סקר העלונים - התוצאות

איזה עלון מוביל את שוק עלוני בתי הכנסת, ואיזה עלון בוחרות הנשים לקרוא? תוצאות סקר העלונים הגדול של כיפה הפתיעו אפילו אותנו

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/03/14 14:48 כט באדר ב'

סקר העלונים - התוצאות

הם הפכו לכוכבים של בתי הכנסת, נחטפים כאילו היו לחמניות חמות, וזכו להצלחה כה רבה עד שקוממו עליהם את הרבנים שהכריזו עליהם מלחמה. יהיה מה שיהיה, דפי הכרומו של עלוני השבת כנראה ישארו איתנו עוד שנים רבות.

עם השנים הפכו עלוני השבת מדפים שהודפסו במכונת הצילום המשרדי, לדפי כרומו נוצצים. הראשונים היו המפרסמים ואנשי השיווק שגילו את הפוטנציאל בקהל השבוי בבית הכנסת, ודחקו את המאמרים התורניים הצידה לטובת הפרסומות. ולבסוף היו אלו עורכי העלונים שדחקו את דברי התורה באופן סופי לטובת תוכן אקטואלי מגזיני, שגורם לעלונים להיות מבוקשים הרבה יותר...

הטבלה מייצגת את אחוזי החשיפה לכל אחד מן העלונים, מתוך ההנחה שקוראים רבים קוראים יותר מעלון אחד. חשוב לזכור כי כל אחד מהעלונים מפיץ מספר שונה של גיליונות בבתי הכנסת, ולעיתים אוזלים העלונים מן המדפים ומספר אנשים קוראים במשותף את הגיליון. דבר המשפיע גם על החשיפה בקרב ציבור הנשים שאיננו פוקד את בתי הכנסת בתדירות גבוה, או מגיע מספיק מוקדם בכדי לתפוס את העלונים הנחטפים.

שני עלונים נוספו מאז הסקר האחרון שערכנו - "שביעי" שתפס מקום מכובד ברשימה ו"קרוב אליך" החסידי. לעומתם, הפסיקו לראות אור ארבעה עלונים מאז - "מעט מן האור", "ראש יהודי", "השבת" של רבני צהר, ו"ארץ ישראל שלנו". באופן כללי אפשר להגיד שלא התרחשו מהפכות בשוק העלונים. "מעייני הישועה" אומנם ירד ארבעה מקומות, אבל ניתן לזקוף זאת לאור זה ששינה את שמו במהלך החודשים האחרונים ומעתה הוא נקרא "ישראלי".

גם הפעם העלונים הלא מסחריים, שטרם זכו לגרסת הכרומו, כדוגמת "קול צופיך" ו"הדף היומי" חותמים את הרשימה. לא ברור האם חוסר המשיכה נובע מהעיצוב שגורם לאנשים להסתייג מהעלון, התכנים הכבדים יחסית, או מערך הפצה לקוי (קול צופייך ושיחת הגאולה מופצים בבתי הכנסת בצורה עצמאית)

הקטינים, הפנסיונרים ובעלי הממון

בקרב הנבדקים הצעירים (עד גיל 25) מובילים העלונים "עולם קטן" ו"גילוי דעת", נתון לא מפתיע במיוחד. היה זה דווקא "מצב הרוח" שהפתיע אותנו שנכנס לקטגוריה, שכן התכנים בו פונים לאוכלוסיה בוגרת הרבה יותר. מיד לאחריהם מגיע העלון החדש "שביעי" שגם הוא מכיל מדורים מיוחדים לאוכלוסיה זו.

בהסתכלות מעמיקה על שכבת הגיל המבוגרת (55+) ניתן לראות שצמרת הרשימה משתנה. העלונים המובילים בקרב הפנסיונרים הם "מצב הרוח", "שבתון" ו"שבת בשבתו". העולם כנראה באמת שמור לצעירים והעלון הפופולארי "עולם קטן" מדורג רק במקום הרביעי בפלח זה של האוכלוסיה.

גם בבחינה של חתך ההכנסה זוכים העלונים הללו לדרוג גבוה. בקרב בעלי הכנסה הגבוהה מ10,000 ₪ בראש הרשימה מוצב "מצב הרוח" ולאחריו "עולם קטן" , "שבת בשבתו", "גילוי דעת" ו"שבתון". ההפתעה היתה כשעלון "שיחת השבוע" זכה גם הוא להיכנס לרשימת המובילים בקטגוריה הזו.

מעלעלות

ציבור הנשים הוא ללא ספק תעלומה בקרב עורכי העלונים. נשים רבות זוכות להיחשף לעלונים רק בזכות בעליהן האחראים להביא להם את העלונים הביתה, שכן לרוב הן אינן מגיעות לבית הכנסת בערב שבת - זמן חלוקת העלונים ברוב בתי הכנסת או שהן מגיעות לאחר שהעלונים נחטפו על ידי עזרת הגברים. עם השנים ניסו עלונים רבים לפנות לציבור הנשים עם מדורים ופינות מיוחדות אך עלונים המיועדים לציבור הנשים דוגמת "קולך" ו"ארגמן" לא הצליחו לשרוד כלכלית ונסגרו.

(שיעור החשיפה בקרב הנשים)


מה הלאה?

על רקע קריסתו של "מקור ראשון" ואיחודם של עיתוני הנשים "פנימה" ו"הלל", נדמה כי דווקא עלוני השבת הם הקרקע היציבה של התעשיית הפרינט הדתי. העובדה כי כל העלונים שהצטרפו לשוק העלונים בשנים האחרונות הינם עלונים מגזינים בעלי תכנים אקטואליים ופחות תכנים של דברי תורה ופרפראות, עשויה להצביע על מגמה בתקשורת הדתית. רק הימים והשנים יגידו מה יהיה בגורלם של העלונים ומה ההפתעות הצפויות לנו בבתי הכנסת.

אנחנו נמשיך לעקוב ונשמח כמובן לקבל מכם הצעות ורעיונות בנושא