חתונה מחוץ לרבנות? צפו לעונש מאסר ממושך

בועדת השרים לחקיקה תעלה היום הצעה לבטל סנקציות על זוגות המתחתנים מחוץ לתלי הרבנות. עליזה לביא: "מדובר במחטף לאור יום"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/11/14 09:21 ח בכסלו התשעה

חתונה מחוץ לרבנות? צפו לעונש מאסר ממושך
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לפני כשנה שינה משרד הדתות את פקודת הנישואין והגירושין כאשר הכנסת אישרה את פתיחת אזורי הרישום לנישואין ("חוק צהר"). אולם מבלי משים, התווסף לפקודה סעיף הקובע כי "כל שאינו דואג לרישום הנישואין או הגירושין שלו, או לרישום הנישואין או הגירושין שהוא סידר לאחר, דינו - מאסר שנתיים". כלומר זוג שנישא באופן פרטי וללא הרבנות, צפוי, יחד עם הרב המחתן, למאסר.

מדובר בסנקציה בעייתית, כשמצד אחד עומדים השאלות של חופש הדת וצנעת הפרט, ומנגד הרצון לשמירה על זהותה היהודית של מדינת ישראל, ובכלל זאת הרצון לשמור על הנישואין בתחום הרבנות הראשית.

חברת הכנסת עליזה לביא מבקשת בשיתוף עם עמותת 'עיתים' ו'מבוי סתום' להסיר את הסעיף ולבטל כל סנקציה כלפי הזוג והרב מעבר למחויבות הקיימת שלהם להירשם במרשם האוכלוסין. ההצעה תעלה היום (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה.

"מדובר במחטף לאור יום”, אומרת חברת הכנסת עליזה לביא. "בכסות פתיחת אזורי הרישום לנישואים - נוצרה מציאות בה בני זוג ורבנים מסתכנים במאסר של שנתיים. נוצר מצב אבסורדי ומופרך שלא מתמודד עם המציאות המשתנה. יותר צעירים בוחרים להתחתן בטקס דתי שלא באמצעות הרבנות הראשית. במקום להתמודד מאיימת הרבנות בכליאה. מה שידעו לעשות בקהילות לאורך הדורות הבירוקרטיה הישראלית הרסה".

הרב ד"ר שאול פרבר, מנהל עמותת 'עתים': "בכל קהילות ישראל ובמשך כל ההיסטוריה יהודים ערכו חופות וקידושין, ללא איום פלילי של שנתיים מאסר. מה יקרה כעת לזוג שהתחתן באופן פרטי ויגיע לבית דין רבני כדי להתגרש? יזרקו אותו לכלא? הסעיף לא ראוי ופוגע בעיקר באנשים שרוצים לחיות על פי ההלכה היהודית".

עו"ד בתיה כהנא דרור מנכ"לית ארגון "מבוי סתום": "כארגון המעודד נישואים מחוץ לרבנות על רקע בעיות הממסד הדתי והקשיים שהוא יוצר בהלכי גירושים, לא נוכל להשלים עם המצב בו זוגות הבוחרים להינשא באופן פרטי, הם והמסייעים להם, יהפכו לעבריינים ויהיו חשופים לעונשי מאסר. המצב החוקי הקיים, מהווה פגיע חמורה בזכות להינשא, בכבוד האדם וחירותו ועלול להתפרש כרדיפה על רקע דתי."