יותר נשים פחות חרדים: השינויים בוועדה למינוי דיינים

השר לשירותי דת מכין תכנית חדשה לוועדה שתגדיל את הנוכחות הנשית, וצפויה לקבל את אישור הממשלה בשבוע הבא. השינויים הנוספים הם יותר נוכחות של יותר חילונים ודתיים לאומיים בוועדה וצמצום הנוכחות החרדית

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/21 08:32 יב בתמוז התשפא

יותר נשים פחות חרדים: השינויים בוועדה למינוי דיינים
השר מתן כהנא, צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

השר לשירותי דת, מתן כהנא, ממשיך להילחם בחברה החרדית ובשליטה בכל הנושאים הקשורים לדת ומדינה. אמש (ב') נשא נאום נגד חברי הכנסת החרדים ושליטתם בתחום: "73 שנה אתם מנצחים בהרבה קרבות קטנים אבל מפסידים בענק מערכה על דמותה היהודית של מדינת ישראל". הבוקר (ג') פרסם העיתונאי קובי נחשוני את השינויים הצפויים שקובע השר לשינוי הנציגות בוועדה למינוי דיינים, שינויים שעשויים לפגוע בנציגות החרדית בוועדה.

בשבוע הבא יגיש כהנא הצעת חוק לאישור הממשלה, הקובעת כי יש חובה להגדיל את הייצוג הנשי בוועדה. השינוי המגדרי למעשה יהיה גם שינוי מגזרי כאשר הדבר יאפשר כניסה של יותר נציגות של חילוניות ודתיות לאומיות בוועדה. בנוסף תהיה דרישה לתת ייצוג של רבנים בוגרי שירות צבאי, ורבנים בעלי עמדות ציוניות מובהקות. לפי עמדת כהנא השינוי נובע מהצורך לתת ייצוג ליותר אנשים שידאגו לבעיית מסורבות הגט והעגונות. 

הוועדה למינוי דיינים על פי חוק מונה שני שרים, שני חברי כנסת (נציג קואליציה ונציג אופוזיציה), הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, שני נציגי לשכת עורכי הדין וטוענת רבנית מטעם השר. בשנים האחרונות הייתה נציגות גדולה יותר למגזר החרדי כאשר השרים, חבר הכנסת מהקואליציה, הרבנים והדיינים כולם היו חרדים, שבעה נציגים בסה"כ מה שהותיר 4 נציגים לשאר המגזרים, ורק אישה אחת מעוגנת בוועדה. 

בשנים האחרונות מרבית הדיינים הנבחרים היו חרדים, אך כדי לא להטיל וטו מוחלט כשליש מהדיינים צריכים להיות נציגים מהציונות הדתית. הוועדה בעלת הנטייה החרדית הסכימה למינוי של דתיים לאומיים רק בעלי עמדות שמרניות ביותר, וכל מועמד ליברלי הדלת היית סגורה בפניו. דוגמה לכך היא שרב המועמד לתפקיד דיין והיה פעיל בעברו בארגון כמו צהר, הוועדה הייתה מונעת את כניסתו ומעדיפה מועמד שיישר קו עם עמדות החרדים.

הצעת החוק של כהנא קובעת שמחצית מהוועדה תורכב מנשים, המשמעות היא שש"ס ויהדות התורה לא יוכלו לשלוח נציג על תקן חבר הכנסת, היות ואין נשים במפלגות שלהם, והאופוזיציה תשלח נציגה ממפלגות אחרות. הצעת החוק צפויה לעבור בפה אחד בממשלה, ובכך ישתנה מאזן הכוחות בוועדה הקרובה. נציגי הממשלה, הכנסת, לשכת עורכי הדין והטוענת כולם יהיו מהמגזרים החילוניים והדתיים, מה שיותר רק ארבעה חרדים בוועדה, הרבנים הראשיים ושני הדיינים.