ריאיון הסוגיה הפלשתינית? "סעודיה לא תדרוש מישראל משהו שהיא לא תוכל לתת"

בלב ההסכם הנרקם מול סעודיה עולה תדיר השאלה "מה תצטרך ישראל לתת לפלשתינים?". בראיון ל"חדשות כיפה" מסביר אשר פרדמן, עמית בכיר במכון לאסטרטגיה ציונית, איך בן סלמאן מכשיר את ההסכם בארצו ועל המדינות שאולי יצטרפו

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 26/09/23 18:45 יא בתשרי התשפד

הסוגיה הפלשתינית? "סעודיה לא תדרוש מישראל משהו שהיא לא תוכל לתת"
נתניהו ובן סלמאן, ההסכם מתקרב מידי יום, צילום: shutterstock' Flash90

לאחר שעמד במרכז ביקורו המדיני של נתניהו בארצות הברית בשבוע שעבר, נראה שהנושא הסעודי עומד ללוות אותנו בחודשים הקרובים, ככל שנראה התקדמות בדרך להסכם בין המדינות. אחד הדברים שבאו לידי ביטוי בעצרת האו"ם הוא העובדה שמנהיגי המדינות כבר לא מסתירים את האפשרות של הסכם בין ישראל וערב הסעודית. גם נתניהו בנאומו בעצרת האו"ם וגם יורש העצר הסעודי בראיון ל"פוקס ניוז" אמרו מפורשות כי הסכם שכזה מתקרב.

בן סלמאן ידע שהאמירה על ישראל תהדהד בעולם הערבי

אחת הנקודות המעניינות בהקשר ההסכם המסתמן, היא תפיסת ההסכם בעיני בני העם הסעודי ואזרחי המדינה. בראיון ל"חדשות כיפה", אומר אשר פרדמן, עמית בכיר במכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית כי "יורש העצר הסעודי ידע היטב שהאמירות שלו בראיון ל'פוקס' יהדהדו גם בסעודיה וגם בכל העולם הערבי והמוסלמי, וראינו שכל האתרים הסעודים נתנו בולטות לראיון". עוד הוא מוסיף: "רובם הדגישו את הנושא הפלשתיני אבל גם דיווחו על האמירות שלו על העובדה שבכל יום מתקרב השלום עם ישראל".

נתניהו באו"ם, השבוע

נתניהו באו"ם השבוע, ביטוי פומבי לנושא הסעודי. צילום: shutterstock

על עצם דבריו של בן סלמאן הוא אומר כי מדובר היה ב"צעד משמעותי ואנו רואים גם כל מדי צעדים קטנים כמו האישור לספורטאים מסויימים ישראלים להגיע לממלכה וטיסות מעל שמי המדינה". בהמשך היום אף דווח על ביקורו שלשר התיירות חיים כץ במדינה, צעד נוסף בהידוק היחסים.

הר הבית לפני הפלשתינים

סקר חדש של Fikra Forum (גוף המסונף למכון וושינגטון) מעלה כי 46% מאזרחי סעודיה דירגו את "הבטחת הזכויות של מוסלמים במסגד אל-אקצא" כתנאי החשוב ביותר ליחסים עם ישראל, לעומת 36% שהציבו במקום הראשון את השמירה על "זכויות פוליטיות וכלכליות לפלשתינים".

אשר פרדמן, את עיקר הדברים יקבלו מהאמריקאים

אשר פרדמן, את עיקר הדברים יקבלו מהאמריקאים צילום: מאיר אליפור

"אחד הדברים המעניינים הוא שהנושא החשוב ביותר לסעודים הוא זכויות המוסלמים במסגד אל-אקצא, יותר מהנושא הפלשתיני". הוא מדגיש כי "יצטרכו להיות צעדים של ישראל" אך מסייג ואומר כי "מה שהסעודים באמת רוצים קשור להאמריקאים, הם רוצים ברית ההגנה וגרעין אזרחי. ומה שישראל תצטרך לתת זה יחסית מינורי ביחס למה שהם רוצים מהאמריקאים".

"הערכה שלי היא שאם הסעודים יקבלו את הדרישות שלהם מהאמריקאים, הם לא ידרשו מישראל משהו שהיא לא יכולה לתת, בהנחה שהם יקבלו מה שהם רוצים מהאמריקאים המטרה שלהם לא תהיה להכשיל את ההסכם אלא להשיג אותו" אומר פרדמן ומוסיף: "ואז שוב השאלה איזה צעדים של חבילה כלפי הפלשתינים תתאפשר מצד ישראל, ומצד שני יאפשרו לסעודים להגיד שהם דאגו לפלשתינים".

בן סלמאן

בן סלמאן, הראין הודהד היטב בסעודיה. צילום: shutterstock

"הסעודים היו חלק מהשיחות של הסכמי אברהם"

פרדמן מסביר כי הסעודים היו חלק מהשיחות של הסכמי אברהם המקוריים, אך התהליך מולם לא הבשיל אז: "היו שיחות אצל הנשיא טראמפ ואנשיו. בגלל שכל התהליך התחיל לקראת סוף הכהונה של הנשיא טראמפ זה לא הצליח להבשיל בתקופתו ולא הגיע לקוו הסיום".

"באופן כללי", הוא מסביר, "בן סלמאן פועל בצורה מדודה ובכל השינויים הוא פועל צעד צעד, גם תודעתית, גם מול האליטות במדינה וגם עכשיו אנחנו רואים צעדים מדודים". סיבה נוספת לדבריו שההסכם עם הסעודים לוקח זמן רב יותר היא העובדה שהם רוצים "להפיק את המקסימום, בעיקר מארצות הברית אבל גם מישראל".

דגלי חמאס ואש"ף בהר הבית, ארכיון

הר הבית, קודם לסוגייה הפלשתינית., צילום: Jamal Awad/Flash90

מדינות נוספות יצטרפו? "הסעודים יתנו אור ירוק ליחסים עם ישראל"

פרדמן הוא גם מנכ"ל הסניף הישראלי של עמותת הסכמי אברהם לשלום שמטרתם לחזק ולהרחיב את הסכמי אברהם. בין היתר מקדמת העמותה הסכמים עסקיים, תרבותיים ובין אישיים בין אזרחי המדינות. בהקשר הזה אני שואל אותו עד כמה הסכם כזה יהיה משמעותי.

"זה משמעותי ביותר, קודם כל כי אנחנו מעריכים ששורת מדינות נוספות יבואו בעקבות הסעודים, הם בעצם יתנו אור ירוק ליחסים עם ישראל". בין המדינות שפרדמן מזכיר ככאלו שעשויות לקיים יחסים עם ישראל בעקבות הסעודים נמצאות מדינות חשובות כמו אינדונזיה ועומאן.

בנוסף, לדבריו ישראל תוכל להיות ציר מרכזי בנתיב הסחר, מידע ואנרגיה הבינלאומי ש"יחבר בין המערב ואירופה לבין המזרח דרך ישראל סעודיה וירדן ומשם להודו. וברגע שסעודיה תהפוך לשותף של ישראל, "זה יכול לחולל מהפכה גם מבחינה כלכלית, טכנולוגית ותחבורתית גם עבור ישראל" מסכם פרדמן.

אשר פרדמן הוא עמית בכיר במכון משגב לביטחון לאומי ואסטרטגיה ציונית בראשות ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת