וטו על חוק ירושלים. ח"כ מועלם-רפאלי: "פרס כבר לא יחלק את ירושלים, אולי נתניהו כן"

למרות הסיכומים המוקדמים, החליט נתניהו לבלום את הצעת החוק שיזמו בבית היהודי, שם אמרו: "צר לנו ששיקולים פוליטיים צרים גוברים על מניעת חלוקת ירושלים. הליכוד: "לא ניגרר לגנון של בנט ושקד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/07/17 15:06 ח בתמוז התשעז

וטו על חוק ירושלים. ח"כ מועלם-רפאלי: "פרס כבר לא יחלק את ירושלים, אולי נתניהו כן"
מתיחות חדשה? נתניהו ובנט בכנסת, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

חוק ירושלים, שצפוי היה לעבור היום (ראשון) בועדת השרים לענייני חקיקה, נבלם באופן פתאומי על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו שהטיל עליו וטו.

ההצעה, שאותה יזמו שר החינוך נפתלי בנט ויו"ר הסיעה שולי מועלם רפאלי, ביקשה לעגן בחוק התיכנות רוב של 80 חברי כנסת במטרה לבצע כל שינוי במעמדה של ירושלים.

חברי הבית היהודי והליכוד הגיעו להסכמה מוקדמת על נוסח ההצעה ועל שיתוף הפעולה בקידומו, אך במהלך הישיבה ביקש השר אלקין לשנות את נוסח ההסכמות בהתאם להסכם הקואליציוני, הקובע שכל הצעת חוק יסוד תהייה בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה. שרת המשפטים איילת שקד סירבה להצעה מתוך חשש שהיא תאפשר לנתניהו לטרפד את החוק בעתיד.

בבית היהודי תקפו את המהלך וואמרו כי "לפני 5 דקות ראש הממשלה נתניהו הפעיל את סמכות הוטו שלו על חוק ירושלים מאוחדת. החוק כרגע נבלם. את ירושלים מאחדים במעשים, לא בנאומים. צר לנו ששיקולים פוליטיים צרים גוברים על מניעת חלוקת ירושלים. אנחנו נמשיך להילחם על העברת החוק הזה, ונעשה כל מאמץ לקדם את החוק בימים הקרובים".

יו"ר סיעת הבית היהודי ואחת מיוזמות החוק, ח"כ שולי מועלם-רפאלי, תקפה את נתניהו על ההחלטה ושאלה בציניות, "אם הצעת חוק שנועדה להגן על ירושלים מפני מהלכים מדיניים, נופלת בגלל ווטו של ראש ממשלה מהליכוד, מה הוא מתכנן לנו מול האמריקאים? אם ראש ממשלת ימין מתנגד לחקיקה ששומרת על ירושלים מאוחדת, הממשלה כנראה ימנית אולם מי שעומד בראשה מיישם מדיניות שמאל. פרס כבר לא יחלק את ירושלים אולי נתניהו כן".

מסיעת הליכוד נמסר בתגובה כי "גם לגניבת קרדיט יש כללים ואי אפשר להגיש הצעת חוק בעניין ירושלים, מבלי לשתף פעולה עם השר לענייני ירושלים זאב אלקין".

בהמשך הם תקפו ואמרו כי "עסקני הבית היהודי יודעים היטב שראש הממשלה נתניהו תומך בחוק, הרי הוא תמך בו כבר ב-2007. הם גם יודעים שעל פי ההסכמים הקואליציוניים הצעת חוק יסוד מחייבת את הסכמת כל השותפות לקואליציה. אך במקום להגיע להסכמות בשיתוף פעולה, בבית היהודי מעדיפים לעסוק בפוליטיקה קטנה. הליכוד מחויב לכך שירושלים תמיד תישאר מאוחדת תחת ריבונות ישראל, ולכן לא ניגרר לגנון של בנט ושקד אלא נקדם הצעת חוק יחד עם כל השותפות לקואליציה".