משרד הביטחון מקדם הסדרת מאות בתים ביהודה ושומרון

השרים גנץ ומיכאל ביטון מקדמים הסדרה של כאלף ושבע מאות יחידות דיור ברחבי יהודה ושומרון, שהוגדרו כלא חוקיות: "תיקון עוול של שנים". משרד המשפטים אישר את המהלך

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/11/20 09:52 כד בחשון התשפא

משרד הביטחון מקדם הסדרת מאות בתים ביהודה ושומרון
יהודה ושומרון, צילום: shutterstock

האם בכחול לבן מנסים לפנות לבייס ההתיישבותי? ב'ידיעות אחרונות' דווח הבוקר (ד') כי שר הביטחון בני גנץ והשר במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, מקדמים הסדרה של 1,700 יחידות דיור ובתים ברחבי יהודה ושומרון, שהוגדרו עד היום כלא חוקיים, וכי משרד המשפטים בראשות אבי ניסנקורן אישר את המהלך.

סוף לבג"צים על קרקעות ביהודה ושומרון?

על פי הדיווח, מדובר בבתים הבנויים בשטחים שניתן להסדיר בקלות יחסית מבחינה משפטית, כלומר אדמות מדינה או "אדמות סקר", בניגוד לקרקעות שעליהן יש תביעות בעלות פלשתיניות, ומעמדן מורכב הרבה יותר.


(השר מיכאל ביטון בראיון לכיפה)

במסגרת המהלך צפויה המדינה לעשות שימוש בסעיף המכונה 'תקנות השוק', שעמד בבסיס ניסיון ההגנה של התושבים ביישוב מצפה כרמים, אותו הורה בג"ץ לפנות לפני מספר חודשים, תוך דחיית העיקרון. הסעיף המדובר מאפשר למי שרכש את הנכס על הקרקע המדוברת לזכות בבעלות חוקית על הבית שקנה, אם הוכיח שהרכישה נעשתה בתום לב.

כאמור, המדינה ניסתה בעבר להשתמש בתקנות השוק לצורך זה, אך למעט מקרים בודדים ונקודתיים הדבר לא עלה בידה. כעת הורכב צוות בינמשרדי של מומחים ממשרדי הביטחון והמשפטים, יחד עם גורמים משפטיים ממשרד היועץ המשפטי לממשלה וכן מהמנהל האזרחי.

שר המשפטים אבי ניסנקורן

מעורב בתהליך. שר המשפטים אבי ניסנקורן צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

עוד דווח כי הצוות מגבש רשימה של יישובים וערים בהם צפוי המהלך להתחיל, ביניהם: ביתר עילית, מודיעין עילית, מעלה אדומים, אריאל, יצהר, עטרת, חלמיש, אדורה ועתניאל. בכיר במשרד הביטחון אמר ל'ידיעות' כי "מדובר בתיקון עוול של שנים. המשפחות הללו שבנו את ביתן כחוק על אדמות מדינה ולא על קרקעות פרטיות לא יכלו לרשום את נכסן כמו כל אזרח במדינה וחיו עם סכנת פינוי תמידית. המהלך נתקע במשך שנים אבל הצלחנו להוציא אותו לפועל. זו המגמה, מה שכחוק יוסדר".

"ההתיישבות הפכה לקונסנזוס"

יושבי ראש שדולת א"י בכנסת, ח"כ חיים כץ (ליכוד) וח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה), בירכו על המהלך: "מברכים את השרים גנץ וביטון על החלטתם  להסדיר יחידות דיור בהתיישבות הותיקה ביהודה ושומרון.
יש לוודא גם את הסדרת ההתיישבות הצעירה, בטווח הזמן המיידי. תושבי יהודה ושומרון ראויים למלוא הזכויות כמו כל אזרחי מדינת ישראל". נאמר בהודעה.

"העובדה שאנשי כחול לבן מקדמים הכשרת בתים ביו"ש במתווה היועמ"ש מוכיחה שההתיישבות הפכה קונצזוס. העת להנהיג מרשם מקרקעין ביו"ש". אמר ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי. עם זאת, לדבריו, "מדובר בפלסטר או אולי גבס לשבר, ולכן לתפיסתי על המדינה לפעול ולאמץ את מתווה השופט אדמונד לוי ז"ל. מאמין שהשרים גנץ וביטון יפעלו להנהיג, כפי שהתחייבה המדינה בבג"ץ, מרשם מקרקעין ביו"ש. כפי שרושמים בת"א וחיפה שניתן יהי לרשום גם באפרת".

יו''ר מועצת יש''ע דויד אלחייני בתגובה להסדרת הסטטוס של 1,700 יח"ד ביהודה ושומרון: "הסדרת הבתים האלה היא חשובה מאין כמותה, והיא תחילת הדרך להשיג השוואת זכויות בין כל תושבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן ושאר חלקי הארץ. מדובר בבתים אשר נרכשו בתום לב על ידי אנשים אוהבי הארץ, אשר באו לשם מתוך תחושת שליחות ויש לנהוג בהם בהיגיון. אני מודה לשר הביטחון בני גנץ ולשר מיכאל ביטון על עבודתם החשובה בנושא. עם זאת, חשוב לומר כי ישנה בעיה של כח אדם במנהל האזרחי, אשר יכולה לעכב את קידום הנושא. יש להגיע לפתרון בהקדם כדי שהסדרת הבתים תוכל להתקדם כמצופה".