יוסי דגן מבטיח: מאות אלפים יתחנכו לדמותך

מאות השתתפו באזכרה הממלכתית ללוחם האצ"ל ברוך מזרחי הי"ד, המסתערב של האצ"ל שהוצא להורג בצפון השומרון בתש"ח. יוסי דגן: "אנחנו עוד נקים ליד המקום שבו מסרת את חייך, בשא-נור הבנויה, אנדרטה לזכרך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/23 10:23 יד באייר התשפג

יוסי דגן מבטיח: מאות אלפים יתחנכו לדמותך
יוסי דגן על קברו של ברוך מזרחי, צילום: דוברות

מאות בני אדם השתתפו אמש באזכרה הממלכתית ללוחם האצ"ל ברוך מזרחי הי"ד שקיימה מועצה אזורית שומרון יחד עם תנועת בית"ר, ההסתדרות הציונית העולמית, ברית חיילי האצ"ל ועיריית נתניה. 

 האזכרה התקיימה בבית העלמין הצבאי הישן בנתניה במקום בו הוא הובא לקבורה ממקום הירצחו בשומרון לפני 75 שנה במלחמת העצמאות. בהשתתפות יוסי דגן ראש מועצת שומרון, יעקב חגואל, יושב ראש ההסתדרות הציונית העולמית, עו"ד אדיר בנימיני סגן ראש העיר נתניה ואיציק שמחון מנכ"ל ברית חיילי האצ"ל. 

יוסי דגן ראש מועצת שומרון סיפר באירוע מה הביא את ברוך מזרחי הי"ד הגר לוחם האצ"ל להקריב את חייו: "הניצוץ הזה של הנשמה של ברוך מזרחי לוחם האצ"ל הי"ד הוא שגרם לו להתעקש להגיע לפוצץ את המפקדה של הכנופיות של קאוקג'י בכפר ג'בע ליד המקום בו נבנה היישוב שא נור בצפון השומרון. 

בערה בו אש אדירה של אהבת עם ישראל של אהבת ארץ ישראל, של אהבת תורת ישראל. הייתה תחושה של ייעוד אדיר של אמונה עמוקה שמתוכה יצאה האידיאולוגיה מתוכה יצא הרעיון".

דגן הבטיח באזכרה הממלכתית לאור חוק ביטול ההתנתקות ההיסטורי להנציח את זכרו בשא נור וצפון השומרון:  "מאז שסיפרו לנו תושבי שא נור את סיפור נפילתו של ברוך, חלמנו להקים בשא נור אנדרטה, ולהקים בית ספר שדה לזכרו במקום שבו הוא מסר את נפשו, אבל התהליך נגדע בעקבות גירוש היהודים בהתנתקות מגוש קטיף וצפון השומרון.

בשנה האחרונה זכינו ביחד, לבטל את חוק ההתנתקות. ואנחנו נחזור בע"ה לחומש, לשא-נור, לגנים וכדים. ואנחנו נזכה בע"ה להקים את האנדרטה, ונזכה להקים בשא נור הבנויה בית ספר שדה לזכרך, ומאות אלפי תיירים ותלמידים ומטיילים מהארץ ומחו"ל, יטיילו, בלב הארץ בצפון השומרון ויתחנכו לדמותך במקום שבו מסרת את חייך הטהורים".

אזכרה לברוך מזרחי ז"ל

אזכרה לברוך מזרחי ז"ל צילום: אברהם פילטר

 
 יעקב חגואל יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ציטט מדבריו של ראש בית"ר זאב ז'בוטינסקי ב"נדר הבית"רי": "אני מקדיש את חיי לתחיית המדינה עם רוב תושבים עבריים על שתי גדות לירדן". ואמר: "אנחנו צריכים להיות במקום שבו עם ישראל ומדינת ישראלי צריכים אותנו, בצורה הטובה ביותר. זאת תכלית הציונות בימינו. כמו ברוך מזרחי וכל החיילים הקבורים פה שהקדישו את חייהם לתחיית העם היהודי בארץ ישראל".

איציק שמחון מנכ"ל ברית חיילי האצ"ל אמר באזכרה: "ברוך מזרחי הינו סיפור מופת של אהבה לארץ ללא תנאים ונכונות להקרבה. ברוך הוא הדמות הגברית של רות המואביה, הבחירה של שניהם ביהדות היתה טוטלית ושניהם היו מוכנים להקריב הכל כדי להיות חלק מהעם היהודי" 

עו"ד אדיר בנימיני סגן ראש עיריית נתניה אמר: "סיפורו של לוחם האצ"ל, ברוך מזרחי, הוא עוצר נשימה. אדם שחצה את הקווים מתוך תחושה עזה שהצדק נמצא מן העבר השני, בצד הציוני, ותוך שהוא משלם על כך מחיר אישי כבד"
 
מזרחי נולד כחמודה אבו אל עניין, בהיותו נער, על אף היותו מוסלמי ממשפחה מוכרת בצפת, הצטרף לשורות בית"ר ולאחר מכן התגייס לשורות האצ"ל והתגייר.
הוא השתתף בפעילות כנגד המנדט הבריטי, ובמהלך אחת הפעולות נתפס ונשלח למחנה המעצר בלטרון ולאחר כמה חודשים נשלח יחד עם עוד 55 גולי אצ"ל ולח"י לגלות באריתריאה. 
 
כשלושה שבועות לאחר שהגיע לאריתריאה נפגע קשה מירי של השומרים הסודאנים, בהמשך השתתף בניסיונות הבריחה ממחנות המעצר.
 
לאחר כשנתיים במחנות המעצר באפריקה, שוחרר מזרחי וחזר לארץ ולפעילות האצ"ל. בהמשך הצטרף לגרעין של אנשי בית"ר מהבריגדה היהודית שהקימו את מאחז מרגולין שממנו התפתח היישוב נורדיה. 
 
מזרחי המשיך לבצע פעילות מודיעינית במסגרת המחלקה הערבית של האצ"ל. במסגרת זו נשלח ב-18 באפריל 1948 לפעילות איסוף מודיעין לקראת פעולה בג'נין. הוא נלכד על ידי ערבים שזיהו אותו, הוציאו אותו להורג, והשליכו את גופתו במערה סמוך לישוב שא-נור. עצמותיו נמצאו 19 שנים אחרי על ידי חבריו לאחר שחרור השומרון במלחמת ששת הימים.
 
זו השנה השמינית שמועצה אזורית שומרון מקיימת את האזכרה הממלכתית לזכרו של ברוך מזרחי הי"ד כאשר השנה ציינו 75 שנה להוצאתו להורג במלחמת העצמאות.