במהלך סיור שגרתי: החשיפה שמזעזעת את השומרון

נחשף כי הרשות הפלסטינית החלה בעבודות לבניית שכונה על מזבח יהשע | סייר של מחלקת קרקעות של המועצה האזורית שומרון חשף את העבודות בסיור שגרתי

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/09/23 16:30 יז באלול התשפג

במהלך סיור שגרתי: החשיפה שמזעזעת את השומרון
הרס במזבח יהשע, צילום: מועצה אזורית שומרון

הרשות הפלשתינית החלה בבנייה סמוך למזבח יהשע: הרשות הפלשתינית החלה בסלילת הכבישים כחלק מבניית שכונה על האתר ההיסטורי, שנחשפה היום (א') על ידי סייר של המועצה האזורית שומרון. בתגובה, ראש מועצת שומרון יוסי דגן פנה בדרישה למנהל האזרחי לעצור מייד את העבודות: "לא ניתן לאף ברבר להרוס את נכס צאן ברזל הזה של עם ישראל וההיסטוריה האנושית. אסון מורשת והיסטוריה".

לאחר בדיקת תוכניות הרשות הפלסטינית כפי שפורסמו התברר כי מדובר בתחילת עבודות על תכנית הפיתוח לבניית שכונה של הרשות הפלסטינית של כ-32 יחידות דיור על האתר ההיסטורי עצמו. ראש מועצת שומרון יוסי דגן פנה בדרישה לראש המנהל האזרחי לעצור את העבודות לאלתר.

הכביש שנסלל סמוך לקבר יהשע

הכביש שנסלל סמוך לקבר יהשע צילום: מועצה אזורית שומרון

"זה אסון ממש. לא ייתכן שבימי מדינת ישראל הריבונית, כאשר כבר שבנו לארצנו, נאפשר מתחת לאפנו לפגוע באתר היסטורי היחיד המוכיח את מעמד כניסת עם ישראל לארצו בימי יהשע", אמר ראש המועצה. "זו טיפשות וחלמאות. אסור לעמוד מנגד. על הרשויות לעצור מיידית את המתכננים והמבצעים ולהבהיר באופן הברור ביותר שלא תתאשר בנייה באיזור המזבח". משה גוטמן יו"ר שומרים על הנצח, הגיב גם הוא: "גלנט הבטיח לשמור על המזבח ולא קיים. הפלסטינים זיהו את החולשה הישראלית והוחלט להשמיד את נכס המורשת היקר ביותר של ישראל בשומרון".

תכנית הבנייה תפגע באתר ותמנע כניסה אליו

מזבח יהשע קדוש ל 700 מיליון מאמיני תנ"ך בעולם ונחשב נכס מורשת ייחודי בעל ערכיות גבוהה ביותר, בשל הנדירות שלו והמשמעות ההיסטורית הקושרת בינו לבין כניסת עם ישראל לארץ בימי יהושע, כמקום בו נכרתה הברית בין העם לארצו.

לפני מספר חודשים נחשף כי הרשות הפלסטינית קידמה תכנית בינוי עירונית על שטח המזבח המשמידה את אתר כף הרגל המקיף אותו ועתידה להפוך את המזבח עצמו לשטח ציבורי פתוח בלב השכונה. בתוכנית פריצת דרכים ובניית בתים על פי מגרשים סביב המזבח ממש. פיתוח שכזה, לפי מועצת שומרון, פוגע באתר אנושות, ולא יאפשר גישה גם למזבח עצמו. בעקבות החשיפה הבטיח שר הבטחון גלנט כי הורה לצה"ל לשמור על האתר, אך כאמור התברר היום כי החלו בפריצת ציר ראשוני כחלק מתוכנית הבנייה למקום.