה שקרה לכשרות בתי החולים בפועל לא ימצא שוני מיוחד בין הימים בהם השר היה ליצמן או הורוביץ. - בגלל שהמטבחים נעולים לציבור, הרי שהפולמוס האמיתי אינו על כשרות.

ניצן הורביץ

ניצן הורביץ צילום: Photo by Flash90

כלומר: אם מישהו היה מכניס פיתה לסיר המרכזי של בית החולים, אכן יש בעיה חמורה. אך בבתי חולים אי אפשר להיכנס למטבח, כך שכל הסיפור הוא על מה שקורה בחדר. כלומר, מדובר בספק שמישהו יאכל בחדרו את הפיתה בכלי של בית החולים. בשילוב מספר כללים הלכתיים כמו "אחזוקי איסורא לא מחזיקינן", גדרי "לפני עיוור", המציאות של עירוב כלים והעובדה שמדובר בכלי שלישי, הרי שתכלס זה לא נעים, אך זה ודאי לא פוגע בכשרות של בית החולים ואכן כך פסקו רבני בתי חולים שפעלו שנים מול מציאות זו.כל הסיפור הזה - משלב ההחלטה החדשה של הרבנות לחטט בתיקים, דרך האמירות המיותרות מכל הצדדים - לא באמת שינה משהו בכשרות שב"ה נשמרת. 

הצעת החוק החדשה לא תתרום דבר לחיזוק כשרות בית החולים אלא תרבה שנאה 

בסופו של דבר, הצעת החוק החדשה שמשמעותה לאפשר לשומרי בתי החולים לחטט בתיקים, לא תתרום דבר לחיזוק כשרות בית החולים, אלא תרבה שנאה ותרחיק אנשים משמירת הלכות הפסח ומהרצון לכבד את חבריהם. חוקים מסוג זה שיש בהם כפיה וכניסה לעולמו הפרטי של אדם, לעולם לא קרבו אנשים ליהדות וסופם היה בבומרנג שהביא להחלשת יהדותה של המדינה. מדובר בסערה פוליטית אך לא בשעורה בכוס תה.

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה