סוף לבג"צים על קרקעות ביהודה ושומרון?

המלצה לדרג המדיני: להחליף את סקר הקרקעות המסורבל ביהודה ובשומרון. המשמעות: הסדרת מעמד הקרקעות בתוך כ־10 שנים וסוף לבג"צים. ח"כ עוזי דיין: "תרומה לדורות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/11/20 08:26 טו בחשון התשפא

סוף לבג"צים על קרקעות ביהודה ושומרון?
היישוב מצפה כרמים, אותו הורה בג"ץ לפנות, צילום: מצפה כרמים

אחד המהלכים החשובים ביותר להסדרת מעמד הקרקעות ביהודה ושומרון ממתין להחלטת הדרג המדיני, לאחר שאושר על ידי היועמ"ש. כך דווח הבוקר (ב') ב'ישראל היום'. על פי הדיווח, אם תקדם אותו הממשלה, תהיה לכך השלכה דרמטית על סכסוכי מקרקעין והוא יצמצם מאוד את האפשרות לפלישה ולהשתלטות על אדמות פלשתיניות מצד אחד ועל אדמות מדינה מצד שני.

בדיווח נאמר כי המינהל האזרחי שבמשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים המליץ להחיל ביהודה ושומרון הסדר מקרקעין אשר יחליף את התהליך המסורבל וארוך השנים המתקיים כיום, של הכרזה על אדמות מדינה לאחר ביצוע סקר קרקעות.


(דיון בכנסת בנושא השתלטות הרשות הפלשתינית על שטחים ביהודה ושומרון)

הדבר נאמר בתשובה לשאילתה שהגיש ח"כ עוזי דיין (ליכוד) לשר הביטחון, ובה ביקש לדעת מדוע מתמהמהת ההכרזה על אדמות מדינה שכבר נסקרו, בעוד הרשות הפלשתינית משתלטת ללא הפרעה על אדמות בשטח C. הסדר מקרקעין הוא תהליך שבו עורכים מיפוי של השטח ומזמינים את כל מי שטוען לבעלות עליו, לבוא ולהגיש מסמכים המוכיחים את טענתו. לאחר מכן בונים לוח תביעות של כל מי שטוען לבעלות על הקרקע, עורכים בירור ובונים לוח זכויות אשר מסדיר את מעמד הקרקע ואת בעליה. על לוח הזכויות אפשר לערער בפני שופט הסדר, ולאחר מכן מפורסם הלוח הסופי והקרקע נרשמת בטאבו על שם בעליה. זהו הליך סופי ומוחלט, שאי אפשר לערער עליו לאחר סיומו.

בתגובה לשאילתה של ח"כ עוזי דיין, נכתב בשבוע שעבר מטעם משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים: "המלצתנו הראשית היא להחיל הסדר מקרקעין ביהודה ושומרון בהדרגה, אשר תוצאותיו מוחלטות וסופיות, כאשר היתרונות של הסדר מקרקעין עולים על המשאבים המושקעים בהכרזות על אדמות מדינה, אשר אלה נתקפים בעררים ובתי משפט, הליך האורך לעיתים שנים רבות, גם לאחר ההכרזה, ותוקפה אינו מוחלט, וזאת בניגוד להסדר מקרקעין".

עוזי דיין

עוזי דייןצילום: פלאש 90

המלצה זו, נבחנה בזמנו על ידי היועמ"ש והועברה למשרד ראש הממשלה ולשרי הביטחון שכיהנו במשרד בשנתיים האחרונות. כעת ממתינה ההמלצה להחלטת הדרג המדיני. כשברקע ביטול חוק ההסדרה, והעיכוב בקידום תוכנית המאה והחלת הריבונות, נראה כי רק תהליך של הסדר מקרקעין יביא לאחר יותר מ־50 שנה להסדרה של מעמד הקרקעות ביהודה ושומרון ולרישום בטאבו של הבתים בהתנחלויות, וגם ייתן מענה אמיתי למהלך המואץ של הפלשתינים בשנים האחרונות, אשר החלו בעצמם בהליך הסדר מקרקעין, לרבות בשטח C.

ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, אמר כי מדובר ב"מהלך חשוב ביותר של המנהל האזרחי. כמובן אנחנו נתבונן בזהירות בדרכי ובמהירות הביצוע, אך ללא ספק מדובר בצעד נוסף המשווה את מעמד ההתיישבות לדין הנוהג בישראל הקטנה.
מדי יום המערכת מבינה יותר ויותר שהחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון בלתי נמנעת. היא איננה סיסמה ריקה מתוכן עוד, אלא מהלכים מעשיים שמנרמלים את שגרת חיינו במרחבי יו"ש".