מאמר הלכתי חדש: אסור לומר הלל בליווי כלי נגינה

ראש ישיבת איתמר, הרב יהושע ון דייק, פרסם בכרך 'תחומין' כי המנהג לשלב כלי נגינה בזמן אמירת הלל בימות החול פסול מטעמי אבלות, ופגיעה בכובד הראש הנדרש בתפילה. ראש ישיבת ההסדר בצפת חלק על קביעתו

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/05/18 10:13 יז בסיון התשעח

מאמר הלכתי חדש: אסור לומר הלל בליווי כלי נגינה
אסור לנגן בבית הכנסת?, צילום: נתנאל בצלאל

רגילים לשלב גיטרות וחליל בזמן שירת הלל בתפילות חגיגיות המתקיימות בימות החול? רב רמת מגשימים וראש הישיבה באיתמר, הרב יהושע ון דייק, קבע כי בכרך החדש מסדרת 'תחומין' כי הדבר אסור מבחינה הלכתית.

"יש להימנע מלקיים תפילה חגיגית בבית הכנסת בחול המועד ובראשי חודשים בליווי כלי נגינה, גם בתפילת הלל", כתב הרב ון דייק מאמר שיפורסם בכרך ל"ח של השנתון תחומין מבית מכון צומת.

במאמר, שיפורסם במלואו בשבועות הקרובים, קרא הרב שלא לשנות מן המנהג שנהגו מדורי דורות בכל קהילות ישראל להתפלל בבית הכנסתנ בלא כלי זמר. בין השאר הוא הסתמך על עמדתם של הרב יעקב אריאל והרב דב ליאור המתנגדים לכך בזמן התפילה. יש לציין כי הרב אריאל הורה לישיבת רמת גן לרקוד ולשיר עם כלי נגינה בבית הכנסת רק לאחר התפילה.

כרך תחומין הקודם

כרך תחומין הקודםצילום: דוברות מכון צומת

עוד ציין ראש הישיבה החדש באיתמר כי קביעתו אינה מתבססת על הדמיון שבהכנסת עוגב לבית הכנסת, כמנהג קהילות רפורמיות וכחיקוי לנוצרים, אלא על החתם-סופר שאסר באיסור מוחלט לנגן בבית הכנסת בשעת התפילה, מטעם אבלות על חורבן המקדש. וכן על הראשון לציון, הרב ב"צ חי עוזיאל, שכתב כי תוכן השבועה "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" כולל שבועה להימנע מלשיר עם נגינה בכלי זמר בבית הכנסת.

הרב ון דייק אף הטיל ספק בכך שריגושים בזמן התפילה מהווים כוונה גדולה יותר והביא מפסק של רבי חיים פלאג'י שאסר זאת ומדברי הרב סולוביצ'יק שכתב כי נגינה בבית הכנסת סותרת את כובד הראש הראוי לתפילה.

בתגובה למאמר זה כתב ראש ישיבת ההסדר בצפת, הרב אייל יעקבוביץ', כי "בקשת הניגון בהלל בזמן הזה אינה באה משכחת המקדש, אלא מדרישת המקדש. שירת ההלל מביאה איתה כיסופים גדולים לבניין המקדש ומעוררת את הלבבות ומביא הוכחות כי ישנן קהילות שאפילו בזמן הגלות נהגו לנגן בבית הכנסת, וגאונים שהתירו בפירוש לנגן בחול בבית הדין בפראג וממקומות נוספים שהיו נוהגים לנגן בערב שבת קודם קבלת שבת וכן מהרד"צ הופמן שכותב כי התרנו לנגן בחה"מ וערב שבת וערב יו"ט קודם שתכנס קדושת שבת, וגם את זה לא התרנו כי אם ע"י ישראלים אנשים אשר יראת ד' בלבם".