חיבוק דוב: המתיישבים יכולים להיפרד מהליכוד

אחרי שנים של הבטחות ומילים יפות, טקסים וכנסים, על ההתיישבות הצעירה והוותיקה, להחליט לאן פניהן מועדות: הסדרה וריבונות בשטח או הצבעת מחאה לימינה ואולי אף לכחול לבן

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/11/20 12:32 יא בכסלו התשפא

חיבוק דוב: המתיישבים יכולים להיפרד מהליכוד
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

החודשיים הקריטיים של ההתיישבות הצעירה הפכו לפחות מחודשיים, ולאחריהם ייכנס לבית הלבן ג'ו ביידן, יחד עם ממשל הרבה פחות נוח למתיישבים. לאחר כמעט 15 שנות בנימין נתניהו על כס ראש הממשלה וארבע שנות דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית, המתיישבים צריכים להשתחרר מחיבוק הדוב של מפלגת השלטון הנצחית, הליכוד.

בתקופה האחרונה אנו עדים לביקורים רבים של חברי כנסת ושרים מהליכוד ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. ככל שהבחירות תתקרבנה, חברי הליכוד יגיעו בתדירות גבוהה יותר לאזור, ביקורים בעלי שתי מטרות: חיזוק ההתיישבות אך יותר חשוב, חיזוק הליכוד. 

בלי חשמל ומים | הדרך לפתרון בעיית התשתיות בהתיישבות הצעירה

שר ההתיישבות צחי הנגבי, מי שהצביע בעד תכנית ההתנתקות אי שם ב-2005, הבטיח השבוע במליאת הכנסת, כי הממשלה תפעל להסדרת ההתיישבות הצעירה והדגיש כי הדבר על דעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבעצמו תמך בהתנתקות. הנגבי מרבה לבקר ביהודה ושומרון. לפני כחצי שנה ביקר הנגבי במכינה בעלי, לפני כחודש הגיע למבואות יריחו ואמר שיטפל בתב"ע, לפני כשבועיים הגדיל לעשות והגיע למרכז מורשת קטיף בכדי ללמוד על מצוקת מגורשי גוש קטיף, שם כתב "עצוב כשנזכרים בחורבן ובגירוש שלא היתה להם כל הצדקה והיגיון".

אבל הנגבי הוא לא ראשון המחבקים. אחת הפעמים הראשונות בהן דיבר נתניהו על החלת ריבונות, היתה כשביקר במועצה המקומית אלקנה בפתיחת שנת הלימודים הקודמת. "נחיל את הריבונות היהודית על כל היישובים", אמר נתניהו. מאז זרמו מים רבים בין שתי גדותיו של הירדן, נתניהו הספיק לדבר על ריבונות נוסח טראמפ, ריבונות על בקעת הירדן ואפילו את חודש הריבונות, חודש יולי - עברנו ללא כלום. 

ממשלת ישראל בראשות הליכוד מרבה להצהיר הצהרות ולקבל החלטות אך לא עומדת מאחוריהן. במוצאי השבת הקודמת, ערך שר הבריאות יולי אדלשטיין שיחה בזום עם מאות תושבים מההתיישבות הצעירה, והופתע מכך שהסדרת חוות גלעד לא התקדמה, לאחר שהחלטת ממשלה בעניין התקבלה לפני למעלה משנתיים. ח"כ עוזי דיין מהליכוד מודע לבעייתיות של קבלת החלטות ללא אכיפתן, ואמר השבוע למתיישבי חברון שעליהם לעדכן אם הנגשת מערת המכפלה לא מתקדמת, לאחר שהעררים הוסרו. 

כאמור, חברי כנסת רבים מהליכוד וגם שרים, מגיעים ליהודה ושומרון לביקורי נימוסים עמוסי מילים. על פניו מדובר בקידום ההתיישבות אבל במציאות דבר לא מתקדם. בימים אלה מציג ח"כ ניר ברקת את התכנית שלו לפיתוח כלכלי והתיישבותי של יהודה ושומרון ובקעת הירדן, תכנית יפה אך נכון לעכשיו לא ניתנת לביצוע כי אנחנו בתקופת בחירות.

בבחירות האחרונות מפלגת הליכוד קיבלה - 29.7% מסך הקולות ביהודה ושומרון, בסבב הבחירות השני בספטמבר 2019 קיבלה רק 22.4%. ימינה נחלשה בבחירות האחרונות וקיבלה 22.8% לעומת 24.4% בסבב השני. כחול לבן קיבל כ-9% מהקולות בשני הסבבים האחרונים. נזכיר כי שלישי מתושבי יהודה ושומרון הם חרדים, ובבחירות ש"ס ויהדות התורה קיבלו 32% אחוזים מכלל הקולות מעבר לקו הירוק.   

החלטות הקשורות בהתיישבות מתקבלות על ידי הליכוד, ולכן, אם דבר לא יתקדם בקרוב, במועצת יש"ע ובהנהגת ההתיישבות הצעירה, צריכים להעלות הילוך בכל הנוגע לקידום הסדרת היישובים. עליהם ועל המתיישבים לשקול הצבעה לרשימת ימינה או אפילו למפלגת כחול לבן. ממקום מושבה באופוזיציה לשרים לשעבר בנט ושקד ולרשימתם - אין כל השפעה והביקורים שלהם ביהודה ושומרון אינם חשובים לקבלת החלטות. מנגד, בכחול לבן החלשה, שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', והשר לנושאים אזרחיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, מאתגרים את הליכוד מימין. אם בליכוד ימשיכו בחוסר מעש - הצבעה לימינה וכחול לבן היא האפשרות הטובה יותר.