הרב מיכה הלוי: ההתעקשות על שמירת השבת במרחב הציבורי אינה כפיה דתית

במהלך כנס בנושא השבת במדינת ישראל נאם רב העיר פתח תקווה ויצא נגד הניסיון לפגוע בשבת הציבורית והניסיונות לאפשר פרסום תעודות כשרות ללא אישור הרבנות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/05/15 09:54 כא באייר התשעה

הרב מיכה הלוי: ההתעקשות על שמירת השבת במרחב הציבורי אינה כפיה דתית
מרכז ליבה, צילום: מרכז ליבה

במוצאי השבת התקיים בפתח תקווה כנס גדול בנושא "השבת במדינת ישראל " בכנס נשאו דברים רב העיר פ"ת הרב מיכה הלוי, ראש מכינת יתיר ויו"ר איגוד המכינות-הרב משה הגר וראש ישיבת מדברה כעדן במצפה רמון-הרב צבי קוסטינר.

"ההתעקשות על שמירת השבת הציבורית היא לא כפיה דתית" אמר הרב מיכה הלוי במהלך האירוע כשהוא מתייחס לניסיונות החקיקה והניסיונות בפועל לפגוע בסטטוס קוו. בדבריו התייחס גם למגמות נוספות של פגיעה ביהדות במדינה ויצא כנגד הנסיונות לאפשר פרסום תעודות כשרות ללא אישור הרבנות. "הרצון ליצור מערכת כשרות אלטרנטיבית לרבנות הראשית היא פגיעה בעמוד השדרה הרוחני של מדינת ישראל".

הרב משה הגר אמר בדבריו כי "אלה שמדברים על צדק חברתי לא שמים לב שהנהג באוטובוס והמוכר במרכול, לא יהיה להם לא שבת ולא יום חול. השמירה על השבת הלאומית היא עניין שנוגע ויכול להיות מובן לכל יהודי, גם לאנשים חילונים". הוא הוסיף ובאר את דברי חז"ל שאם ישמרו ישראל שתי שבתות יגאלו - "השבת האחת היא הפרטית של כל יהודי בביתו והשבת השנייה זו השבת הלאומית ,שמירת השבת במרחב הציבורי.".

הכנס היה חלק משבת אותה יזמו רבני הישיבה במצפה רמון ומרכז ליב"ה יחד עם האגף לתרבות תורנית בעיר פתח תקווה. בשבת השתתפו רבנים מישיבות מצפה רמון ועטרת ירושלים אשר יחד עם רבני הקהילות בעיר עסקו בבתי הכנסת בענייני דיומא תוך שימת דגש לאחריותינו כציבור דתי לאומי על אופייה היהודי של מדינת ישראל. אף בתנועות הנוער בסניפים השונים הועברו פעולות שונות בנושאים אלו.

יהודה ולד חבר מרכז ליבה סיכם: "אחרי שבת זו אנו רואים שהציבור הדתי לאומי מגלה אחריות על הזהות היהודית של מדינת ישראל. מאות המשתתפים בשיעורים השונים לא מוכנים להיות אדישים למגמות שונות שבאות להחליש כל זיק לדת ומסורת במרחב הציבורי. הם רוצים לראות מדינה יהודית."