מעלעל לפרשת בא

באיזה עלון שכחו להזכיר את ארועי עמונה? ואיזה עלון זכה באופן מפתיע לצל"ש על פתיחות יתרה?

חדשות כיפה גדעון דוקוב 29/01/07 00:00 י בשבט התשסז

עמונה של מי?

בשבוע שעבר מלאה שנה לאירועי עמונה, ומעניין היה לראות מה כתבו על כך בעלוני פרשת השבוע. בעודי מעלעל לי להנאתי, הגעתי למסקנה שהנתון הכי מעניין הוא לא "מה כתבו" אלא "מי כתב", ובעיקר "מי לא כתב". מהסיבה הזו בחרתי לחכות שבוע נוסף כדי לראות האם יהיה מי שיבחר לדבר על כך בשבת שאחרי, על מנת להיות בטוח שלא פיספסתי אף אחד.


אני תוהה האם העובדה שהן בעלון "שבתון" והן בעלון "השבת" לא הוזכרה מילה על עמונה מבטאת משהו. שני עלונים אלו שזוכים לתפוצה מאוד נרחבת, אולי הכי נרחבת, מקורם באזור גוש-דן הדתי שכולל בעיקר את פתח תקוה, רעננה וגבעת שמואל, וריכוזים דתיים נוספים. עורכי העלונים - מוטי זפט ב"שבתון" ושאול מייזליש של "השבת", נמנים אף הם כמדומני על תושבי איזורים אלו, וכנראה שהם יודעים שקהל הקוראים המרכזי שלהם - תושבי סביבת מגוריהם, לא ממש שואל את עצמו האם ניצחנו או הפסדנו בעמונה.


אלו הן העובדות, את הניתוחים סוציולוגיים על ההבדל בין הדתיים של השפלה ואזור המרכז לבין אלו של איזורים מסויימים בירושלים ובאיו"ש אני אשאיר לכם (ואתם מוזמנים לקבל השראה מהדברים שאריאל שנבל כתב במקור ראשון בשבת האחרונה).

אולי בכלל יצא תיקו?

מי שכבר כן בחר לכתוב על עמונה כמעט ולא הצליח לצאת מהדיון בשאלה האם ניצחנו או הפסדנו, מה היתה התוצאה, האם מישהו קיבל כרטיס אדום וכמה יצא הפרס בטוטו.

נדמה לי שהדיון הזה "טיפ-טיפה" מיצה את עצמו, בלשון המעטה. בעולם מורכב גם השלכות של אירועים הם מורכבים, ואם ניקח עוד דימוי מעולם הספורט - אז את הכסף סופרים במדרגות, ונכון לעכשיו אקורד הסיום עוד נראה בהחלט רחוק.


אם בכל זאת לומר מילה טובה על הדיון, אז אני אבחר בצד הפרקטי שכולל שני לקחים קצת יותר מעשיים שהופיעו ב"קוממיות". הראשון הוא המערכה המשפטית נגד השוטרים שהשתתפו באירוע, והשני הוא ארגון שעושה פעולה מקבילה לזו של "שלום עכשיו" ומאתר חריגות בנייה אצל הערבים.

אפשר להתווכח על הנכונות בצעדים הללו (כי על כל דבר אפשר להתווכח), אבל לפחות זה יותר מאשר סתם דיבורים.

שוב נקודה טובה

אחרי שהרחקנו אל העבר נחזור אל השבת האחרונה, וכאן אני שוב רוצה להעניק ציון לשבח למדור השאלות ותשובות של "קוממיות".

השבוע נשאלה שם שאלה לא פשוטה, אך יותר מהשאלה התרשמתי ממגוון התשובות. השאלה היתה מה לעשות כאשר פוגשים במחלוקות בין רבנים - כמו למשל כשקוראים את מדור השו"ת של "קוממיות". שלושת התשובת היו, בקצרה - 1. עושים רב, ובמקרה רציניים פונים לגדול הדור, 2. אדם נדרש להפעיל את שיקול דעתו ולהחליט, 3. הגיע הזמן שנקים סנהדרין.


נדמה לי שתפיסות העולם שלי ושל אנשי "קוממיות" רחוקות אחת מהשניה, אבל אני מעריך את מי שמוכן לפרוס ספקטרום רחב של תשובות ולהביא שלוש תפיסות עולם שונות ומנוגדות תחת אותה קורת גג.

אגב, רק בעיה אחת נשארה - איך מכריעים במחלוקת בשאלה הזו...