מרגש: הכנסת שני ספרי תורה לבית הכנסת העתיק בסילוואן

התימנים סוגרים מעגל: היישוב היהודי בסילואן מציין עוד נקודת ציון בהתיישבות הותיקה בירושלים: במעמד חברי כנסת, רבנים ותושבים הוכנסו שני ספרי תורה לבית הכנסת העתיק

חדשות כיפה יאיר דן 24/08/17 19:05 ב באלול התשעז

מרגש: הכנסת שני ספרי תורה לבית הכנסת העתיק בסילוואן
אורי אריאל והרב טאו בריקודים, צילום: יאיר דן

 כ-300 איש השתתפו בהכנסת שני ספרי תורה לבית הכנסת העתיק בכפר סילוואן. בין המשתתפים: הרב טאו, הרב אריה שטרן, הרב ערוסי מקרית אונו וגם שרים וחברי כנסת כגוןף השר אורי אריאל, ח"כ מוטי יוגב וח"כ בצלאל סמוטריץ וח"כ נורית קורן מהליכוד.  לאחרונה עסקה קורן בחטיפת ילדי תימן שעלו לאחר קום המדינה אך ההסטוריה של התיישבותם של התימנים בשילוח שהחלה בשנת 1885 מספרת סיפור אחר לגמרי ונראה שהאירוע הכנסת ספרי התורה מהווה בעבור המשתתפים מקרב העדה סגירת מעגל.

מתי דן יו"ר עמותת עטרת כהנים הוא שהוביל את חידוש היישוב היהודי בכפר וגם היוזמה הזו של חידוש בית הכנסת במקום היא פרי עמלם של אנשי עטרת כהנים.

 

הרב שטרן וח"כ יוגב בחגיגות

הרב שטרן, ח"כ יוגב ומתי דן בחגיגות צילום: יאיר דן

תמצית סיפורו של כפר התימנים: במאה ה-19 הגיעו ברגל עולים חדשים מתימן כדי לגור בעיר העתיקה אך התושבים היהודים לא קבלו אותם יפה והם נאלצו להתגורר במערות הקבורה בסמוך לעיר דוד. ישראל פרומקין פעיל ירושלמי קנה עבורם באמצעות אגודת 'עזרת נידחים' שטח מול עיר דוד על מנת למצוא להם פתרון דיור הולם. התימנים של כפר השילוח הקימו יישוב חקלאי אמיד שכלל ארבע בתי כנסת מרפאה ומפעלי מסחר קטנים, בשנת 1936 החל המרד הערבי הגדול ביישוב היהודי בארץ ישראל, תושבי הכפר פונו על ידי הבריטים ב-1938 בטענה שהם מחוסרי הגנה  ולא הוחזרו מאז.

בשנת 2015 התחדשו התפילות בבית הכנסת על ידי התושבים היהודים בכפר והאירוע של הכנסת ספרי התורה סוגר את המעגל ההסטורי ומחזיר את לימוד התורה והתפילה לבית הכנסת העתיק.

ח"כ נורית קורן: "כתימניה וכיו"ר הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן. אני מאוד נרגשת מהמעמד ומאירוע הכנסת ספר התורה בבית הכנסת העתיק בכפר התימנים. זהו סמל להמשך ההתיישבות המחודשת של הקהילה שעלתה בעליית אעלה בתמר, בשנת 1881, אשר עלו ברגל למדינת ישראל והקימו את שכונת כפר השילוח שהיא ההוכחה על זכותנו במזרח ירושלים. אין ספק, שמדובר באירוע מכונן וחשוב לעדה התימנית בפרט ולהתיישבות היהודית בישראל בכלל. בהזדמנות זו, אודה למשפחות דובנר וקרמאייר על שתרמו את ספרי התורה, לעטרת כהנים על כל העבודה הרבה בבניין ירושלים ולכוחות הביטחון באזור שעושים עבודת קודש ומאפשרים לקיים את הטקס וגם למשפחות שמתגוררות בשכונת כפר השילוח".

 

סגירת מעגל. הרב ערוסי

סגירת מעגל. הרב ערוסיצילום: יאיר דן

אלדד רבינוביץ תושב סילוואן וחבר עמותת עטרת כהנים: "עבורינו הכנסה של שני ספרי תורה חדשים לאחד מבתי הכנסת העתיקים בארץ שבאמת מתפללים בהם, זה סגירת מעגל מדהימה. אנחנו מרגישים שהשמחה כאן היא של כולם. התושבים שחיים כאן היום מכל העדות והסוגים ביחד עם התימנים שעלו בעליית 'אעלה בתמר' בעלייה הראשונה