הרב שרלו נגד ממשלת אחדות

בעקבות פנייה אליו להצטרפות לקריאה להקמת ממשלת אחדות, מסביר הרב יובל שרלו כי הוא אמנם תומך בממשלת אחדות, אך הקמתה תהיה הפרת התחייבות מפורשת של שתי המפלגות הגדולות, ולכך הוא אינו יכול להיות שותף

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/19 11:00 ט בניסן התשעט

הרב שרלו נגד ממשלת אחדות
הרב יובל שרלו, צילום: אריה כץ

לא להקמת ממשלת אחדות. הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר 'אורות שאול' ומראשי רבני צהר, כותב היום (א') בתשובה לפניית קבוצת צעירים המנסה לארגן קריאה להקמת ממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן, כי הוא תומך בעניין באופן עקרוני, אך אינו יכול להצטרף לקריאתם.

"ראשית, יישר כוח גדול לכם על הרצון לפעול לטובת מדינת ישראל, ועל העובדה שאתם לא יושבים במקומותיכם, אלא מנסים לשנות דבר מה, ולפעול. אני מאחל ומברך שהרוח הזו לא תעזוב אתכם לאורך ימים ושנים". פותח הרב שרלו את הסברו בתשובה למכתב הצעירים.

"לצערי, אני לא יכול להצטרף לקריאה זו. אדגיש כי הדברים הבאים נאמרים מנקודת בחינה אתית בלבד, והם היו נאמרים גם אם תוצאות הבחירות היו שונות. אני רשאי לומר את הטיעון הזה, כיוון שאני טוען אותו כבר עשרות שנים, ולא זז ממנו.

הרב שרלו מסביר כי באופו עקרוני הוא תומך בהקמת ממשלת אחדות במצב הקיים: "למה לצערי? כי אני חושב שעמדתכם שממשלת אחדות לאומית היא הטובה ביותר למדינת ישראל כיום היא נכונה. היא גם הפרשנות הנכונה למפה שנפרשה בפנינו, כאשר שתי המפלגות הגדולות, קיבלו למעלה מ-70 חברי כנסת, ושתיהן לא נמצאות בקצוות (אף על פי שיש בהן גם אנשים קיצוניים). מול האתגרים הגדולים של מדינת ישראל, וכפי שכתבתם, הן כלפי פנים (כגון היחס למערכות המגבילות את כוח השלטון; ענייני דת ומדינה) והן כלפי חוץ (כגון תוכנית המאה) טוב שתהיה ממשלה רחבה, שתכלול בתוכה את הרוב הגדול שנמצא במרכז. אני מאמין שהדבר גם טוב לזהותה היהודית של מדינת ישראל, כיוון שמערכת החקיקה של המדינה תותיר את השדה העיקרי למאבק זה בעולם הרוחני התרבותי והתורני, ולא תנכיח את הדברים במערכת הפוליטית, בדרך שלא תקרב את עם ישראל לזהותו היהודית".

על אף הסכמתו העקרונית, אומר הרב שרלו כי על שליחי ציבור לעמוד מאחורי התחייבויותיהם, והקמת ממשלת אחדות תהיה מנוגדת לדברים שהבטיחו שתי המפלגות במערכת הבחירות, ובגינן, למעשה, נבחרו: "ברם, הקריאה הזו אינה אפשרית בזמן הזה, בשל עובדה אחת יסודית ופשוטה: לאורך שנים אני כותב את המחויבות החד-משמעית של שלוחי הציבור לממש את מה שהם הבטיחו לציבור, וטוען שאסור להם לעשות סיבוב של מאה ושמונים מעלות. כאשר מדובר במשא ומתן אין ברירה אלא לוותר ולהתפשר וכדו', אולם אסור להם לפעול בניגוד מוחלט למה שהם התחייבו לבוחר. כך טענתי כנגד יצחק רבין ז"ל בנושא הירידה מן הגולן, וכך אני טוען כלפי כל הבטחה שעמדה לבחירות. טיעון זה הוא מהות הבחירות, וראיית חברי הכנסת כשלוחי ציבור, ולא כמי שקיבלו מנדט לעשות את מה שהם חושבים שכדאי עכשיו לעשות.

נתניהו וגנץ

נתניהו וגנץצילום: פלאש 90, מארק ישראל סלם, הדר פרוש

"ההתחייבות של שתי המפלגות הייתה צריכה להיות מראש חתירה לממשלת אחדות לאומית בראשות הגדולה והחזקה שביניהן, ואז ניתן היה לעשות זאת. אולם, משעה שזה היה נושא עיקרי במערכת הבחירות, וכל אחת מהן הפכה את זה ליסוד הבטחותיה ואמרה מפורשות כי היא לא תשב עם אחותה – האפשרות הזו לא קיימת. את המאבק שאתם עושים עכשיו – היה ניתן לעשות לפני הבחירות, תוך קריאה למפלגות לא לטפס על עצים שאחר כך לא יהיה ניתן לרדת מהם, אולם זה לא נעשה, ועל כן מבחינה אתית איני רואה לו מקום.

"מעבר לכך, אם מתחילים בטיעונים של "רצון הבוחר והעם" צריך לשקלל גם את כל הקולות שלא עברו את אחוז החסימה, שהלוא הם גם חלק מ"טובת מדינת ישראל", והבסיס להקמת ממשלה כזו צריך להיות הרבה יותר ימינה

"מה יהיה אם המפלגות הקטנות לא תאפשרנה בדרישותיהן להקים ממשלה, ושתי האפשרויות תהיינה או ללכת שוב לבחירות או להקים ממשלת אחדות לאומית ? זו תהיה שאלה קשה מאוד, וכשנגיע אליה – נדון בה".

הרב שרלו מסיים בקריאה לכותבי המכתב לקרוא למפלגות לפעול בצורה מאחדת: "לכן, אני רוצה להניע אתכם לפעול בדרך אחרת: לקרוא לשתי המפלגות הגדולות ולנספחותיהן לפעול אכן לקשור את עם ישראל מחדש, ולשקם את הצלקות מהבחירות. לקרוא למפלגות השלטון שלא ירום לבבם, ויראו את עצמם כמי שהם מנהיגי העם כולו, בלי להתעלם מרצונם של שאר אזרחי המדינה, היהודים והערבים; לקרוא למפלגות שתמצאנה את עצמן באופוזיציה לקבל את מרות השלטון, ולפעול לטובת עם ישראל מהאופוזיציה, שלה יש תפקיד נכבד ביותר; לקבל את הכרעת הבחירות, ועל בסיס הכרעה זו לפעול כדי להעצים מחדש את היותנו עם אחד ומדינה אחת, ושיש לנו ברית גורל אחת, שאפשר להפוך אותה גם לברית ייעוד משותפת. לפעילות כזו – אשמח מאוד להצטרף".