"לילד בן שמונה יש לי רגישות מיוחדת" הרב לאו בסיפור על יתום שסוגר איתו מעגל

קורות חייו של הרב הראשי לשעבר לישראל, הרב ישראל מאיר לאו ידועים בציבור. לעיתים חושף הרב עד כמה אותו הסיפור שלו ושל אחיו שעלו כילדים לארץ נוגע בו גם שנים רבות אחרי. אחד מאותם רגעים קרה אחרי הפיגוע בקו 18 בירושלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/06/17 14:14 כא בסיון התשעז

"לילד בן שמונה יש לי רגישות מיוחדת" הרב לאו בסיפור על יתום שסוגר איתו מעגל
הרב לאו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מחר יתפרסם בידיעות אחרונות ראיון נרחב עם הרב הראשי לשעבר, הרב ישראל מאיר לאו אותו קיימה איתו אמירה לם. בין השאר כותבת לם על רגע אחד במהלך הראיון שריגש את הרב לאו ויצר סגירת מעגל אחרי 20 שנים: 

"במהלך השיחה בינינו, מקבל הרב ישראל מאיר לאו שיחת טלפון שמעוררת בו התרגשות גדולה. על הקו, ולדיק קושנירוב, ששני הוריו נהרגו בפיגוע בקו 18 בירושלים ב־1996. "בפיגוע הזה נרצחו 26 אנשים, בהם אנטולי וז'אניה קושנירוב, זוג עולים חדשים מרוסיה", מסביר הרב בתום השיחה. "הייתי אז רב ראשי לישראל, והיה אצלי נוהל, שמעבירים אליי את רשימת הנספים וכתובות המשפחות ואני הקפדתי ללכת לנחם כל בית. אבל כשהגיעה הרשימה מקו 18, הכתובת של הזוג קושנירוב נעדרה ממנה. נאמר לי שלא יושבים שם שבעה, כי מי שנותר זה ילד בן שמונה בשם ולדיק, ותינוק בן שנה בשם תומר. אמרתי שאני רוצה לראות אותם, שלילד בן שמונה יש לי רגישות מיוחדת — זה הרי בדיוק הגיל שבו שוחררתי מבוכנוואלד.

"קיבלתי את הכתובת שלהם בקטמון וכשהגעתי, התינוק ישן בלול והילד ולדיק ישב על הרצפה ובהה בי, בדמות עם המגבעת השחורה שנכנסה פתאום. הייתה שם דודה, אחות של האמא, לריסה שמה, שאמרה לו ברוסית, 'ולדיק, אתה יודע מי האיש שבא לבקר אותנו? זה הרב הראשי לישראל. אתה יודע, כשהוא היה בגילך גם לו לא היו אבא ואמא, כמוך עכשיו, והוא בא לישראל והוא היום הרב של כל המדינה'. הילד הביט בי ואני הבטתי בו, והיא המשיכה, 'אז אתה רואה, ולדיק? אם רק תרצה, יש לך עתיד ותהיה אדם גדול, אתה לא לבד'. זה מסוג הרגעים שאתה לא שוכח.

"כמה שנים אחר כך, עשיתי בר מצווה לאלף יתומים בכותל ומישהו עלה לבמה לקבל ממני תפילין, טפח לי ככה על השכם ואמר: אני ולדיק קושנירוב — ועברה בי צמרמורת. והנה עכשיו, אחרי הרבה שנים, טלפון".

למה פתאום?

"הוא התקשר לספר שהוא מתחתן, ושאל אם אוכל לחתן אותו, שהוא מקווה שאני פנוי בשבילו. אמרתי לו, אני בשבילך פנוי תמיד. ניפגש מתחת לחופה שלך לפני ראש השנה ואני אגיד, 'תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה' ולדברים תהיה משמעות גדולה".