מסכמים שנה: 10 הכתבות הנקראות ביותר בכיפה

בחירות מקומיות, בחירות כלליות ועוד בחירות כלליות - תשע"ט בהחלט היתה שנה בסימן בחירות, אבל לפעמים הצלחנו גם לעסוק בחיים עצמם. אספנו את 10 הכתבות האהובות על גולשי כיפה בשנה האחרונה - והתוצאות לפניכם

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 29/09/19 09:29 כט באלול התשעט

מסכמים שנה: 10 הכתבות הנקראות ביותר בכיפה
מסכמים שנה, צילום: shutterstock

שנת תשע"ט שעברה עלינו לטובה - או שאולי לא? - היתה שנה בסימן בחירות, כחודש אחרי החגים התקיימו הבחירות המקומיות, אלו שמתקיימות אחת לחמש שנים, ושבועיים לאחר מכן התקיים הסיבוב השני. באזור חנוכה הוקדמו הבחירות לכנסת, אליהן הלכנו בערב פסח, וביום ירושלים הן הוקדמו שוב, אליהן הגענו שהשנה כבר מתקרבת לסיומה. היו אולי חודשיים בשנה החולפת, במצטבר, שבהן לא היינו בעיצומה של מערכת בחירות. מזל שזו היתה שנה מעוברת...

כפי שניתן לצפות, הנושא העיקרי בו התעניינו גולשי כיפה בשנה היוצאת היו מערכות הבחירות השונות, הקרבות במועצת בנימין, הקרב המרובע בירושלים שהפך לדו-קרב, הפיצולים השונים בימין והסקרים. אך מלבד זאת היו השנה נושאים רבים נוספים בהם עסקנו, ששימשו מוקד עניין לגולשינו - האירוויזיון שהתקיים בישראל, מחאת יוצאי אתיופיה, הסערה סביב פרשת הרב שמואל טל, אונס הילדה בת ה-7 בבנימין ואפילו, במעבר חד, מחירי הטבק לגלגול.

סקרנו עבורכם את עשר הכתבות הנקראות ביותר בכיפה בשנה החולפת, בתקווה כי יפה וטובה תהא השנה הקרובה, תש"פ. ובעיקר - נטולת בחירות.

10. קידוש השם של עומר אדם: 50 אלף איש עונים אמן

במהלך הקיץ התקיימה הופעה של עומר אדם בפארק הירקון. מול 50 אלף משתתפי ההופעה בירך הזמר הפופולרי ברכת 'שהכל נהיה בדברו', על בקבוק מים, וזכה ל'אמן' המוני מפי ההמונים. מוקדם יותר סירב אדם להופיע באירוויזיון בגלל קיום חזרות בשבת. לאחר הפצת הסרטון, שהפך ויראלי, והדיבורים על קידוש ה', יצא הרב אלי קפלן נגד השימוש במושג בהקשר הזה, וטען כי הנזק מההופעה עולה על ה'אמן' ההמוני, וכי מדובר בההיפך הגמור מקידוש ה'. בתגובה זכה למאמר תגובה חריף של גלעד כהן.

עומר אדם

עומר אדםצילום: פלאש 90

9. הבקשה של בת 104 ליום ההולדת: שכל צאצאיי יגיעו לכותל

בחודש אב האחרון חל יום הולדתה ה-104 של שושנה אוביץ, ניצולת מחנה אושוויץ, שעלתה לארץ אחרי השואה והקימה משפחה לתפארת. בקשתה ליום הולדתה היתה - שכל צאצאיה, כארבע מאות במספר, יגיעו ביחד לכותל המערבי. שושנה זכתה שמשאלתה תתגשם וריגשה את הגולשים, ולנו נותר רק לאחל שתזכה לעוד שנים רבות וטובות של נחת.

כל צאצאיה של שושנה בכותל

כל צאצאיה של שושנה בכותלצילום: באדיבות המשפחה

8. מסתמן: מחיר הטבק לגלגול יוכפל בקרוב

בחודש פברואר הורה בג"ץ לשר האוצר "להטיל באופן מיידי מיסי קניה שווים על מוצרי טבק לגלגול ועל סיגריות רגילות", כשמשמעות הדבר הוא שהמחירים יוכפלו, עקב הטלת המס. ההחלטה גררה זעם רב וגם שר האוצר כחלון התבטא נגדה, אך הדגיש כי "כמובן שאכבד אותה".

גלגול סיגריות | בקרוב יעלה כמו סיגריות בחפיסה

גלגול סיגריות צילום: shutterstock

7. דף המסרים של ישיבת הר המור נחשף: מה חושבים בישיבה על סמוטריץ', בנט וגוש הימין?

מפלגת 'נעם', שהוקמה במערכת הבחירות האחרונה על ידי תלמידיו של הרב צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור, ובהדרכתו, נתפסה בתחילה כקוריוז וכונתה 'פייק' ו'ספין', ואמנם פרשה יומיים לפני הבחירות, אך בפועל יצרה רעש הרבה מעבר לגודלה, ולעיתים אפילו קבעה סדר יום במערכת הבחירות, וזו, כנראה, היתה כוונתה מלכתחילה.

עוד הרבה לפני סגירת הרשימות, בזמן ש'נעם' עוד היתה סיפור חדש ולא ברור, חשפנו בכיפה את דף המסרים של המפלגה המתהווה - ולמעשה, של הישיבה - בנוגע לראשי מפלגות הימין, פיצול הקולות ואחוז החסימה.

ישיבת הר המור

ישיבת הר המורצילום: Yonatan Sindel/Flash90

6. חלוקה מחדש: צה"ל משנה את המיונים ליחידות המובחרות

בחודש אפריל התקבלה בצה"ל החלטה לבצע שינויים באופן המיון ליחידות המובחרות - שלדג ו-669, כך שהן לא יקבלו עדיפות על פני היחידות האחרות מחטיבת הקומנדו - דובדבן, מגל"ן ואגוז, ובעצם להאחיד את רמת הקבלה ליחידות השונות. כפי שהסביר קצין בכיר במערך: "המהלך צפוי לטייב את יחידות הקומנדו של היבשה, והוא גם יותר הגון והוגן לפרט, מכיוון שהוא מבטל את ימי הראיונות הנוספים לאחר הגיבוש". 

גיבוש ליחידה מובחרת בצה"ל. ארכיון

גיבוש ליחידה מובחרת בצה"ל. ארכיוןצילום: אדי ישראל, פלאש 90

5. סופית: איילת שקד יו"ר הימין החדש

לאחר שנדחתה באופן סופי בליכוד, החליטה איילת שקד באופן סופי לחזור למפלגת הימין החדש, אך בתנאי שתעמוד בראש, לאחר שהסקרים חזו למפלגה בראשותה כשמונה מנדטים, ולרשימה מאוחדת עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי בין 12 ל-16. שקד ובנט הודיעו על ההחלטה במסיבת עיתונאים במוצאי צום י"ז בתמוז, אך בחדשות כיפה חשפנו את דבר ההחלטה כבר ביום רביעי שקדם לכך.

ההצבה של שקד בראשות הימין החדש, ובהמשך בראשות המפלגה המאוחדת, שזכתה לשם 'הימין המאוחד' ולאחר מכן השתנתה ל'ימינה', זכתה לגיבוי גורף כמעט מכל כיוון במגזר, בעקבות הסקרים המחמיאים שהראו מספר דו ספרתי של מנדטים, עד כדי 16 באחד הסקרים. כל זה הסתיים בשבעה מנדטים בלבד, ובטענות קשות נגד יו"ר המפלגה הדתית-לאומית, שלא הצליחה לגייס קולות מבחוץ, או להביא את הרשימה למקום מרכזי יותר בתודעה. בהודעה של ראש הממשלה, שיצאה מייד לאחר פרסום המדגמים בליל הבחירות, הוזכר שמו של נפתלי בנט כיו"ר הימין החדש.

יו"ר הימין החדש איילת שקד

יו"ר הימין החדש איילת שקדצילום: פלאש 90

4. הרב אבינר: האם יוצאי אתיופיה הם בכלל יהודים?

ב-30 ביוני נורה למוות סלומון טקה, בן 18 מקריית חיים, בן העדה האתיופית, בידי שוטר במהלך קטטה שהתפתחה בגן ציבורי. למחרת ובימים שלאחר מכן יצאו אלפים מבני העדה למחאה חריפה ברחובות ישראל, חסמו כבישים, הציתו מכוניות והתעמתו עם המשטרה. בשעות מסוימות שותקה התנועה בחלקים נרחבים מאזור גוש דן, אזור הקריות ובכניסות לירושלים.

לאחר המחאה כתב הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת כהנים, טור באתרנו שעסק בשאלה האם על יוצאי אתיופיה אכן יהודים על פי ההלכה, ועסק גם בשאלת בני הפלאשמורה. הטור עורר תגובות חריפות במיוחד על עצם העיסוק בשאלה, ובסופו של דבר פרסם הרב אבינר טור הבהרה בנושא, אך הדיון בנושא נמשך.

הפגנה מול הכנסת במחאה על שחרור השוטר

מחאת יוצאי אתיופיה בחודש יולי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

3. ראש הכולל העיד נגד הרב טל ופוטר מישיבתו

בחודש אייר נחשף כי אישה מקהילת 'תורת החיים' ביד בנימין, פנתה לרב העיר צפת, הרב שמואל אליהו בתלונה נגד הרב שמואל טל על ניהול מערכת יחסים לא ראויה, וכי הוקם בית דין לטיפול בנושא. לאחר חשיפת הפרשה ב'כאן' ותגובת הרב טל, פרסם הרב שמואל אליהו מכתב בו חשף את הסיפור מנקודת מבטו: "תוך כדי טיפול בשלום בית של זוג, התברר לי כי הרב שמואל טל מנהל מערכת קשרים לא ראויה עם אישה נשואה".

בהמשך עלו תהיות וטענות גם לגבי האובייקטיביות של בית הדין, שהוקם על ידי הרב אשר וייס, אליו מקורב הרב טל, ונטען כי בית הדין מוטה לצידו של הרב טל. בסופו של דבר פרסם בית הדין פסק בו נאמר כי הרב טל לא יוכל לעסוק בענייני זוגיות, אך יוכל להמשיך לעמוד בראש המוסדות, ואף נמתחה עליו ביקורת. בהמשך התנצל הרב טל בפומבי.

במקביל סערו הרוחות בקהילת תורת החיים ביד בנימין, וחלק מאנשי הקהילה העידו נגד הרב טל, ומיעוטם אף יצאו נגדו בפומבי, וחלקם עזבו את המוסדות או את הקהילה. כמו כן עלו טענות להתנכלויות לחברי קהילה שהעבירו ביקורת על הרב טל. בחודש סיון חשפנו כי ראש הכולל של ישיבת 'תורת החיים' פוטר מתפקידו לאחר שהעיד על תפקודו של הרב טל. חשיפה שגררה הדים רבים, והגיעה למקום השלישי ברשימת הכתבות הנקראות בכיפה השנה.

ראש ישיבת תורת החיים, הרב שמואל טל

ראש ישיבת תורת החיים, הרב שמואל טלצילום: ישיבת "תורת החיים"

2. הקרב על ירושלים: מי הפיץ את מודעות 'להשמיד את מורשת ברקת'?

הרבה לפני הבחירות הכלליות, ואלה שהגיעו בעקבותיהן, התעסקנו בבחירות המקומיות לעיריות ולמועצות המקומיות והאזוריות, כשבראשן - הקרב על ירושלים. ניר ברקת עזב את התפקיד לאחר 15 שנה, ועל כסאו התמודדו ארבעה מועמדים, שבהמשך הפכו לשניים - משה ליאון ועופר ברקוביץ'.

ליאון, החובש כיפה סרוגה, נחשב למייצגם של החרדים ולמקורב מאוד לאביגדור ליברמן, ובעיני רבים ייצג את ה'דיל' בין יו"ר ש"ס אריה דרעי לבין מי שהיה אז שר הביטחון. מנגד התמודד עופר ברקוביץ', יו"ר סיעת 'התעוררות' בעירייה, הצעיר והלא מנוסה. 

במהלך השבועיים בין הסיבוב הראשון לשני, הטונים בין שני המחנות היו גבוהים במיוחד, ונשאו על גבם מטענים רבים, לפעמים של שנים ארוכות. מיקומה הגבוה של הכתבה, שהגיעה למקום השני בין הכתבות הפופולריות בשנה האחרונה, מסמלת את העניין הרב בבחירות ההן, שהדיהן עדיין מלווים אותנו וכנראה יוסיפו ללוות עוד זמן רב.

מארבעה נותרו שניים. ברקוביץ וליאון לצד אלקין ודייטש

מארבעה נותרו שניים. ברקוביץ וליאון לצד אלקין ודייטשצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

1. איך האדמה לא רועדת מאונס של ילדה בת 7

בחודש יוני פרסמה דוברות המשטרה כי הוגש כתב אישום נגד מוחמד קטוסה, פלסטיני תושב הכפר דיר קדיס, באשמת חטיפה ואונס של ילדה בת 7 ממודיעין עלית. בתחילה הדיווח נבלע בין המהדורות ושאר העדכונים, ובכלי התקשורת ומהדורות החדשות לא אוזכר כלל. רק לאחר שהרשתות החברתיות החלו לגעוש, עלה הנושא לכותרות, ונשאר בו ימים רבים.

למחרת פרסום המקרה החלו להגיע התגובות המזועזעות, והרעש הציבורי היה רב. ח"כ (לשעבר) עידית סילמן מאיחוד מפלגות הימין, הרימה קול זעקה כלפי ארגוני הנשים וחברות הכנסת; "איפה אתן בנושא שלא נותן מנוח?! הארץ צריכה להזדעזע!" כתבה.

לאחר מספר ימים החלו להתגלות בקיעים בחקירתו של קטוסה, והראיות להגשת כתב האישום נפלו בזו אחר זו, מה שהביא בסופו של דבר לביטולו ולשחרורו של מוחמד קטוסה. הסערה הציבורית, שהביאה את הכתבה הזו לראש הכתבות הנקראות ביותר בכיפה בשנה האחרונה, נמשכה עוד זמן רב אך שככה לבסוף בהדי הבחירות החוזרות, אך האשם באונס לא נתפס עד היום, ועדיין מסתובב חופשי.

אילוסטרציה

אילוסטרציהצילום: shutterstock

לצערנו, השנה האחרונה היתה גדושה באווירה רעה מאוד בציבור הישראלי, הבחירות החוזרות ונשנות, שעלולות, כפי הנראה כרגע, ערב ראש השנה, להתרגש עלינו בפעם השלישית, לא הוסיפו טוב לעם ישראל, וגם הכתבה עמה סיימנו נשאה בכנפיה מקרה מצער ומזעזע שטרם הגיע לפתרונו. אך לא נשכח גם את החיובי והמשמח, ונאחל, אם כן, שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. שנה טובה ומתוקה.