מה מסתירים במשרד החוץ?

משקיפי הארגון הבין לאומי-TIPH נמצאים בחברון ברשות ובסמכות ממשלת ישראל, אך בו בזמן נוקטים באלימות נגד האוכלוסייה היהודית בעיר. במשרד החוץ מסרבים להסביר מדוע הם אינם פועלים כדי להחזיר את הסדר לעיר האבות ונמנעים מלהגיע לדיוני הכנסת בנושא

חדשות כיפה מירב כהן 11/11/18 12:33 ג בכסלו התשעט

מה מסתירים במשרד החוץ?
משקיפי ארגון TIPH, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

ארגון TIPH הוא ארגון משקיפים בין-לאומי האמון על שמירת הסדר בין התושבים הפלסטינים לכוחות צה"ל והתושבים היהודים בחברון, אולם לא פעם פעילי הארגון נתפסו כשהם חורגים מהסמכויות שהוענקו להם ופועלים בחד צדדיות כנגד ישראל אך במשרד החוץ מסרבים להתערב. 

וועדת החוץ והביטחון העלתה את הנושא לדיון בכנסת לפני מספר שבועות אך נציגי משרד החוץ נמנעו מלהופיע ולהסביר מה יעשה משרד החוץ בנידון וכיצד הוא יחזיר את הסדר לעיר האבות. פנינו מספר פעמים למספר גורמים במשרד החוץ כדי לבחון את הטענות נגד מדיניות המשרד אולם הם מסרבים בתוקף להגיב לידיעות בנושא. 

הנוכחות של ארגון TIPH בחברון החלה בפברואר 1994 בעקבות הטבח שנעשה במערת המכפלה על ידי ברוך גולדשטיין. מועצת הביטחון של האו"ם קראה למדינות השונות להתערב בנעשה בשטחי יהודה ושומרון ושלחה צוות משקיפים כי להגן על התושבים הפלסטינים. המשקיפים מגיעים מדנמרק, איטליה, נורווגיה,שוודיה,שוויץ וטורקיה. 

לארגון TIPH דרושה הסכמה של שני הצדדים, אשר חותמים בכל מספר חודשים על הארכת פעילות הארגון. באם אחד הצדדים לא חותם על ההסכם, שכיום נחתם כמעט באופן אוטומטי, הארגון חדל מעבודתו. בימים הקרובים ישראל צפויה לחתום פעם נוספת על המשך פעילותו של הארגון בחברון. 

בדיון שהתקיים לפני שבועות אחדים מחה מפקד מרחב חברון, ניצב חן מוריס, על אוזלת היד של ממשלת ישראל בנוגע לארגון המשקיפים: "אני מכיר אצלי בגזרה, בשנתיים האחרונות, אירועים חריגים בהם מעורבים אנשי הארגון. הראשון ב-16 ביולי 2017. משקיף שמנקב צמיגי רכב. הוא לא נחקר, אלא נשלח חזרה לארצו. אירוע נוסף, טרי מהקיץ האחרון, תקיפה של משקיף הארגון נגד נער מהיישוב. לבש מדים, נרשם לסיור של ארגון שוברים שתיקה ותועד מכה. הוא לא נחקר וחזר לארצו במוצאי שבת. ב-18 ביולי 2018. אלו האירועים החריגים שאנחנו מכירים שתועדו. יש אירועים נוספים. יש חיכוך כמעט יום יומי בין TIPH וההתיישבות. בצורה כזאת או אחרת".

בדיון קודם שהתקיים לפני מספר חודשים בנושא טען סגן השר מייקל אורן כי נוכחותם מזיקה "אני לא רואה שום ערך מדיני להציב משקיפים וחיילים טורקיים בחברון. כל שלושה חודשים מאריכים את התוקף שלהם. אבדוק מתי בדיוק הפעם הבאה שאמורים להאריך את תוקף פעילותם – על מנת שזה לא יקרה" אולם מאז לא קרה דבר. 

בעקבות היעדרותם של נציגי משרד החוץ מהוועדה פנינו לעמנואל נחשון, דובר משרד החוץ, לבחון מדוע לא הגיעו נציגי המשרד בדיון בכנסת? אולם הוא סירב להגיב לדברים במשך ימים רבים. נחשון אינו היחידי שהתחמק מהשאלה. גם דובריה של סגנית שר החוץ חוטובלי נמנעו מלהגיב פעם אחר פעם. 

נוכחות של המשקיפים מזיקה אך נראה כי משרד החוץ יחתום פעם נוספת על המשך שהייתו של הארגון בחברון וכל זאת ללא השגחה על מעשיהם של המשקיפים וללא מתן תשובות לוועדות הכנסת הנושא.