ראש מועצת קרני שומרון: "אין כיום מועצת יש"ע אמיתית ופעילה"

יגאל להב, ראש מועצת קרני שומרון, מאס בהתנהלות הנוכחית של מועצת יש"ע, והוא מתמודד לראשותה כדי לשנות: "אי אפשר כל הזמן עם אותה חונטה ועם אותם אנשים. צריך לשנות גישה" | ראיון

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 31/10/19 14:44 ב בחשון התשפ

ראש מועצת קרני שומרון: "אין כיום מועצת יש"ע אמיתית ופעילה"
יגאל להב (מימין). היו"ר הבא של מועצת יש"ע?, צילום: דוברות סגן שר הביטחון

ביום שני הקרוב יתקיימו הבחירות לראשות מועצת יש"ע. ראש מועצת קרני שומרון, יגאל להב, ניסה להתמודד לתפקיד גם בבחירות הקודמות שהתקיימו לפני שנתיים, אך פרש ברגע האחרון וכתב כי "אני מוציא את עצמי מהארגון שאינו מכבד את האחר ואינו רוצה בנוכחותי". מאז לא הגיע לישיבות המועצה, כמחאה על הקו בו נקטה, בדומה לראש מועצה אחר, יוסי דגן מהשומרון. בראיון ראשון מאז הודיע על מועמדותו הוא מספר לחדשות כיפה על הדרך החדשה אליה הוא רוצה לקחת את מועצת יש"ע. 

למה בעצם אתה מתמודד על ראשות מועצת יש"ע?

"מאותה סיבה שניסיתי להתמודד לפני שנתיים, מתוך אותה אמונה שמועצת יש"ע צריכה לעבור שינוי שייקח אותה ליותר עבודת צוות, וליותר עבודה אזורית. עבודה שהמיקוד שלה הוא חיי התושבים ופחות התעסקות עם גורמי חו"ל". מועצת יש"ע, אומר להב, צריכה "לעשות 80 אחוז עבודת פנים ו-20 אחוז עבודת חוץ", כלומר הסברה בעולם. לדבריו, "אני לא צריך להסביר לאף אחד או למצוא תירוצים למה אנחנו מתיישבים פה, אני חושב שזה כבר נחלת העבר. ועכשיו צריך לדאוג לזוגות הצעירים, לאיכות החיים שלהם, כמו בכל מקום אחר במרכז הארץ. זה מה שעושים ברמת הגולן ובנגב, והגיע הזמן שנתחיל להסתכל על זה בצורה ה"משעממת" או הטריוויאלית, במרכאות, שבה אנחנו צריכים לדאוג לתושבים שלנו". 

מועצת ישע בנתיב האבות

חברי מועצת יש"ע. ארכיוןצילום: דוברות

להב טוען כי מועצת יש"ע צריכה לעבור לראייה אסטרטגית: "כשאני מסתכל היום, אחרי 40 שנה של התיישבות, ורואה שבכל יהודה ושומרון יש רק כביש אחד של ארבעה נתיבים, אין תשתיות של מים, של חשמל. אין כלום, הכל כמו בשנות השמונים המוקדמות, כל זה מראה שמשהו התפספס לנו בהליך התכנוני. ואם אנחנו רוצים לעשות שינוי - השינוי מתחיל בנו".

ובמה זה שונה מהתפקיד המוניציפלי של המועצות האזוריות והמקומיות?

"מועצות דואגות לתחומי השיפוט שלהם, וכל מועצה אזורית מסתכלת על היישובים שלה". הוא מספר שהבין את ממדי הבעיה כאשר החל לעסוק בתכנית האב לכבישים של יהודה ושומרון. לדבריו, "זה היה הבסיס להבין שאנחנו בבעיה. הרי לא עכשיו גילינו שאנחנו בבעיה של פקקים, עם כל מאות המשפחות החדשות שנכנסו ליישובים. צריך פה איזושהי ראייה אסטרטגית, שמבינה שיש לנו בעיה אזורית. ככל שנעבוד יותר ביחד - החיים שלנו יהיו יותר טובים. אנחנו לא יכולים לחיות אחד ליד השני, אנחנו צריכים לחיות יחד".

אז אתה רואה את מועצת יש"ע כגוף-על מוניציפלי, ולא אידאולוגי והסברתי?

"ממש ממש לא. את הפן המקצועי והארגוני המשותף, עושה אשכול הרשויות. בשביל זה הקמנו אותו, זו פעם ראשונה שיש אשכול רשויות ביו"ש.. למועצת יש"ע יש פן נוסף שאין אותו במקומות אחרים, של ריבונות, והיא צריכה לעסוק גם בנושא ההסברתי, וגם בקידום תהליכים מדיניים, וגם לחשוב אסטרטגית איך עושים את זה נכון.
"אבל", הוא מדגיש, "אי אפשר לעשות את זה בניתוק מהחיים השוטפים שלנו, של התמודדות עם הכשרת מאחזים, עם בנייה לזוגות צעירים, הרחבת גבולות היישובים, זו ראייה אסטרטגית, את זה לא יכול לעשות אשכול יישובים. וזו הראייה שאיתה אני רוצה לבוא לראשות מועצת יש"ע. אני רוצה להכניס את הנורמליות לחיים של הציבור ביו"ש. אנחנו לא חיים חיים נורמליים, והגיע הזמן שאותם אנחנו נתחיל לחיות. חבר את זה עם הדברים המדיניים, עם האופק של החלת ריבונות שאנחנו שואפים אליו, ותקבל את החיבור הכי נכון שיכול להיות".

ואלו דברים שלא קורים כרגע?

"תסתכל בעצמך, אתה רואה שזה קורה? אין כיום תכנית אב לאיו"ש בכלום. לא בתיירות ולא בתשתיות. לפני כשמונה חודשים התחילו לבנות תכנית תשתיות אחידה, אבל תבין כמה שנים אין אף אחד שנוגע בדברים האלה, בנושא הזה שנקרא - הקיימות של תושבי יהודה ושומרון. והחלק השני הוא החיבור לעם. איך אנחנו יוצרים אמפתיה, שתושבי המרכז לא יראו אותנו כל הזמן כשואבי הכסף של המדינה, כאשר בפועל אין לזה אחיזה במציאות. כלומר שגם ההסברה שעושים כיום - היא לא נכונה". 

פקקים במחסום חיזמה

פקקים ביהודה ושומרוןצילום: ללא קרדיט

הביקורת של להב על מועצת יש"ע לא נעצרת כאן, וברור שאם ייבחר לתפקיד, הגוף הזה, שתפקידו בהנהגת ההתיישבות בשנים האחרונות אינו כפי שהיה בעבר, ייראה שונה לחלוטין: "לא סתם הדרתי את רגליי ממועצת יש"ע בשנתיים האחרונות", הוא אומר, "כמוני עשו גם 70 אחוז מראשי הרשויות. והאמת שבאמת אין היום מועצת יש"ע פעילה, אמיתית, שיודעת לכנס אליה יותר משישה שבעה ראשי רשויות". הוא תוקף, לדבריו, "זה לא מועצת יש"ע. מועצת יש"ע צריכה לדעת איך לדבר גם עם החרדים, גם עם החילונים וגם עם חובשי הכיפות הסרוגות, כי יש כיום יותר חרדים ביש"ע מכל מגזר אחר, ויש חילונים יותר מדתיים לאומיים.
אתה לא רואה היום שום כיוון שאני יכול להגיד; זה שינוי דרסטי שבוצע. בתפיסה מדינית, אזרחית - אין כזה דבר. אין אפילו אסטרטגיית בנייה, זה הזוי. אין תכנון-על שאומר לאן יישוב מסוים יכול להתקדם בבניה, או המלצה בכיוון מסוים כדי ליצור רצף אורבני אחד גדול. זו חאפריות של קראוונים פה וקראוונים שם ותפוס כפי יכולתך. לפני עשרים שנה זה היה ריאלי, אבל מספיק, העידן של הקרוואנים נגמר. זוגות צעירים רוצים היום את המגרש ליד הבית, את הבריכת שחיה ומקום לימודים ברמה גבוהה. בדיוק כמו ברמת השרון ובהוד השרון".

ראש מועצת קרני שומרון מספר על מאבק אותו הוא מוביל כיום, יחד עם ראשי רשויות משני עברי הקו הירוק, נגד הקמת תחנת גז באזור, וטוען כי מועצת יש"ע צריכה להיות חלק ממאבק כזה: "כשאני נאבק על תחנת הגז, זהו מאבק אזרחי שהייתי שמח אם מועצת יש"ע היתה לוקחת בו חלק, היא לא נמצאת בו בכלל. למעשה אנחנו מנהלים מאבק של חלק מראשי הרשויות ביו"ש, יחד עם ראשי רשויות מהשרון. אני חושב שזה כל היופי של העניין, להבין שאין יותר קווים ואין יותר גבולות, והצרה של אחד משפיעה בהכרח גם על האחרים, וככל שאנחנו נהיה יותר מאוחדים אז בהחלט נוכל להביא לפתרונות יותר נכונים". 

מאמין בשינוי וביכולת שלי לחולל אותו

לדברי להב, יש לו תמיכה מראשי רשויות נוספים ביש"ע (ראשי הרשויות בוחרים את יו"ר המועצה). הוא אומר כי "אם לא היתה לי תמיכה לא הייתי מגיש מועמדות. אני כל כך מאמין בשינוי הזה וביכולת שלי לחולל את השינוי הזה. אני מצפה שפעם אחת ולתמיד גם במועצת יש"ע יבינו שאי אפשר כל הזמן עם אותה חונטה ועם אותם אנשים. שנים על שנים אנחנו מנסים את אותן שיטות, אבל את השינוי הדרסטי אנחנו לא מצליחים לחולל".