ריאיון דניאלה וייס על התופעה החמורה בשומרון: "אי אפשר להמשיך עם העיוות הזה"

מייסדת וראש תנועת נחלה שופכת אור בשיחה עם "חדשות כיפה" על ההשתלטות הפלשתינית על אתרים היסטוריים יהודים ביו"ש, ומספרת על החשיבות של מזבח יהושע - שנמצא בסכנה מיידית: "הערבים מתאמצים לטשטש דווקא את המקומות החשובים ביותר"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 04/09/23 20:28 יח באלול התשפג

דניאלה וייס על התופעה החמורה בשומרון: "אי אפשר להמשיך עם העיוות הזה"
דניאלה וייס, צילום: Sraya Diamant/Flash90

לצד הפיגועים התכופים שמערערים לאחרונה את היציבות ביהודה ושומרון - מתחת לפני השטח מבעבעת תופעה נוספת, שמטרתה לדחוק הצידה לא רק את היהודים החיים ביו"ש כיום, אלא גם את ההיסטוריה והזיקה שלהם לאדמת השומרון לאורך דורות. רק אתמול נחשף כי הרשות הפלשתינית החלה בסלילת כבישים כחלק מבניית שכונה על האתר ההיסטורי מזבח יהושע שבשומרון, ולמעשה, מדובר במקרה חמור אחד מתוך רבים.

פעילת ההתיישבות וראש תנועת נחלה, דניאלה וייס, הסבירה בשיחה עם "חדשות כיפה" על חשיבותו האריכאולוגית והלאומית של מזבח יהושע, הדגימה כיצד מדובר בתופעה שחוזרת על עצמה באתרים נוספים החשובים להיסטוריה היהודית - והציגה את הפתרון שלה לנושא המורכב.

מה מיוחד במזבח יהושע בן נון?

"מזבח יהושע בן נון, זה המקום שבו עם ישראל נעשה לעם. המקום בו 12 שבטי ישראל וקיבלו את התורה מרצון בלב ארץ ישראל", הסבירה, ונתנה סקירה על התגליות הארכיאולוגיות שנמצאו באתר: "אנשי שמאל רבים ניסו לדחות את הממצא האדיר הזה של פרופסור אדם זרטל, שגם הוא איש שמאל - אבל הוא חיפש את הציון, וכשהגיע למורדות המזרחיים של הר עיבל, ראה את האבנים שאינם מסותות - כפי שכתוב בתורה 'לא יעלה כלי מתכת', מכוסות בסיד, ובאזור כמויות אדירות של חיות טהורות. כל הנתונים מראים שזו תקופתו של יהשע בנון".

שיקום אתר מזבח יהושע בן נון, ארכיון

שיקום אתר מזבח יהושע בן נון לאחר גילויו, ארכיון, צילום: מועצה אזורית שומרון

"הערבים מתאמצים לטשטש דווקא את המקומות החשובים ביותר"

"כל זה חשוב בשביל להבין עד כמה הערבים מתאמצים לטשטש דווקא את המקומות החשובים ביותר מבחינה היסטורית. יש בקרב המוסלמים ובקרב אנשי הדת המוסלמים אנשים שיודעים את הנתונים האלה - לא סתם את לא רואה דגל על כל הר וניסיון לבנות על כל גבעה, דווקא כאן הערבים עושים מאמץ עליון לטשטש את הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל".

באילו עוד מקומות את רואה את התופעה הזו?

מדובר במאות אתרים היסטוריים" אמרה וייס. "את נושא התנכלות הערבים לאתרים היסטוריים יהודיים אנחנו יודעים בראש ובראשונה מהר הבית, שם הורסים את השרידים מבית שני ומבית ראשון. עם ישראל נאלץ במשך חודשים ושנים לנפות העפר שהוצא מאזור הר הבית כדי לגלות את השרידים - זה אבסורד".

הכביש שנסלל סמוך לקבר יהשע

הכביש שנסלל סמוך למזבח יהשע, צילום: מועצה אזורית שומרון

"דגל אש"ף שמתנשא מעל כל מרכז השומרון"

עוד המשיכה וסיפרה על דביר המקראית הנמצאת בדרום הר חברון, "זהו מקום בעל חשיבות ראשונה במעלה שהגישה אליו כל כך קשה ודורשת תיאומים. מצד אחד המקום נשמר ומצד שני יש נגיסות כל הזמן".

בנוסף, ציינה את תל ארומה הסמוך לאיתמר, אתר ארכיאולוגי המזוהה הן מהמקרא והן מתקופת החשמונאים. "יש שם אולמות ענקיים, שרידים מדהימים שהערבים פשוט משמידים. התקינו שם תורן ענק עם דגל אש"ף בראשו שמתנשא מעל כל אזור מרכז השומרון. מכל מקום רואים את הדגל הזה נישא כאילו בגאון".

"אני לא בודדה בדרישה החד משמעית לבטל את הסכמי אוסלו"

דניאלה וייס הזכירה כי השנה חלפו 30 שנה מאז הסכמי אוסלו, שהם לדעתה שורש הבעיה גם במקרה של מזבח יהושע. "במקום לציין בצורה חדש משמעית בהסכמי אוסלו שמזבח יהושע בשליטה ישראלית מלאה, הקו המפריד בין שטח B לשטח A ששניהם לא שטח C עובר ממש על המזבח. זה מראה שהאירוניה של ההיסטוריה - אין לה גבולות".

לדבריה הפתרון הטוב ביותר יהיה ביטולם של ההסכמים הללו, שיאפשר שליטה ישראלית על המקום שכאמור, נמצא בחציו בשטחי הרשות הפלשתינית, ולא ניתן להסדירו כאתר תיירותי לאומי. "ברור שאי אפשר להמשיך עם העיוות הזה, כך שאני לא בודדה בדרישה החד משמעית לבטל את הסכמי אוסלו והחלוקה הלא רלוונטית בכלל".

הרס במזבח יהשע

הרס במזבח יהשע, צילום: מועצה אזורית שומרון

לשאלה כיצד יש לפעול ברמה המיידית והדחופה כדי למנוע את המשך ההרס של האתר ההיסטורי, ענתה וייס, כי התשובה היא נוכחות תמידית במקום. לסיום אמרה כי, "בתנועת נחלה מדברים על הנושא ומביעים מחאה, אבל אני חושבת שצריכים לעשות הרבה יותר", וציינה לשבח את מועצת השומרון שנלחמת בשנים האחרונות בהשתלטות הפלשתינית על אתרים ארכיאולוגים יהודיים.