שבע בלבד: הנשים שמתמודדות לראשות מועצה ביהודה ושומרון

ברוב הרשויות המקומיות בישראל מכהנים גברים בראש המועצה או העיר. לקראת הבחירות המוניציפליות, בדקנו אלו נשים מנסות לזכות בתפקיד היוקרתי דווקא ביהודה ושומרון

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 11/08/23 10:08 כד באב התשפג

שבע בלבד: הנשים שמתמודדות לראשות מועצה ביהודה ושומרון
הנשים שמתמודדות ביו"ש, צילום: יונתן סינדל פלאש 90, Yossi Zeliger/FLASH90, אלמוג תמם, אלעד חפץ, נעמה רוטשילד, ולריה שפירא

בפוליטיקה הישראלית הייצוג הנשי לוקה בחסר, גם בכנסת וגם בראשויות המקומיית ישנו רוב גברי מובהק. ביהודה ושומרון הפער ברור אפילו יותר. לקראת הבחירות המוניציפליות שיתקיימו בסוף אוקטובר בדקנו מי הן הנשים שמתמודדות על ראשות מועצה ביהודה ושומרון.

הרשויות בהן יתמודדו נשים בבחירות הקרובות הן: אביטל כהן באפרת, אור פירון ורחלי כדורי באורנית, אלה ויינר וקרן קופלר באריאל ואליענה זילברמן בקדומים. גם בגוש עציון צפויה להיכנס למערכה חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם.

קרן קופלר: כל תושב יחוש גאווה לגור באריאל

קרן קופלר

קרן קופלר צילום: ליז בוצ׳צ׳ו

באריאל מתמודדת קרן קופלר ברקו, בת 48, נשואה לשלומי ואמא לשלושה. "גדלתי באריאל כילדה, ואני זוכה לגדל בה את ילדיי שלי. החל מ-2015 אני פעילה חברתית בכל תחומי העיר, החל מביטחון ותחבורה וכלה בחינוך ובתרבות", היא מספרת לחדשות כיפה.

על החזון שלה לבירת השומרון היא סיפרה, "החזון שלי לעיר אריאל פועל בכמה מישורים ומופנה במקביל לקהלים שונים: אני רוצה שכל תושב יחוש גאווה לגור באריאל, להחזיר את היוקרה שלה כבירת השומרון ולהפוך אותה למוקד מרכזי בישראל. בכוונתי לפעול בכל תחומי החיים ולתקן את הליקויים הרבים שנערמו עקב הזנחה המתפרסת על כעשור.

ברצוני לתוות יחסי גומלין ושותפות הדדית בין העיר אריאל והאוניברסיטה השוכנת בשטחה. סבורני שניתן להפיק ממנה את המיטב, בעיקר בנושאי חינוך ונוער. הגיע הזמן להקים בבירת השומרון מוסדות חינוך המותאומות לכל הילדים ולכל הגילאים - זהו דור העתיד שלנו. אריאל היא בירת השומרון,
ומגיע לה את התואר הזה בזכות ולא בחסד".

אליענה זילברמן: זה היעד שלי בקדומים

אליענה זילברמן

אליענה זילברמן צילום: נעמה רוטשילד

אליענה זילברמן היא תושבת ההתישבות הצעירה הר חמד. מנתחת מערכות ומנהלת פרויקטים בחברת אמדוקס. חברת מועצה ומחזיקת תיק הרווחה בקדומים, חלוצת ההתישבות בשומרון. על ההחלטה להתמודד היא סיפרה: "מילדות אני זוכרת את עצמי כילדת בני עקיבא שרוצה לשנות את העולם. נמשכתי לפוליטיקה. ובכל זאת מרוץ החיים הוביל אותי להיי טק שם רכשתי כלי עשיה וניהול מעולים אותם אני רוצה להביא למקום ואל האנשים אליהם אני קשורה בכל ליבי".

"היעד שלי הוא שכל תושב בקדומים יתגאה בבית שלו, בקהילה עוטפת וחמה ובאיכות חיים ברמה גבוהה. מרכז מסחרי, מרכז יזמות, בניה מותאמת לזוגות צעירים ובראש סדר העדיפויות הסדרת התנועה בציר הגישה לישוב. כל אלו יעדים לביצוע בדרך אל המטרה של קדומים כעיר תוססת ומלאת חיים", היא הוסיפה.

אלה ויינר: חשיבה נשית מאפשרת הסתכלות רחבה

אלה ויינר

אלה ויינר צילום: ולריה שפירא

באריאל מתמודדת אלה ויינר, בת 38, נשואה לאורי ואמא ל-2. ויינר גרה באריאל משנת 2005, "אני מאוד אוהבת את העיר וחושבת שיש בה קסם מיוחד". בעלת תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים עם התמחות בכלכלה ציבורית מאוניברסיטת אריאל, מוסמכת תואר שני במדיניות וממשל ציבורי מאוניברסיטת בר אילן, בוגרת קורס מנהלי איכות בארגונים.

במענה לשאלה מה את מרגישה שאתן יכולות להביא דווקא כנשים? היא עונה כך: "אני חושבת שמגדר זה לא מה שהופך אותי לראויה יותר או פחות. יחד עם זאת, ישנם יתרונות לנשים שלדעתי יכולים להועיל ולהוסיף על הכישורים האישיים והניסיון. חשיבה נשית היא בדרך כלל חשיבה השלכתית ומאפשרת הסתכלות רחבה יותר על כל נושא. נשים יודעות בדרך כלל לראות את התמונה מכמה זוויות בו זמנית, לתכנן לטווח ארוך ולהבין את השלכות ארוכות הטווח, בלי לפספס גם פרטים קטנים. רואים את זה בכל מיני סיטואציות, אפילו בהתנהלות במשק בית. נשים לרוב יודעות לגלות יותר אמפטיה ולא מאבדות אותה גם בסיטואציות שהן נאלצות להיות מאוד נשימתיות".

רחלי כדורי: אורנית תהיה היהלום של השומרון

רחלי כדורי

רחלי כדורי צילום: אלמוג תמם

באורנית מתמומדדות שתי נשים, אור פירון ורחלי כדורי. כדורי היא בעלת שני תארים אקדמיים תואר בחינוך ותואר במשפטים, עורכת דין עצמאית, פעילה חברתית מזה כ- 30 שנים, יו"ר ועדת ההסדרה באיו"ש ויו"ר העסקים העצמאיים בישראל בארגון להב.

"אני מנהיגה מנוסה ואחראית ומחכה ליום שאבחר ואהיה קול השופר של התושבים ואשים את אורנית על המפה. אני משנה כיוון ממה שהכרנו עד היום. בפניי משימות רבות ואני מוכנה יותר מתמיד לנהל את המועצה ביד רמה. אורנית בראשותי תהיה היהלום של השומרון. בדיוק כמו שמגיע לתושבים באורנית", היא סיפרה.

אביטל כהן: דניאלה וייס היא השראה לכל פעילה

אביטל כהן

אביטל כהן צילום: אלעד חפץ

באפרת מתמודדת אביטל כהן, בת 36, נשואה לרפאל ואמא לאביגיל בת החמש ודניאלה בת השנתיים.
"אני עורכת דין במקצועי, בחמש השנים האחרונות עבדתי בתחום שלטון מקומי במשרד האוצר ולמעשה זכיתי להכשרה שמקבלים רק באוצר, ביחס לראייה רוחבית ואסטרטגית של השלטון המקומי בישראל".

שאלנו את אביטל, עד היום כמעט ולא הייתה אישה בתפקיד ראשת מועצה ביו"ש, למה זה קרה? "יש נשים מאוד בולטות במרחב המוניציפאלי ביהודה ושומרון. דניאלה וייס היא השראה לכל פעילה שמאמינה בלהט בצדקת הדרך, שאפשר גם להגיע ולהשפיע במקום של הנהגה. מנכ"לית של מועצת יש"ע, שירה ליבמן, היא דוגמא למקצועיות, לבולדוזוריות חסרת פשרות".

"נדיה מטר ויהודית קצובר הן סמל מאוד ותיק לעשייה ברמה המקומית והארצית, בתחום הקרקעות ובתחום הריבונות. ובכלל, היו גם דוברות למועצת יש"ע. אז נכון שבתפקידים של מנהיגות יש מיעוט נשים, אבל הן בכל מקום שבו יש התנדבות ועשייה ותרומה. אני רואה את זה באפרת. נשים מנהיגות קהילות, מובילות בנושאים של תורה, של קרקעות, של בריאות הנפש, של חינוך, של תכנון ובנייה. אנחנו פה. אנחנו בזירה. ואנחנו גם נהיה יותר במנהיגות".