ריאיון מנהלי בתי הספר בחינוך הדתי מודאגים: "ארגון המורים מקדם רק את עצמו"

על רקע האיום בשביתה בתיכונים, מנהלי בתי הספר הדתיים מפקפקים במטרות ארגון המורים ומצביעים על הבעייתיות של השביתה הצפויה - הן כלפי התלמידים והן כלפי המורים: "לא רואים את המכלול"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 30/08/23 16:42 יג באלול התשפג

מנהלי בתי הספר בחינוך הדתי מודאגים: "ארגון המורים מקדם רק את עצמו"
בית ספר. אילוסטרציה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יומיים נותרו לראשון בספטמבר, והשיחות הארוכות עם האוצר לא מניבות הסכמות. נכון לעכשיו, נראה כי בתי הספר התיכוניים בארץ עומדים לקראת שביתה. בניסיונות להבין את המתרחש בשטח, נתקלנו שוב ושוב בסירוב של מנהלי בתי ספר לדבר. מי שהעז להעביר ביקורת על המהלך, ביקש לעשות זאת אוף דה רקורד, או מבלי לחשוף את שמו ותפקידו: "לא רוצים להתעסק עם ארגון המורים, עדיף לשמור על פרופיל נמוך".

הביקורת המרכזית של המנהלים, שאמונים על מוסדות הכוללים גם חטיבת ביניים וגם תיכון סובבת סביב חוסר התיאום שנוצר בשל כפילות הארגונים - ההסתדרות וארגון המורים. בנוסף, הם מעלים חששות כי המורים יוותרו בלי משכורת בתקופת החגים.

רן ארז, יו"ר ארגון המורים.

רן ארז, יו"ר ארגון המורים. , צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אלה מחזורים שסבלו בקורונה, תנו להם להתחיל שנה"

בשיחה עם מנהלת של מוסד חינוכי מוכר וותיק בציבור הדתי, שסירבה להתראיין בגלוי, הסבירה ל"חדשות כיפה" מדוע השביתה לא רק מיותרת - אלא פוגעת במורים ובתלמידים כאחד. "ארגוני המורים לא רואים את המכלול. ההסכמים הם הסכמים שלא לטובת התלמידים ואפילו לא לטובת המורים, אף אחד לא מרוויח שהתיכונים יושבים בבית. זה לא מה שיעזור".

"מה שכן - אלה מחזורים שסבלו, שסבלו בקורונה, סבלו מזה שלא היו. תנו להם להתחיל שנה ולראות אחד את השני, אם אכפת לכם מהתלמידים ומהחינוך", הפצירה ואמרה בתסכול: "אבל לא אכפת לארגונים מהתלמידים והחינוך".

עוד הסבירה מה לדעתה עומד באמת מאחורי השביתה: "עכשיו זה סתם כוחנות מול ההסכם שיפה בן דוד הגיעה אליו", אמרה המנהלת "רן ארז רוצה להראות גם תוצאות בשטח, והוא הולך עד הסוף, גם על חשבון המורים שלא יקבלו משכורות בחגים, לא זמן שהמורים לא יוכלו להשאר בלי משכורת".

"משרת אך ורק את הארגון"

בשורה התחתונה, אמרה המנהלת כי המהלך מקדם רק את האינטרס של הארגון עצמו. "רוצה לשבות? אל תשבות בחגים, תשבות אחרי. משרת אך ורק את הארגון". את הקולות האלה היא שומעת גם מהצוות שלה בשטח: "המורות אצלי אמרו בפרוש - ממילא אנחנו לא עובדות בכל החגים ומקבלות משכורת, עכשיו לא נקבל משכורת, שזה חלק מהתנאים של המורים".

אילוסטרציה

אילוסטרציה, צילום: Yossi Zamir/Flash 90

בניגוד אליה, מנהל התיכון הדתי אמית באר שבע, צוריאל רובינס, תומך במטרות ארגון המורים ובמאבקו - אבל לא פוחד להביע ביקורת. בשיחה עם "חדשות כיפה" שיתף את עמדתו: "זו שביתה לגיטימית, המאבק מוצדק. אבל יש שני דברים שמאוד מפריעים לי", פתח ואמר.

"אחד - חושש מאוד מה יקרה עם משכורות המורים בחודש ספטמבר, הרבה מורים שלי יכנסו לחגים בלי משכורת אם החגים אכן יתממשו זה משהו שמאוד מטריד אותי ואת הצוות שלי", הצטרף לביקורת. "דבר שני שמוציא אותי מדעתי, זה שיש לי שני ארגוני מורים שונים באותו בית ספר, ככה שרק חצי בית ספר שובת וזה יוצר בלאגן מאוד גדול. זה יוצר המון בעיות", אמר, בהתייחסו לכך שהסתדרות המורים מייצגת את חטיבות הביניים וארגון המורים את מורי התיכונים, כאשר כלל המורים מועסקים באותו בית ספר.

"לא יכול להיות שהדבר היחיד שיפיע בבתי ספר אלה זכויות של מורים"

עוד אמר רובינס: "מבחינתי ארגון המורים עושה עבודה טובה מול מורים, הרבה פחות מול מנהלים". לדבריו: "זה יוצר בעיות- כי יש עוד מרכיבים לעולם שנקרא בית ספר. הם עושים טוב את העבודה שלהם, לא יכול להיות שהדבר היחיד שיפיע בבתי ספר אלה זכויות של מורים".

כיצד תתחיל שנת הלימודים, נגלה כנראה רק רגע לפני הראשון לספטמבר. אבל מהשטח עולה כי גם אם השביתה תתבטל, לארגון המורים יש עבודה לעשות לא רק מול משרד האוצר אלא גם מול מנהלי בתי הספר, שלצד ההכרה בחשיבות הארגון מצביעים על לא מעט קונפליקטים ובעיות.